מותר לרופא גוי לבצע ברית מילה?
נתחיל מהסוף: אסור לאדם שאינו יהודי למול. אבל מה עושים במקרה שבו אין מוהל יהודי? - תושבת סינגפור שאלה, הרב חן שריג עם כל התשובות
שאלה:
אני גרה בסינגפור. האם מותר לעשות ברית מילה על ידי רופא כאשר אין מוהל? חשוב להדגיש שאני מעוניינת לעשות ברית על ידי מוהל שחייב להיות רופא.
<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>
תשובה:
ברית המילה בינינו לבין הקב"ה היא מיסודותיה של האומה היהודית, וכך אמר הקב"ה לאבי האומה אברהם: "זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר" (בראשית י"ז, י').
מי כשר לערוך ברית?
בגמרא נחלקו בשאלה זו, והוצעו שלוש אפשרויות: רק יהודי זכר. הדבר נלמד מהכתוב "וְאַתָּה אֶת בְּרִיתִי תִשְׁמֹר"; כל אדם מהול, ללא עורלה. הדבר נלמד מהפסוק "הִמּוֹל יִמּוֹל". לפי דעה זו גם גויים ונשים כשרים למול; רק מי שצוּוה על המילה (אף אם אין באפשרותו לקיים את המצווה).
לפיכך, נשים יהודיות כשרות למול. אולם גויים פסולים.
האם בהיעדר אפשרות אחרת, רופא שאינו יהודי כשר לערוך ברית?
הרמב"ם ובעקבותיו השולחן ערוך, פוסקים כי "הכל כשרין למול, ואפילו ערל ועבד ואשה וקטן מלין במקום שאין שם איש". אך לגבי גוי כתב הרמב"ם: "אבל עכו"ם לא ימול כלל, ואם מל אינו צריך לחזור ולמול שנייה" (הלכות מילה, פרק ב').
מדוע אם גוי ביצע את המילה, אין למול בשנית?
יש שפרשו שהברית כשרה, אלא שלכתחילה אין לנהוג כן ("בניין שלמה"). יש שהתירו לגוי למול בתנאי שהברית נעשית לשם מצווה, ולא לשם דבר אחר כמו ניתוח. ולכן, כשיהודי נמצא בסמוך ומברך את הברכות ומכוון לשם מצוות מילה - הרי שהברית כשרה ("דרך המלך").
לפי רוב הפוסקים ברית שערך גוי פסולה גם בדיעבד. והסיבה שבגללה אין למול בשנית היא כי אין זה אפשרי. עורלה ניתנת להסרה רק פעם אחת בחיים. אמנם יש שהורו לעשות "הקזת דם", כשם שעושים לתינוק שנולד נימול (וכך פסק הרמ"א), אך לדעת רבים אין לעשות דבר כי "מעוות לא יוכל לתקון".
ברית מילה - הכוונה קובעת, או העשייה?
הרב צבי פסח פרנק, רבה של ירושלים, נשאל כיצד יש לפעול במקום שאין בו מוהל יהודי, אלא רק רופא נוכרי; האם מותר "שהנוכרי ימול כשישראל עומד על גבו" (נוכח ומתכוון)? הרב צבי פסח פרנק אסר שהגוי ימול, משום שבמצוות המילה לא הכוונה של היהודי קובעת, אלא עצם העשייה (שו"ת הר צבי).
לכן, במקרה שאין מוהל במקום, צריך להביא מוהל כשר, או לחילופין לנסוע למקום שבו יש מוהל, ושם לקיים את ברית המילה.
אם הדבר לא ניתן כלל, ובגלל החשיבות של ברית המילה, קיים פתרון נוסף, שלא תמיד ניתן ליישמו בגלל סיבות שונות. הפתרון מבוסס על אחד הפוסקים ("בית יעקב", סימן קד), שכותב שאם אדם שפסול למול התחיל למול, ואדם כשר סיים את הברית – הברית כשרה.
על פי עקרון זה כתב אחד האחרונים, שאם הברית נערכה על ידי רופא הפסול למול, בהיעדר מוהל כשר בסביבה - צריך לבקש מהרופא שיאפשר לאדם "כשר" לגמור את החיתוך, ובכך להכשיר את הברית.
לסיכום, בהיעדר מוהל כשר, יכול גוי למוּל בתנאי שיהודי יסיים את החיתוך (משיב: הרב חן שריג).