שתף קטע נבחר

זריקות PRP למפרק הכתף: האם הן יכולות למנוע ניתוח?

פציעות של מפרק הכתף מהוות פגיעה נפוצה, בייחוד בקרב ספורטאים. למרות שניתוחים שונים עשויים להוות פתרונות יעילים, הם כרוכים בסיכונים ושיקום ארוך. זריקות PRP הן טכניקה ייחודית הכוללת הזרקת חומרים חיוניים אשר תורמים לריפוי הרקמות ולהפחתת הדלקת. איזה חומר מוזרק, האם מדובר בטיפול בטוח וכיצד הוא מסייע בריפוי הרקמה? ד"ר, רק שאלה – ד"ר גיל לאופר מסביר

בשיתוף ד"ר גיל לאופר ואינפומד

 

 

פציעות של מפרק הכתף, בייחוד אלו המערבות פגיעה ברקמות הרכות, כגון שרירים, רצועות או גידים, יטופלו במקרים רבים באמצעות זריקות של חומרים שונים. ההזרקה יכולה להתבצע לחלל המפרק עצמו, או לחלל הנמצא בין גידי הכתף והעצם שמעליה. קיימים מספר חומרים אותם ניתן להזריק, בהם חומצה היאלורונית, סטרואידים וכן גם זריקות PRP .

 
צפו ברופא מסביר

 

 


מהי טכניקת ה-PRP?

PRP היא טכניקה חדשה יחסית שהתפתחה בשנים האחרונות וכוללת הזרקה של פלזמה עשירה בטסיות דם. הפלזמה מופקת ישירות מדם המטופל והיא עשירה בפקטורי גדילה, וריפוי, ובחומרים נוספים, כל אלו מרוכזים בד"כ פי 6-7 מרמתם הטבעית בדם. הפלזמה המשופעלת יוצרת התנעה של תהליך ריפוי של הרקמה ולהפחתת הדלקת.

 

איך זה עובד?

הטיפול מתבצע בשני שלבים:

- בשלב הראשון נלקחת דגימת דם מהמטופל המסורקזת בטכניקה מיוחדת, ושכבת הפלזמה העשירה בחומרים המבוקשים מופרדת.

- בשלב השני, החומר מוזרק לאזור הפגוע, לעיתים בעזרה של הכוונת אולטרסאונד. ניתן לשלב את זריקות ה-PRP גם במהלך ניתוחים לאיחוי גידים, ואחרים.

 

זריקות ה-PRP הוכחו כיעילות לטיפול בקרעים חלקיים ובדלקות בגידים, בשרירים וברצועות. טיפול ה-PRP אף מהווה חלופה יעילה עבור אלה שאינם יכולים להיות מטופלים באמצעות סטרואידים, כמו לדוגמה חולי סוכרת. מדובר בתהליך פשוט אשר מוביל לשפעול הרקמה הפגועה ועל כן מזרז את ריפויה. זריקות אלה אף עשויות לעיתים למנוע את הצורך בניתוח.

 

 

בשיתוף ד"ר גיל לאופר ואינפומד

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
זריקות PRP למפרק הכתף
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים