שתף קטע נבחר

מחאת המתמחים: עומדים על הרגליים 26 שעות - ומה בעולם?

אחרי חודשיים בהם עבדו הרופאים המתמחים במתכונת של 12 שעות למשמרת, הם חזרו השבוע לתורנויות של 26 שעות ויותר ברציפות. כעת הם מפגינים כדי לחזור לשעות עבודה פחות מפרכות, זאת לאור מחקרים שהראו שהמתמחים ללא שינה מתפקדים כמו "אדם שיכור", מעורבים יותר בתאונות דרכים, ואף סובלים משיעורים גבוהים של דיכאון. ומה קורה בעולם?

הערב (שבת) מפגינים נציגי הרופאים המתמחים כדי למחות על החזרה לתורנויות של 26 שעות, אחרי שבימי הקורונה זכו לעבוד במשמרות של 12 שעות בלבד. לדבריהם, שעות העבודה בזמן המשבר הוכיחו שאפשר לעשות את זה גם אחרת.

 

הרופאים המתמחים כבר עשרות שנים נדרשים לתפקד "על הרגליים" יותר מיממה, כשהם אמונים על חיינו. בשעות הצהריים, כאשר הרופאים הבכירים ממהרים לביתם או לקליניקות הפרטיות, נותרים בתי החולים תחת תפקודם של המתמחים, שנדרשים להגיע להחלטות גורליות כשמאחוריהם מחסור של מאות שעות שינה מצטברות.

 

הפגנת מתמחים בכיכר הבימה בתל אביב (צילום: תומי הרפז )
הפגנת מתמחים בכיכר הבימה בתל אביב(צילום: תומי הרפז )

 

בשנות ה-80, המצב היה גרוע בהרבה: הרופאים המתמחים נדרשו לעבוד בתורנויות של 36 שעות ברציפות ולעיתים יותר. בשנות ה-90, בעקבות שביתת הרופאים שנמשכה זמן רב, הוחלט לקצר את התורנויות ל-26 שעות ברציפות לכל תורנות. כלומר, מתמחה מגיע לעבודתו בשעה שבע וחצי בבוקר, ושב לביתו בשעות הצהריים שלמחרת.

 

מחקרים רבים הראו שהתופעה הזו גורמת לפגיעה משמעותית ברופאים ובמטופלים שלהם: אחד המחקרים אף הראה כי רופא מתמחה עייף כל כך, עד שהוא מתפקד כ"אדם שיכור". עוד נמצא כי המתמחים מעורבים יותר גם בתאונות דרכים, וסובלים משיעור גבוה של דיכאון.

 

בהסתדרות הרפואית, הגוף שאחראי על הדאגה לרופאים ועל ההכשרה המקצועית, ממשיכים לטעון כבר שנים שהתורנויות נדרשות להכשרה המקצועית של הרופאים, וכל קיצור של שעות התורנות תוביל לפגיעה בהכשרה האקדמית.

 

אבל החודשיים האחרונים הוכיחו בדיוק את ההיפך: מאז פרוץ משבר הקורונה,הועברו המתמחים לתורנויות של 12 שעות לסירוגין. העבודה נמשכה כרגיל, ולא נצפתה כל פגיעה בחשיפה של הרופאים למקרים ובלמידה שלהם.

 

צפו בדבריה של רופאה מתמחה בזמן משבר הקורונה:

 

 

בעולם: קיצור שעות התורנות

בעולם כבר הבינו את הנזק החמור משעות העבודה הממושכות של המתמחים, וקיצרו את התורנויות עבור הרופאים הצעירים. באירופה, הגביל האיחוד האירופי בעשור הקודם את שעות העבודה השבועיות עד ל-48 שעות, ואת אורך התורנות עד ל-13 שעות ברציפות. בנוסף נקבע כי יש לנוח יממה אחת בכל שבוע, ובזמן העבודה נדרשת הפסקה כל 6 שעות.

 

  ( )
נתונים: ארגון המתמחים "מרשם"

בניו זילנד ובנורבגיה, נכנסו לתוקף רפורמות מרחיקות לכת המגבילות את אורך התורנויות ואת שבוע העבודה כבר לפני עשרות שנים.

 

באוסטרליה, מחולקים הרופאים המתמחים לקטגוריות של סיכון לעייפות. כיום רק 11% מהמתמחים מוגדרים ב"סיכון גבוה לעייפות" ומבצעים בממוצע 18 שעות תורנות, בשבוע עבודה של 78 שעות. שאר המתמחים, מבצעים תורנויות באורך ממוצע של 12 עד 14 שעות ברציפות, בשבוע עבודה ממוצע של 43 עד 47 שעות.

 

בקנדה מוגבלות שעות העבודה ל-80 שעות שבועיות מקסימום, ואורך התורנות נע בין 16 ל-26 שעות. בארה"ב מבצעים הרופאים תורנויות באורך של 24 שעות מקסימום, ושעות העבודה השבועיות הן סביב 80 שעות שבועיות מקסימום.

 

בישראל, כאמור, מבצעים הרופאים תורנויות של 26 שעות, כשבבתי חולים רבים רופאים במקצועות הכירורגיים נדרשים להישאר לעתים גם 32 שעות ברציפות. שעות העבודה השבועיות של מתמחים בישראל עומדים על 80 שעות שבועיות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אדיר ינקו
הפגנת הרופאים המתמחים בכיכר הבימה
צילום: אדיר ינקו
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים