"אמרו לנו לבחור: או להט"ב או ציוני"
"בצעדת השרמוטות הועברו היהודים בדיקה קפדנית לגבי זהותם הציונית - ובמצעד הלסביות הורחקו פעילות שנשאו דגלי גאווה עם מגן-דוד. קבוצות פרוגרסיביות יוצרות 'מבחני לקמוס' הקובעים מי רשאי להשתתף, והיהודים נדחקים החוצה". פיטר פוקס, הומו וציוני, חווה על בשרו את האנטישמיות השמאלנית-אמריקנית
תנועות ליברליות עסקו מאז ומעולם בשיתוף וקבלה, אך בשנה החולפת נעשה מאמץ תמידי לגנות ולהרחיק יהודים השואפים לקחת חלק בפעילות למען מטרות ליברליות. הקבוצות הליברליות תומכות במטרות מגוונות ובהן זכויות נשים, זכויות לבעלי מוגבלויות, זכויות להט"ב וקבוצות אחרות הסובלות מקיפוח. הברית בין קהילת הלהט"ב לקהילות היהודיות נדמית אך טבעית, אולם יש מי שמערער על כך.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>
הן ב"מצעד הלסביות" (Dyke March) בשיקגו והן ב"צעדת השרמוטות" (Slut Walk) שנערכו בקיץ האחרון, הועברו יהודים בדיקה קפדנית בדרישה שיביעו הזדהות עם הפלסטינים כחלק ממצע הצדק החברתי שלהם - או ייאלצו לעזוב.
קראו עוד בערוץ היהדות :
- אל תקראו להם "יורדים": אוהבים את ישראל מרחוק
- "מרתון? זה כלום לעומת חמישה ילדים"
- כשאלוהים מסתיר פנים: אודי דוידי חוזר
ב"מצעד הלסביות" הורחקה קבוצת נשים יהודיות מכיוון שנשאו דגלי גאווה יהודיים. כמה ממשתתפי המצעד "נפגעו" מסמל המגן דוד שעל דגל הגאווה שלהן בגלל הדמיון בינו לבין דגל ישראל. בין הנשים שהורחקו הייתה לורל גראוור, מנהלת A Wider Bridge במערב התיכון, ארגון הפועל לקידום שוויון ללהט"ב בישראל.
גראוור צעדה עם הדגל הזה במשך עשר שנים ללא תקריות מיוחדות, עד השנה. הפעם נאמר לה כי עצם היותה ציונית הופך אותה ל"גזענית" ולכן עליה לעזוב יחד עם אישה נוספת שנופפה אף היא בדגל יהודי בצבעי הקשת.
הקולות מ"הבית הפתוח" הושתקו
לא הייתה זו הפעם הראשונה שבה חווה ארגון A Wider Bridge מחאה אנטישמית מסוג זה. בשנה שקדמה לכך, בשיקגו, התפרצו 200 מוחים לאירוע של הארגון בפסגת "יוצרים שינוי" של כוח המשימה הלאומי. הארגון הביא מנהיגים מ"הבית הפתוח" בירושלים, כדי לדון בחיי הלהט"ב בישראל ובהשפעת הרצח במצעד הגאווה בירושלים בשנת 2015. המוחים סגרו את האירוע והוא בוטל. הקולות מ"הבית הפתוח" הושתקו.
שני המקרים הללו הם אך דוגמה למה שקורה בשטח: קבוצות פרוגרסיביות יוצרות "מבחני לקמוס" הקובעים מי רשאי להשתתף. מדי יום מתברר יותר ויותר, כי היהודים נדחקים החוצה מהתנועות הללו על אף העובדה שרובם המכריע - ליברלים.
תנועות פרוגרסיביות רבות טוענות כי הן נאלצות להעביר את היהודים בדיקות קפדניות בשל "תיאורית ההצטלבות", שעל-פיה יש קשר בין כל צורות הדיכוי החברתי. אך שיש בכך אמת מסוימת, הרי שבוודאי אין הצדקה לשימוש בתנועת "צדק חברתי" להשתקת חופש הביטוי של קבוצה כלשהי, בייחוד היהודים – קבוצת מיעוט בעלת היסטוריה ארוכה במיוחד של סבל כתוצאה מאי-צדק.
לא מסכימים לבחור צד
בתיאוריה, ה"הצטלבות" היא תנועת סולידריות שנועדה לאחד את כל הקבוצות הסובלות מקיפוח למען מטרה נעלה יותר. במציאות, היא פועלת יותר כמערכת מעמדית, שבה לאלו הנחשבים למדוכאים ביותר יש השפעה רבה יותר מאשר ליהודים, לדוגמה, שהתקדמנו בסולם ההשפעה בחברה המודרנית.
ועל אף העובדה שהדיווחים על אנטישמיות בארה"ב עצמה גדלו בלמעלה מ-60% בשנה החולפת, פעמים רבות היהודים עדיין אינם נכללים בנרטיב הצדק החברתי.
כשמדובר ביהודים להט"בים פרוגרסיביים כמוני, תיאוריית ההצטלבות מאלצת אותנו לבחור צד: קהילת הלהט"ב או הקהילה היהודית. בעולם שפוי אין מקום לבחירה כזו. אני בהחלט לא בוחר. בעיניי, הציונות שלי משפיעה במידה רבה מאוד על פעילותי כלהט"ב ולהפך. לכן אני גאה להיות חבר בארגון A Wider Bridge, משום שהוא אחד הארגונים המעטים המשקפים את זהותי כלהט"ב, את זהותי כיהודי ואת זהותי כציוני.
אבל במציאות הלא נורמאלית לאחרונה, אם אתה יהודי מקהילת הלהט"ב התומך בישראל, אתה מואשם ב"פינקוושינג" (PinkWashing) - ביטוי המשמש לתיאור בני אדם המשבחים את קבלת הלהט"ב בישראל, כתחבולה שנועדה להסתיר את פשעיהם נגד הפלסטינים. המאשימים ב"פינקוושינג" טוענים כי לא ניתן לומר על ישראל דברים חיוביים מבלי להזכיר גם את הסכסוך.
סימן מבשר רעות
התופעות המתרחשות כיום במרחב הליברלי בארה"ב הם סימן מבשר רעות; גם לכך שלא באמת התקדמנו והתקבלו כמו שחשבנו – וגם לעובדה שהאנטישמיות קיימת בשמאל לא פחות מכפי שהיא קיימת בימין.
אני חולם על היום שבו תנועות ליברליות יקבלו בברכה יהודים מבלי להשתיק את דעותיהם הפוליטיות, ויראו בהן חלק בלתי נפרד. כדי שהדבר יקרה, על ההצטלבויות לאמץ את הפלורליזם: האמונה כי מגוון דעות הינו חיוני לתנועה משגשגת.
- פיטר פוקס, פעיל הסברה פרו-ישראלי, ישתתף בכנס #DigiTell בהשתתפות 70 מנהלי רשתות חברתיות ובלוגרים פרו-ישראליים מכל העולם, במסגרת פעילות המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה, למאבק בדה-לגיטימציה לישראל בזירה הדיגיטלית