שתף קטע נבחר
צילום: מוטי קמחי

"2,000 מונשמים תוך חודש" - איך בדיוק הגעתם לזה?

העלייה במספר החולים המאומתים בימים האחרונים הביאה את דוברי הממשלה לאמץ הערכה במסגרתה, תוך שבועות, נגיע ל-2,000 מונשמים בבתי החולים. אבל בדיוק כמו שההפחדות עם פרוץ המגפה היו מוגזמות, כנראה שגם הפעם התחזית האפוקליפטית תישאר כזו. טור דעה

אתמול (ב') התבשרנו שמערכת הבריאות מתכוננת לקליטת 2,000 מונשמי קורונה בחודש הקרוב. עקומת החולים היומית (החל מ-25 למאי)  מהווה דיווח של אמת, ורואים בה עלייה מעשרות בודדות ל-300 חולים ליום. גם אם נתייחס מכך שחלק מן החולים אינם סימפטומטיים, ושהגידול במספרים עשוי לנבוע, לפחות בחלקו, מהגדלה קורלטיבית במספר הבדיקות (טענות שגרמו לרבים לפקפק בקיומו של גל שני), סדר הגודל של המספרים לא ישתנה באופן קיצוני.

 

  ( )

אך גם אם נתייחס במלוא הרצינות לטענת הגל השני של הקורונה, אין סיבה לחשוב שהוא יסתיים באופן כל כך יותר חמור מקודמו. נראה שהניחוש בעניין מספר המונשמים הצפוי לוקה בהפרזה של סדר גודל שלם – פי עשרה או יותר. כבר הושמעו מחאות קולניות על כך שהממשלה הציגה תחזיות אימים מסוג זה כבר בגל הראשון, ושהן התגלו כמופרכות. כאז, כן עתה, לוטים בערפל כבד החישובים שהביאו לתחזית האפוקליפטית החדשה. מטריד מאוד שלאורך כל הדרך לא גילתה הממשלה את קלפיה החישוביים, ואנו חוזים עתה בדוגמה נוספת לכך.

 

משבר הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

חיזוי ראוי של מספר המונשמים העתידי דורש ניתוח של העקומה המצטברת של חולים מאומתים בעקומה זו, שכמותה רואים בכל בסיסי הנתונים העולמיים, עולים הערכים מכ-100 ביום הראשון לכ-4,000 לאחר 26 ימים (20 ליוני). אך כמו בגל הראשון, אחוז הגידול היומי ביחס למספר החולים ביום הקודם ("האקספוננט המקומי") הולך וקטן בחלוף הימים. בגרף אנו רואים שהעקומה החלה, כמו בגל הראשון, בעלייה יומית יחסית של 35%, ושלפני שלושה ימים כבר ירד שיפוע זה ל-5%.

 

  ( )

 

צורת העקומה, המאופיינת בהקטנה הדרגתית של השיפוע על פני תקופת זמן מוגדרת, מאפשרת לחזות במידה גדולה של ביטחון את המשך מגמתה. זאת עושים על ידי התאמה מיחשובית של חיזוי המודל המרכזי של האפידמיולוגיה (הקו השבור) לקו הנמדד במציאות. אז נוכל לגלות שמספר החולים המקסימלי צפוי להיות 5,000-6,000. אציין שבסוף מרץ חזיתי באופן דומה את ההגעה של הגל הראשון לשיעור של 15 עד 20 אלף חולים, ותחזית זו התגשמה באופן מפתיע בדיוקו.

 

התחזית המוצגת כאן אינה חד-משמעית, ובמקרי קיצון היא יכולה לטעות פי 2 או 3. אך על מנת לקבל 2,000 חולים מונשמים, בהתבסס על מספרי הגל בראשון, בו מונשימים היוו כ-1% מכלל החולים המאומתים, נדרש שהתחלואה תגיע ל-200,000. מדובר כאן בהפרזה בשיעור של פי 30-40, וקשה מאוד להאמין שהדבר יתגשם. לפי הניתוח המוצג כאן, סביר יותר שמספר המונשמים יהיה 100-200 לכל היותר.

 

לסיום, אני מתווה אתגר לדוברי הממשלה וליועציה: אנא הציגו את החישובים שתוצאתם היא צפי ל-2,000 מונשמי קורונה, ותנו לאוסף הלא קטן של מומחים הפועלים כבר חודשים רבים בזירה לשפוט איזו תחזית סבירה יותר. צעד מעין זה יהווה גילוי נאות במסגרת ממשל תקין, ויאפשר גם למתודה המדעית לומר את דברה.

 

הכותב הינו פרופסור מן המניין במחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן למדע ברחובות, לשעבר ראש מרכז קראון לחקר גנום האדם

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים