שתף קטע נבחר

טיפול משולב: הדרך לשיקום מוצלח אחרי שבץ

אלפי מבוגרים לוקים בשבץ מוחי בכל שנה שמשנה את איכות חייהם לחלוטין. מנהל השיקום בתל השומר מסביר על השינוי הטיפולי שפורסם לאחרונה בעולם ואיך הוא מאפשר שיקום מוצלח ויעיל הרבה יותר

המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

מתכון מנצח לטיפול בספסטיות לאחר שבץ. הטיפול בספסטיות לאחר שבץ הוא רווי אתגרים עבור המטופל והמשפחה. לאחרונה חודדה ההבנה כי מה שמאפשר להגיע לתוצאות טיפול מוצלחות עבור מי שמוגבל מהתופעה הוא הליווי של צוות רב מקצועי בכל שלבי השיקום.

 

כידוע שבץ מוחי עלול להתרחש ללא התראה ולהותיר אחריו לא פעם השלכות מאתגרות. במדינת ישראל לוקים כ– 15,000 בני אדם באירוע מוחי חריף מדי שנה. הגיל הממוצע ללקות בשבץ אצל נשים הנו 72 שנה ואילו אצל גברים 68 שנה.

 

אנחנו יודעים כי אורח החיים המודרני המתאפיין במזונות מעובדים, וירידה בפעילות גופנית מובילים למקרי שבץ בגילאים יותר מוקדמים. נתונים של השנים האחרונות מתארים פגיעה של אירוע מוחי גם בצעירים בשנות ה-30 וה-40 לחייהם, כאשר כ-8% מהחולים נפגעים מתחת לגיל 50 וכ- 25% נפגעים מתחת לגיל 60, יש לציין שכמחצית מהנפגעות הן נשים.

 

עוד במדור 60 פלוס:

אחרי הבידוד: בני ה-80 חוזרים לכושר

 הקשר בין הפחד מגל שני והידרדרות בריאותית

לא מוותרים על תרבות: הופעות בימי קורונה

 

שיקום קשיש (צילום: shutterstock)
רופאים, פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק: לתת מענה מקיף(צילום: shutterstock)
 

למנוע פגיעה באיכות החיים

כ-80 אחוז מנפגעי שבץ מוחי מפתחים ליקויים במערכת המוטורית שמתבטאת בחולשה ספסטית של אזורים שונים בגוף. ספסטיות היא תופעה הנגרמת עקב פגיעה במערכת העצבים המרכזית ומביאה להתכווצות בלתי-רצונית של השרירים. הספסטיות עלולה לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים לגרום לכאבים ולהקשות בין היתר על עצמאות וניידות.

 

מפנה חשוב בטיפול בנפגעי שבץ מוחי חל בשנת 2009 כאשר נכנס לסל הבריאות הטיפול בבוטולינום טוקסין (BOTULINUM TOXIN) לנפגעי שבץ מוחי הסובלים מבעיות תפקוד בגפיים העליונות, הדבר מפתיע אך מדובר באותו חומר המשמש גם לטיפולים קוסמטיים.

 

מטרת הטיפול היא להרפות את השרירים, ועל ידי כך לשפר את טווחי התנועה של המפרקים ולמנוע קיצורים של השרירים והגידים. על ידי כך, הטיפול גורם לשיפור בתפקוד הגפה ויכולת התפקוד של האדם הסובל מספסטיות בשלמותו. למרות שהטיפול נגיש לחולים בסל הבריאות מזה תקופה ארוכה, וניתן כיום בחינם על ידי קופות החולים, אנו רואים שרק אחוזים בודדים בקרב נפגעי שבץ מוחי אכן נעזרים בו.

 

טיפול מקצועי משולב - הנוסחה העולמית להצלחה

ניהול הטיפול בהפרעת תנועה ספסטית הוא מאתגר ועל כן יש צורך לשלב טיפול תרופתי יחד עם טיפולים פיזיקאליים באמצעות בניית תכנית טיפולית המותאמת אישית לצרכי המטופל על ידי צוות רב מקצועי.

 

בעולם פותחו ופורסמו שיטות לשיפור תוצאות הטיפול ושביעות הרצון של המטופלים הלוקים בתופעה. נראה שהנוסחה הטובה ביותר לתהליך שיקום מוצלח הוא תוצר של סנכרון מלא בין צוות מטפל רב מקצועי הכולל רופא, מרפא בעיסוק ופיזיותרפיסט, הדואגים להבין את מצבו של המטופל מרגע האבחון ולאורך תהליך השיקום כולו.

 

קיימת חשיבות גדולה להגדרת מטרות טיפול ברורות ומוסכמות בשיתוף פעולה עם המטופל. פרקטיקה זאת נדרשת על מנת לבנות תכנית טיפול שמערבת את כל אנשי הצוות.

 

הצלחה טיפולית ניתנת למדידה על ידי מימוש המטרות שנקבעו. במקביל לטיפול בהזרקה של בוטולינום טוקסין יש צורך לערב את המטופל בסדרה של טיפולים מתקדמים נלווים אינטנסיביים על ידי הצוות.

 

בהתאם למטרה המבוקשת להשגה יש להתאים סדרה של גבסים לשיפור טווחי תנועה, חיזוק שרירים באמצעות תנועות חוזרות במסגרת של מציאות מדומה, שיפור בקרת התנועה ע"י טיפול מראה ושיטות מתקדמות נוספות. מדובר בשני חלקים משלימים, שיחד יביאו לתהליך שיקום מוצלח.

 

הגדרת יעדים: להצלחת השיקום ותחושת סיפוק

כאשר מתמקדים בהיבט אחד בלבד של הטיפול בספסטיות, היכולת להשיג שיפור מרבי מצטמצם. השילוב בין עבודת הרופא, לעבודת הפיזיותרפיסטים והמרפאים בעיסוק, בין זריקות הבוטליניום-טוקסין לטיפולים הפיזיקליים, הוא מה שמאפשר התקדמות והצלחה בטיפול ויביא תועלת מקסימלית למטופל.

 

הגישה ששמה דגש על עבודה משותפת של הצוות המקצועי הופכת ליותר ויותר מרכזית בכל העולם. אלו הן גם ההנחיות החדשות לטיפול בספסטיות שפורסמו לאחרונה על ידי ROYAL COLLEGE OF PHYSICIANS באנגליה בשיתוף פעולה של איגוד הרופאים השיקומיים וכן של איגוד המרפאים בעיסוק.

 

תהליך השיקום משבץ הוא אמנם ארוך, אך אפשרי. חשוב מאוד בשעת ההערכה הראשונית של השיקום לקיים תיאום ציפיות בין כלל הצוות המקצועי ובעיקר להבין ולשמוע מהמטופל מה המטרות שברצונו להשיג. בהתאם לכך נוכל לבנות את תכנית הטיפול האופטימלית להצלחת השיקום ותחושת סיפוק בקרב המטופל.

 

לעיתים היעדים נדמים זניחים, אך היכולת להשיב תנועה שתאפשר פעולות בסיסיות, כמו פתיחת בקבוק או אחיזה בהליכון, הן עולם ומלואו בתהליך שיקום מאתגר. הדרך להשגת היעד אינה פשוטה, אבל בעבודה משותפת נוכל לכבוש כל הר.

 

 

הכותב הינו רופא, מנהל שירות שיקום הפרעות תנועה ויציבה במרכז השיקום בביה"ח שיבא, תל השומר

 

 

חשוב לדעת: סימנים לשבץ 

 

המדור בשיתוף מגדלי הים התיכון

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: shutterstock
לחזור לעשות את הדברים הקטנים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים