משלמה ארצי עד סטטיק ובן אל: מחתרת השירים התנ"כיים
ב"תחת שמי ים התיכון" מסתתרים ביטויים מספר יונה, "טודו בום" התכתב עם דוד המלך שלא במקרה - וירמיהו הוא בומבה של נביא בשירים הישראליים: פרויקט חדש של מיזם 929 מגיש את הפרשנות התנ"כית לשירים העבריים. ורק אל תגידו הדתה
מה הקשר בין נצ'י נצ', סטטיק ובן-אל, שלמה ארצי והדג נחש - לתנ"ך? מתברר שלא מעט: "ב'איזבל' פנינה רוזנבלום מהלכת כצעירה חושפנית ברחובות ירושלים; יהונתן גפן ושלום חנוך הצעירים כותבים על אוריה החיתי, ומעבירים מסרים אנטי-ממסדיים - ושנים מאוחר יותר יביא ישי ריבו את 'תוכו רצוף אהבה' משיר השירים, שידבר על מערכת יחסים מתחדשת בין האל לעמו".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>
הדובר הוא היוצר והחוקר, דויד פרץ, שמפגיש פרקי תנ"ך נבחרים עם שירים ישראלים המוכרים לכולנו, במסגרת פרויקט חדש של המיזם 929 ללימוד תנ"ך. פרץ, שאחראי על הפרשנות המוצמדת לכל חיבור שכזה, טוען כי המשימה איננה קשה כלל ועיקר. לדבריו, החיבור עם התנ"ך מצוי באופן משמעותי בשירים הישראליים לאורך העשורים השונים: "בשנות השישים והשבעים מי שעסקו במקרא ובשירים מתוכו הם דווקא החילונים".
עוד תרבות בערוץ היהדות :
- חוגגים 70: החזן הראשי של צה"ל חוגג דרך ציורי חול
- סינגל: הקול החדש, הלוק החדש: עוזיה צדוק כבר לא ילד
- קליפ: כשאלוהים מסתיר פנים: אודי דוידי חוזר
- אקטיביזם: קולולם נוסח החיילות הדתיות: שרות את התשובה לרבנים
- עיון: כשאלוהים דרך על לגו: ההגדה הכי מופרעת בכיתה
- מופע: מנחש פרשות, קורא מחשבות: המנטליסט הדתי
- מוזיקה: השירים שנשמעים בדיוק כמו ...
- טלוויזיה: במקום טימברלייק - זמר חסידי במופע המחצית
- ספר: הזיכרון של אורי אורבך: "דתי נורמלי
"
כך, לצד חשודים טבעיים כמו "נח" של מתי כספי – מסתתרים בשירים הישראלים שלא הייתם מסמנים, אלמנטים קצת יותר מסקרנים ולא מובנים מאליהם. למשל, בשירו של שלמה ארצי, "תחת שמי ים התיכון", שמכיל ביטויים הלקוחים מספר יונה ("עד שישוב הים מזעפו").
"יש הרבה מאוד דרמות בתנ"ך, מה שמסביר את הפופולריות של תוכנית סאטירה כמו 'היהודים באים' המתכתבת עם החיבור בין המקרא לבין הישראליות. אבל יש גם שימוש בטקסט למחאה. בשיר 'בהאחזות הנחל בסיני', כותבת נעמי שמר שיר מחאה מוסווה היטב דרך המקרא. היא מאתרת שם את 'ארץ ישראל הישנה והטובה' - אבל אז בסוף היא אומרת 'מי יתנני במדבר מלון אורחים' (מתוך ספר ירמיהו) - ומשמיטה את חציו השני של הפסוק: 'ואעזבה את עמי ואלך איתם כי כולם מנאפים עצרת בוגדים'. בוגדים ונואפים - זה מה שהיא בעצם חושבת על אותן שנים".
נעמי שמר, מתי כספי ויהונתן גפן שייכים לתקופה אחרת. אבל נצ'י נצ'? סטטיק ובן אל?
"ב'טודו בום' סטטיק ובן אל שרים על 'יין ישמח ללב אנוש'. למה, בעצם, הביטוי הזה דווקא - בתוך כל הז'רגון הברזילאי? זה לא מקרי שהם מצטטים פסוק. אנחנו מצליחים כל הזמן לשמר את המקרא בתוך הישראליות. רק לחשוב על סטטיק ובן אל פוגשים את דוד המלך, הוגה המשפט, כשותף ביצירה שלהם. הם עוד צריכים לתת לו תמלוגים".
גם ירמיהו היה בומבה של נביא
ירמיהו, מסתבר, מככב גם בשירם של "הדג נחש", "תן לי מנגינה". "בקאבר ל'שיר ארץ' נצ'י נצ' הולך לנתן הנביא וכבשת הרש", אומר פרץ. "כמי ששרים על יתרונותיה ותחלואיה של החברה הישראלית, הם מבטאים את תפיסת המחאה המודרנית דרך המקרא ונביאיו. ירמיהו, אגב, הוא האהוב על יוצרי מחאה ישראלים באופן כללי".
לדבריו, "החילוניות הישראלית היום מרגישה מספיק בטוח לעצב לעצמה מחאה גם דרך המקרא. המקרא שייך לכולם, וזה מה שהמיזם הזה בא להגיד. אני חושב שסטטיק ובן אל הרבה יותר עמוקים מהקרדיט שהציבור נותן להם. הם עוסקים בצורה מדהימה בישראליות המשתנה. גם על 'יחזקאל' של 'החלונות הגבוהים' אמרו שהוא נחות, והיום זו קלאסיקה ישראלית. בזמנו השיר הזה הרגיז את המגזר הדתי בגלל השורה 'הנביא יחזקאל הוא בובמה של נביא'. קיימו על זה אפילו דיון בכנסת, וחיים חפר (כותב השיר) אמר אז, 'הלו, אני קורא את המקרא בדיוק כמוכם, וזה שלי לא פחות משלכם'".
הדתה? תהליך הפוך
דבריו של פרץ מעניינים במיוחד כשהם נשמעים על רקע הקולות הרואים בחיבורים האלה סימן להדתה. "השבטים שריבלין מדבר עליהם גדלים והולכים. גם השבט החרדי וגם הדתי-לאומי. מצד שני, דווקא החילוניות שמדברת בשפה הזו מהווה את הגשר בין שני העולמות".
"מדברים על הדתה אבל זה ממש לא מה שקורה כאן. אני רואה דווקא תהליך הפוך שבו אברהם פריד מנהל שיח עם סטטיק ובן אל. פריד גם יכול לבצע שיר שכול ישראלי קלאסי כמו 'מה אברך' ולהפוך אותו למשהו שונה. אז ההשפעות הפוכות באותה המידה, ומבלי ששמים לב הציבורים האלה מתקרבים לישראליות".
"מיזם 929 עוסק בהפצה והנגשה של התנ"ך כמשהו רלוונטי ואקטואלי לכלל הציבור הישראלי", מסביר צבקה (ביקו) ארן, המנהל את החממה שבתוכה נולדו החיבורים הבלתי צפויים הללו. "יש לנו כ-95 אלף איש שמשתתפים בתוכנית המלאה של קריאת חמישה פרקים ביום. בספר דניאל, בסביבות יום העצמאות, נסיים את מחזור הקריאה הראשון של התנ"ך.
"אבל כמו במרתון שבו אתה לא רוצה או יכול לרוץ הכול, אז גם כאן יש אפשרות למשהו חלקי. לכן כפיילוט אנחנו מעלים לרשתות החברתיות ולגל"צ 70 פרקים מהתנ"ך שמתחברים לשירים ישראלים מאוד מוכרים, וכל זה מלווה בפרסים והפעלות".