שתף קטע נבחר

"לבנות את הביטחון העצמי של הילדות - יחד"

בבית משפחת שילון, המשתתפת בפרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ואסם נסטלה, זקוקים לאיזון - בעצמאות הילדות ובזמן הפרטי והזוגי. רננה סגמן, מדריכת הורים ומנטורית צוות "חיים מאוזנים - חיים טובים" הגיעה לביתם כדי לייעץ כיצד משיגים את האיזון המיוחל יחד כמשפחה

בשיתוף אסם נסטלה

 

 

השבוע (ג') פגשנו במסגרת פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ואסם נסטלה, את משפחת שילון שביקשו ללמוד כיצד לאפשר יותר עצמאות לבנותיהם ובכך להכניס איזון לביתם. רננה סגמן, מדריכת הורים ויועצת שינה, אמא לשלושה ילדים בעצמה (17, 14 ו-12 שנים) ומנטורית בצוות חיים מאוזנים - חיים טובים של אסם נסטלה", הגיעה כדי לסייע למאיה וחנן שילון להחזיר את האיזון לחיים.

 

רננה סגמן (צילום: אריאל צעירי אפשטיין)
רננה סגמן(צילום: אריאל צעירי אפשטיין)
  

מאיה וחנן מרגישים שהמשפחה שלהם זקוקה לאיזון בכמה מישורי חיים; עצמאות הבנות מטרידה אותם מאד. הן רוצות לעשות הכל עם ההורים, שמצידם רוצים אותן מסתובבות יותר בחוץ, יותר מעורבות בחיי החברה סביבן ותורמות יותר למשפחה. ההורים, כמה לא מפתיע, זקוקים לעוד זמן לעצמם.

 

כיצד מעניקים לילדים עצמאות בלי לגרום לחששות בעניין? סגמן מציעה להורים לתת לבנות בהדרגתיות זמן עצמאות. "כדי לעזור להן להרגיש בטחון לצאת החוצה לבד אפשר להתחיל ולצאת איתן לרחוב ולהגיד להן, שבעוד רבע שעה את חוזרת", הסבירה למאיה. "תעשי את זה בהדרגתיות, כך שיחושו את הביטחון הרצוי". כך הבנות יזכו להעצמת העצמאות שלהן והתלותיות בהורים תלך ותפחת.

עצמאות בהדרגתיות
עצמאות בהדרגתיות
בנוסף הציעה סגמן לבצע חלוקת תפקידים בבית. "ילדה בת 10 יכולה להישאר בבית עם האחיות שלה ולשמור עליהן, הן יכולות לפנות מדיח, להעביר מהמכונה למייבש הכביסה", אמרה והוסיפה: "אני מציעה לרשום במחברת את הדברים שהן טובות בהן, את המיומנויות שלהן וכך לחזק אותן ולאפשר להן את המסוגלות הזו".

 

לתת יותר אחריות לילדות
לתת יותר אחריות לילדות
 

בענייני התזונה, אורלי פיינה, דיאטנית קלינית ומנהלת תחום התזונה באסם נסטלה ומנטורית בצוות "חיים מאוזנים – חיים טובים" אומרת כי "חשוב ומומלץ לשתף את הילדות בהכנות לארוחות, כל ילדה בהתאם ליכולות גילה. החל מבחירת המרכיבים, עזרה בחיתוך, קילוף - הכל, כמובן, תוך שמירה על בטיחות והיגיינה. תכננו איתן תפריט מאוזן ומלא. קחו בחשבון העדפות אישיות של כל אחד והכינו יחד את המנות השונות. זו הזדמנות מצוינת לחשוף את הילדים להרכב הארוחה, לדבר על המרכיבים, על חשיבות מגוון התזונתי ואכילה נכונה תוך מתן דוגמה אישית.

 

"הנה כמה עקרונות בסיסיים שקל לזכור:

 

• שילוב ירקות ופירות במגוון צבעים ומרקמים בכל הארוחות פירות וירקות מכילים ויטמינים מינרלים ונוגדי חמצון אחרים, שמחזקים את מערכת החיסון, שחשוב עכשיו, יותר מתמיד, שתהיה מאוזנת.

 

• קטניות ודגנים מלאים השייכים למשפחת הפחמימות קטניות כמו סויה, שעועית, אפונה, חומוס ועדשים. דגנים מלאים כמו חיטה, כוסמין, שיפון, שיבולת שועל ועוד לחמים מקמח מדגן מלא, פסטות מדגנים מלאים או מועשרות בסיבים.

 

• שמנים מהצומח עם עדיפות לשמן זית, קנולה, אבוקדו וטחינה.

 

• מקורות לחלבונים החלבונים צריכים להוות כרבע מהצלחת. בד"כ הצלחת שלנו כוללת חלבונים מן החי כמו דגים , עוף, הודו ובשר רזה (עדיף כפעם בשבוע), מוצרי חלב דלי שומן וביצים. לכן חשוב לגוון את מקורות החלבון שלנו גם ממקורות מהצומח, המכילים סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ורכיבי תזונה חשובים נוספים.

 

"הקפידו על ארוחות משפחתיות נטולות הסחות דעת, אוכל הוא אמצעי לחיבור, להעברת חוויות וערכים, ליצירת זמן משותף, איכותי, נטול הפרעות, בין הורים לילדים. הוא גם משפר לטובה את יכולת ההשפעה של הורים על ילדיהם."

 

הקפידו על צריכת מזון מגוון. אורלי פיינה
הקפידו על צריכת מזון מגוון. אורלי פיינה

למרות שהנושא לא עלה, סגמן מזהה עניין נוסף שחסר בדרישות משפחת שילון לאיזון: "חשוב שתצרו לעצמכם זמן זוגי, זמן לעצמכם. אני יודעת שבגיל הזה של הבנות הנושא מאד מאתגר אבל זה מאד חשוב, בעיקר לכם. אני ממליצה לקבוע זמן פגישות קבוע עבורכם, בתדירות שמתאימה לכם. גם פעם בחודש. אם עכשיו אין לכם זמן כזה כלל, גם פעם בחודש היא מאד משמעותית".

 

סגמן, שפיתחה לוח שנקרא 'לוח עיגולדים' שיש בו את כל ימי השבוע בעיגולים, הציעה להורים שיכניסו ללוח זמנים של הבנות גם את הזמנים שלהם, ההורים, כמו כן מה יהיה בכריכים שייקחו לבית הספר, כשהן יכולות לרשום מה הן בוחרות בכל יום. "כשאתם מכניסים הכל ללו"ז שבועי וכשהן שותפות לתהליך, תוכלו להכניס בצורה קלה את האיזון לכל תחומי החיים. העצמאות שלהן, שיתוף הפעולה והתזונה יכניסו לכם איזון לחיים של כולכם".

 

כל המשפחה שותפה לתהליך
כל המשפחה שותפה לתהליך
 

 

לא פעם אנחנו מרגישים שיצאנו מאיזון, מטרתו של פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" לעזור לכם להיכנס לאיזון בעזרת צוות מנטורים, כל אחד בתחומו, שיתנו טיפים ועצות שיכולים לעזור לכל אחד ואחת מאיתנו, כיחידים וכחלק מהמשפחה, כי חיים מאוזנים = חיים טובים.

 

בשיתוף אסם נסטלה


פורסם לראשונה 27/05/2020 14:26

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עצמאות מגבירה את הביטחון העצמי
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים