איך מונים את חודשי האבלות - ומתי מפסיקים להגיד "קדיש"?
שאלה:
למנהג הספרדים האזכרה בתום י"א חודשי אבלות.
איך מונים אותם: מיום הפטירה או מהקבורה?
מתי מפסיקים להגיד קדיש: בתום 11 חודשים (אור ליום...), במוצאי היום או בבוקר (קצת היום ככולו)?
תשובה:
הרשה לי להביע תנחומיי, "מן השמים תנוחם". מעלת אמירת הקדיש היא גדולה ביותר להעלאת נשמת הנפטר ממדרגה למדרגה בעולם האמת. זהו חלק מכיבוד הורים שהילדים חייבים, גם לאחר פטירתם של ההורים (שו"ע יו"ד סימן ר"מ, סעיף ט').
יש לכם שאלה? לחצו על "שלח שאלה" - כתבו ותיענו
<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>
מעיקר הדין יש לומר קדיש במשך שנה שלֵמה. אולם כדי שלא להחשיב חס וחלילה את אביו או את אמו בגדר "רשעים", שעליהם נאמר במשנה (מסכת עדויות): "משפט רשעים בגיהנום שנים-עשר חודש..." - מחסירים את אמירת הקדיש בחלק מהשנה.
למנהג הספרדים: מפסיקים לומר קדיש בשבוע הראשון של החודש השנים-עשר, ולאחר מכן חוזרים לומר את הקדיש עד סוף שנת האבלות (כנסת הגדולה סוף סימן ת"ג).
למנהג האשכנזים: מפסיקים לומר את הקדיש בסוף אחד-עשר חודשים מלאים, ולא שבים לאומרו בשנת האבלות (חוזר ואומר ביום השנה), וזאת על פי פסק הרמ"א "ונהגו שאין אומרים קדיש... רק י"א חודשים, כדי שלא יעשו אביהם ואמם רשעים, כי משפט רשע י"ב חודש" (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן שע"ו סעיף ד').
לשני המנהגים, ניתן להמשיך ולומר קדיש דרבנן ("על ישראל") הנאמר לאחר לימוד תורה (שו"ת רב פעלים חלק ג' – יורה דעה סימן ל"ב).
מתי מפסיקים להגיד את הקדיש בתום י"א חודש?
הסיום הוא יום אחד לפני תאריך החודש של הקבורה. לדוגמה, אם אדם נקבר ב-ג' בשבט, י"א חודשים מסתיימים ב-ב' בטבת בסוף תפילת מנחה.
איך מונים י"א חודשים?
יש בזה שני מנהגים: 1. מיום הקבורה, ואפילו אם עבר זמן רב מהפטירה עד הקבורה. הטעם: הדין מתחיל משעת הקבורה. נא לשים לב שאין לזה קשר ליום השנה, שהוא נקבע על פי יום הפטירה, למעט מקרים חריגים.
2. מיום המיתה (פני ברוך, סימן ל"ד, סעיף ט').
לאחר כל זאת, ארצה לחזק אותך ולומר לך שעיקר הנחת רוח שאדם עושה עם הוריו, הוא בלימוד התורה שהוא לומד בכל יום ומעשי צדקה וגמילות חסדים. על ידי דברים אלה הוא מעלה ביותר את נשמת הוריו (ספר יוסף אומץ).