שתף קטע נבחר

5 שאלות שצריך לשאול רגע לפני הפנסיה

כמה כסף אנחנו צריכים בשביל לשמור על רמת החיים, באיזה מסלול משתלם להוציא את כספי הפנסיה ומה הקשר למצב הבריאותי שלנו? כדי לצאת לפנסיה בראש שקט חשוב להתכונן מראש. עו"ד מסבירה איך לעשות זאת נכון

המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

להתמודד עם האי ודאות שביציאה לפנסיה. כשרונית קיבלה הודעה מבית הספר שתפקידה כמנהלת מסתיים, היא מצאה את עצמה על פרשת דרכים. בגיל 59, כמו עליסה בארץ הפלאות, ראתה את עצמה עומדת, עיניה נשואות אל החתול המחייך מהעץ ושאלה גדולה בפיה: "התואיל להגיד לי, בבקשה, באיזו דרך עליי ללכת מכאן?" התשובה האלמותית לא איחרה לבוא: "זה תלוי במידה רבה לאן את רוצה להגיע".

 

פרישה ממקום עבודה היא אירוע חיים. לא משנה אם הגעת לגיל פרישה חוקי או שתם פרק משמעותי בחיי העבודה שלך. כל שינוי שכזה, מעלה תהיות ואי ודאויות. לפניכם 5 שאלות שצריך לשאול רגע לפני היציאה לפנסיה ופתיחת פרק חדש בחיים.

 

עוד במדור 60 פלוס:

טרנד מוכיח: עולם האופנה לא שייך לצעירים

אחרי הבידוד: בני ה-80 חוזרים לכושר 

5 קורסים המתאימים במיוחד לגיל השלישי

 

פעילות גופנית (צילום: shutterstock)
לשמור על איכות החיים ולהגשים חלומות(צילום: shutterstock)
 

1. כמה כסף צריך בחשבון בכל חודש כדי לשמור על איכות החיים?

רובנו טועים לחשוב שברגע שיוצאים לפנסיה, הקופה הפנסיונית שלנו משלמת את שווי המשכורת האחרונה שלנו.

 

רונית, שעבדה 30 שנה כמורה, נדהמה לגלות שלמרות שמשכורתה האחרונה עמדה על 20 אלף שקלים ברוטו, הקצבה החודשית הצפויה לה עומדת על 7,000 שקלים בלבד.

 

2. מה הדרך המשתלמת ביותר לקבל את כספי הפנסיה?

לכל אדם שפורש ממקום עבודה לאחר שנים רבות מגיעה חבילת פרישה מכובדת. חלקה של חבילת הפרישה מורכב מפיצויי פיטורין. רוב כספי הפיצויים נצברים בקופות הפנסיוניות חודש בחודשו, אבל לעיתים על המעסיק להשלים את הפיצויים על פי חוק. ההשלמה משולמת כסכום חד פעמי בעזיבה.

 

בהחלפת מקומות העבודה במהלך הקריירה יש כאלו שמחליטים לפדות את פיצויי הפיטורין. לעומתם, יש כאלו המחליטים להשאיר את הפיצויים בקופות, ולכן בפרישה לפנסיה הם יכולים לפדות את כל הפיצויים ברצף.

 

מכיוון שרונית עבדה במערכת החינוך 30 שנה ברצף, הצטברה לזכותה חבילת פיצויים מכובדת. בנוסף, מקום העבודה שלה נוהג לתת לפורשים ממנו גם פדיון של ימי מחלה שלא נוצלו. המענקים האלה שווים מאות אלפי שקלים.

 

נשמע מפתה, אבל גם כאן, צריך לחשוב ולתכנן מראש איך לקבל את הסכום הזה, כדי לא לשלם עליו 50% מס.

 

כמו למשל להפוך את חלקו להגדלת הקצבה החודשית ואת החלק הנותר לקחת בפטור ממס ולצאת לחופשה ארוכה ומפנקת עליה חלמתם כל החיים. נשמע מסובך? לשם כך ישנם מומחי פרישה שהוכשרו ולמדו את חוקי המס.

 

3. איפה שמים את הכסף שקיבלנו?

לא בהכרח נכון לשים את הכספים בחשבון הבנק. למטרות ולחלומות שלנו יש את העיתוי שלהם, ולכן עד שנגיע לרגע שנזדקק לכסף עשויים לעבור חודשים ואולי גם שנים.

 

איש מקצוע, בעל ניסיון בניהול כסף לפי מטרות ויעדים, יעזור לכם להגדיר את המטרות ולכל מטרה להקצות סכום כסף באפיק ההשקעה המתאים לו.

 

תארו לכם שעכשיו הכסף שצברתם "יוצא לעבוד" במקומכם ובכל חודש שלא ממומש צובר ריבית. כשיגיע רגע מימוש המטרה יהיה בקופה סכום גבוה בהרבה ממה שהפקדנו במקור.

 

אם לדוגמא אנחנו מיעדים 100 אלף שקלים ללמודים אוניברסיטאיים לילד שהיום הוא בן 15, נוכל להניח שהשקעת הכסף באפיק המתאים לעשור הקרוב, יגדיל את הסכום וזה עשוי להגיע לכ-135 אלף שקלים.

 

לעומת זאת, אם המטרה היא שהסכום הזה ישמש כתשלום לקבלן במסירת דירה שתתבצע בעוד שנה, אזי הקופה בה ישמר הכסף צריכה להיות מאד שמרנית וצמודה לשקל, כיוון שבתוך שנה יתכן ששוק ההון לא יתאושש ואולי אף יהיו ירידות נוספות.

  

4. מה הסטטוס המשפחתי שלי?

נחזור לקצבה החודשית. כשאנחנו מגישים בקשה לקבלת קצבה, אנו נשאלים אם נרצה להבטיח לבן/בת הזוג הכנסה חודשית כאשר נלך לעולמנו. מסלול הקצבה שנבחר ישפיע על הסכום החודשי שנקבל.

 

רונית חיה בזוגיות פרק ב' עם אדם אמיד מאד ובעל נכסים. ילדיה כבר בוגרים ובעלי משפחות. מאחר והיא הייתה מעוניינת בקצבה מקסימלית, היא בחרה במסלול ללא שארים, בידיעה שגם אם תלך לעולמה לפני בן זוגה, לא תותיר אותו ללא מקור הכנסה משמעותי.

  

5. מה מצב הבריאות שלי?

גם לשאלה הזו יש משמעות בבואנו לתבוע קצבה. אמנם איננו יכולים להמר על תוחלת החיים שלנו, אבל מי שיודע שלוקה במחלה שעלולה לקצר את אריכות ימיו או שיש במשפחה רקע גנטי מסוים, יכול למשל להחליט לקחת חלק מהכספים הפנסיוניים כסכום חד פעמי, בפטור ממס (הליך שנקרא "היוון") ולהשתמש בו בקצב שלו.

 

המשמעות היא שגם אם מגיעה לנו קצבה לכל חיינו, אנחנו לא באמת חייבים לקחת את כל הכסף כקצבה לכל החיים.

 

הרבה שאלות, אפשרויות והסתעפויות יש באירוע הפרישה. כמו בכל אירוע חשוב וחד פעמי בחיים, אנחנו לא יכולים ולא באמת רוצים לקבל החלטות על בסיס ידע אישי בלבד.

 

כשאתם בוחרים את איש המקצוע שיסייע לכם, שימו לב שהוא מתמחה בפרישה ויש לו ראייה רב תחומית של הצרכים האישיים שלכם. כלומר, שבמסגרת תהליך התכנון הוא ישתמש בניסיון וידע מעולמות המס, המשפט, הפנסיה וההשקעות.

 

 

הכותבת הינה עורכת דין ומתכננת פרישה עם רישיון פנסיוני. משרדה עוסק בתכנון וליווי משפטי להשגת מטרות חיים.

 

 

צפו בסבתות שבגיל פנסיה מגשימות חלום ישן ומשתתפות בהפקת אופנה ייחודית

 

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: shutterstock
לתכנן את הפנסיה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים