חילונים, תפסיקו לפחד מהדתה. קבלו תורה
התורה מהווה תשתית מוסרית ערכית - "מגילת זכויות האדם" החשובה בעולם - המלווה את האנושות כולה עד ימינו אנו. אז למה חילונים רבים מעדיפים להשאיר אותה נחלתה של מגזרים מסוימים, כשברקע מהדהד הפחד מהדתה? גם לחילונים וגם לחרדים אין ממה לחשוש: בתורה יש מקום לכולם
שבועות, הלא הוא חג מתן תורה, מעניק לנו הזדמנות מצוינת למחשבה מחודשת על יחסינו עם התורה. בים הדיונים הסוערים אודות המתח שבין היהדות לדמוקרטיה, תחבורה ציבורית בשבת ונישואים אזרחיים נדמה שיש עניין אחד שעליו כמעט ושכחנו לדבר - הקשר ההדוק של העם היהודי לספר-הספרים, שבשנים האחרונות נראה כי התרופף באופן משמעותי בקרב חלקים רבים בציבור. כך גם שכחנו את תרומתה האדירה של היהדות לדמוקרטיה, ותפקידה המכריע בהנחת התשתית הרעיונית למחשבה המערבית הליברלית.
הכול על שבועות - פרויקט מיוחד:
- דפי לימוד לתיקון ליל שבועות: על מנהיגות ותורה שבעל-פה שבועות – אז מה אנחנו חוגגים בכלל?
- בעקבות רות: גיור עם זהות כפולה
נראה כי התורה הפכה למושג נרדף של התגוששות בין הציבור החילוני לזה הדתי-חרדי. כל מושג יהודי שבעבר היה תחת קונצנזוס מעמיד ארגונים שונים על הרגליים האחוריות, ואלה מתריעים על הנורא מכל הצפוי בארץ הזו. אפילו זכייה באירווזיון הספיקה להצית ויכוח על חילולי שבת עתידיים ופרהסיה ציבורית – בראייה של שנה קדימה. אף צד לא מעוניין לעצור, ונראה כי המקורות היהודיים שלנו מעולם לא הביאו למתח וחיכוך גבוה יותר בין חלקי העם.
הזכות לחיים
האמת נמצאת בדיוק במקום ההפוך. התורה היא דווקא כלי החיבור המרכזי בין כולנו. היא "הדבק" האמיתי בין כלל האזרחים בארץ - כשערכיה והתשתית המוסרית שהקנתה לנו ראויים שיהיו נר לרגלי כולנו.
התבוננות על פסוקי התורה מצביעה על אותה תשתית מוסרית-ערכית שמלווה את האנושות כולה עד ימינו אנו. זוהי התבוננות על מגילת זכויות האדם החשובה בהיסטוריה. הפילוסוף הבריטי מהמאה ה-17, ג'ון לוק, הציב בבסיס זכויות האדם את הזכויות לחיים, לחירות ולרכוש. התבוננות מעמיקה על פסוקי התורה מצביעה על זכויות אלו כחלק מרכזי בצו האלוקי והמוסרי לבני האדם.
כך, כאשר קין רוצח את הבל אחיו, העולם נעדר חוק האוסר על רצח - אולם בכל זאת קין ממאן להודות בו ומנסה לטשטש עקבות. "איה הבל אחיך", שואל אלוהים – "השומר אחי אנוכי", משיב קין בשאלה. יתרה מכך, כאשר מבין קין שהוא שקוף לאלוהים, הוא מכה על חטא: "ויאמר קין אל ה', גדול עווני מנשוא". איזה עוון? הרי אין חוק, אז מה לא בסדר? קין ידע היטב כי מעשהו פסול. הוא לא היה צריך לשם כך ספר חוקים, ומכאן נובעות הזכויות הטבעיות הקודמות לכל חוק.
הזכות לחיים מופיעה בדברי אלוקים לנוח על קדושת החיים עוד בטרם יציאתו מהתיבה: "מִיַּד אִישׁ אָחִיו אֶדְרשׁ, אֶת נֶפֶשׁ הָאָדָם. ושֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשּׁפֵךְ כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם".
הזכות לחירות ולרכוש
את הזכות לחירות אנו רואים באופן בולט בסיפור יציאת מצרים, האתוס המכונן של העם היהודי, שהוא בראש ובראשונה סיפורו של מרד עבדים. האתוס הזה שזור ב-3,000 שנות היסטוריה יהודית שהן גם 3,000 שנות מרידה: מרד בבריטים ומרד בגרמנים, מרד בכנסייה ושרשרת של מרידות ברומא, האימפריה הגדולה מכולן, ולפניה ביוון. אם היו מבקשים ממני להחליף את המילה "יהדות" במילה נרדפת, הייתי בוחר במילה מרד.
באשר לזכות לרכוש - התורה אף מרחיבה את הדברים ומציבה אמירה ברורה: הזכות שלעולם לא להיות רכוש. היהדות מתעבת את תופעת העבדות. פרשת משפטים העוסקת בעשרות הלכות "בין אדם לחברו" פותחת בראשיתה בקובץ הנחיות המגבילות את העבדות.
התורה היא גם שלכם
בשנים האחרונות נראה כי יש שתי מגמות בציבור היהודי בשני כיוונים מנוגדים; מחד גיסא, נראה ששכחנו את התורה, ספר-הספרים שליווה את העם היהודי אלפי שנים - והשארנו אותו לנחלתם של מגזרים מסוימים, כשברקע מהדהדים קולות מטילי אימה ופחד על כולנו, "המאוימים" על ידי "הדתה" בלתי פוסקת. מאידך גיסא, נראה שאנחנו בעיצומו של רנסנס מרענן ומרחיב לב של רבבות מהציבור החילוני שמתחברים לשורשים היהודים וללימוד ספר-הספרים.
חג השבועות מהווה הזדמנות לבחון שוב את הבסיס שממנו אנחנו יונקים היום ולהתחבר לשורשים האמיתיים שלנו. החג שבו קיבל עם ישראל את התורה לפני אלפי שנים - ראוי שיהיה זה שיזכיר לנו בכל שנה שאנו ראויים לקבל אותה כמתנה "מחודשת" עבור עמנו.
לציבור החילוני אין ממה לחשוש. ניתן להתחבר וללמוד את פסוקי התורה- ללא חשש (מנותק מהמציאות) מ"הדתה" או "החזרה בתשובה". לציבור הדתי-חרדי אין ממה לחשוש. אין פה מאבק על שליטה חד-צדדית או "החזרה בשאלה". בתורה יש מקום לכולם. תורה מונחת בקרן זווית. כל הרוצה ליטול - יבוא וייטול. אין ממה לפחד. התורה היא של כולנו.
- עמיחי שיקלי הוא ראש המכינה הקדם-צבאית והמדרשה למנהיגות "תבור"