האם יש מחילה לאדם שלא שמר על יום כיפור?
שאלה:
האם יש מחילה לאדם מבוגר על אי-שמירת יום כיפור? (חיים, הקריות).
תשובה:
חיים שלום,
אפשרות התשובה על חטא, היא יסוד מרכזי במחשבת היהדות, וקשורה לעיקרון שיש לאדם בחירה חופשית על מעשיו. כך מסביר הרמב"ם בנושא הבחירה האנושית: "...ודבר זה עיקר גדול הוא, והוא עמוד התורה והמצוה שנאמר 'ראה נתתי לפניך היום את החיים', ...כלומר שהרשות בידכם, וכל שיחפוץ האדם לעשות ממעשה בני האדם עושה בין טובים בין רעים, ...שאין הבורא כופה בני האדם ולא גוזר עליהן לעשות טובה או רעה אלא הכל מסור להם. (הלכות תשובה פרק ה, ג).
הרמב"ם מוסיף, שרעיון הבחירה כולל גם את העיקרון, שאם אדם חטא וקלקל בבחירתו, "...כך הוא עושה תשובה מדעתו וברצונו". (רמב"ם שם). ולכן, מי שחטא יכול לתקן את המעשה, ולא זו בלבד, אלא שבתהליך התיקון, אדם מתקדם ומשתפר.
אמנם, ישנם מעשים שאי אפשר לתקן, והם בעיקר במישור שבין אדם לחברו, ועל זה אמר שלמה המלך: "מְעֻוָּת לֹא יוּכַל לִתְקֹן וְחֶסְרוֹן לֹא יוּכַל לְהִמָּנוֹת", (קהלת א, טו), ופירשו חכמים במספר מקומות, שישנם מעשים שאינם יכולים להיתקן, כגון, "הבא על הערוה והוליד ממנה ממזר" (תלמוד בבלי מסכת יבמות דף כב), ודברים דומים לכך.
אולם בשאלתך מדובר על קלקול שבין אדם למקום (לה'), ועל זה בוודאי מועילה תשובה.
אדם העושה תשובה אמיתית, מתקן את עצמו, והרי הוא דומה לאדם שהתלכלך ומצליח לנקות ממנו את הלכלוך.
במקרים כאלה מובטחת מחילה לאדם, וכדברי הרמב"ם: "בזמן הזה שאין בית המקדש קיים ואין לנו מזבח כפרה אין שם אלא תשובה, התשובה מכפרת על כל העבירות, אפילו רשע כל ימיו ועשה תשובה באחרונה אין מזכירין לו שום דבר מרשעו שנאמר רשעת הרשע לא יכשל בה ביום שובו מרשעו" (הלכות תשובה פרק א, ג). והוסיף וכתב: "ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העונות והחטאות שעשה, אין הדבר כן אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם, ולא עוד אלא ששכרו הרבה שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו, אמרו חכמים מקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו, כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם". (הלכות תשובה פרק ז, ד).
כל טוב ובהצלחה. (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)
פורסם לראשונה 09/11/2010 08:57
צילום: ישראל ברגודו
מומלצים