שתף קטע נבחר

מה הקשר בין טראומה גופנית לבין פיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה, תסמונת כאבים כרונית המתאפיינת בכאבים מפושטים, עייפות, שינה לא מרעננת ועוד, מתפרצת פעמים רבות בשל טריגרים שונים. מה הקשר בין טראומה לבין התפתחות של פיברומיאלגיה ואיך ניתן לאבחן? דוקטור – רק שאלה, פרופ' דן בוסקילה מסביר

בשיתוף פרופ' דן בוסקילה ואינפומד

 

 

פיברומיאלגיה, או דאבת שרירים, היא תסמונת כרונית המתאפיינת בכאבים מפושטים וברגישות עזה באזורים רבים בגוף. התסמונת, גורמת פעמים רבות גם לתחושת עייפות ותשישות, ועלולה לפגום באופן ניכר בשגרת החיים של הסובלים ממנה. למרות שהמקור לפיברומיאלגיה אינו ברור במלואו, ישנם גורמים מסוימים אשר עלולים להוביל להתפרצותה.

 

צפו ברופא מסביר

 

 

על הקשר בין טראומה גופנית לבין פיברומיאלגיה

כבר בשנות התשעים תועדו דיווחים שונים הקושרים בין חבלה גופנית לבין תסמינים שונים, כמו כאבים, עייפות קיצונית ושינה לא מרעננת. חולים אלה אובחנו בסוף כסובלים מפיברומיאלגיה.

לאחר טראומה, כמו חבלה גופנית כולל תאונת דרכים, מתרחש מעין "זעזוע" של המוח – תופעה המכונה גם ריגוש יתר של מערכת העצבים המרכזית. לעיתים, בשילוב של לחץ ומתח נפשי, עלולות להתפרץ התופעות האופייניות לדאבת שרירים.

 

איך מאבחנים פיברומיאלגיה?

בשל העובדה שהמודעות לקיום התסמונת אינה גבוהה, פעמים רבות חולף זמן רב עד לקבלת האבחנה הסופית, והחולים עוברים מרופא מומחה אחד לאחר במטרה לקבל הסבר לתסמינים מהם הם סובלים.

 

אבחון התסמונת מתבסס בעיקרו על תיאור תסמינים אופייניים, בהם כאבים עזים ותחושת תשישות ועייפות. לעיתים תתבצע גם בחינת רגישות לכאב באמצעות לחיצה על מספר נקודות מוגדרות לאורך הגוף. חשוב לציין כי למרות שמדובר במצב כרוני, קיימים כיום טיפולים שונים, כולל התעמלות אירובית וטיפולים תרופתיים ופסיכולוגים, אשר עשויים לתרום למיתון התסמינים ומסייעים ללוקים בתסמונת לקיים שגרת חיים.

 

 

בשיתוף פרופ' דן בוסקילה ואינפומד

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
הקשר בין טראומה גופנית לבין פיברומיאלגיה
צילום: Shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים