מי שנטל ידיים בלילה וחזר לישון, נוטל שוב בבוקר?
שאלה:
האם אדם שקם בלילה ונטל את ידיו, ולאחר מכן חזר לישון, מחויב בבוקר בנטילת ידיים בגלל רוח רעה? (יורם ב"ד).
יש לכם שאלה? לחצו על "שלח שאלה" - כתבו ותיענו
<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>
תשובה:
בשולחן ערוך (הלכות נטילת ידיים של הבוקר) נפסק: "ירחץ ידיו ויברך על נטילת ידיים". שלושה טעמים ניתנו לנטילת ידיים זו שתיקנו חכמים:
1. במהלך הלילה יש להניח שהידיים נגעו והתעסקו במקומות לא נקיים שבגוף (רא"ש).
2. בבוקר האדם נחשב לבריה חדשה העומדת הכן לעבודת הבורא. על כן, כמו שהכהנים המשרתים במקדש נוטלים את ידיהם קודם עבודת הקודש, כך האדם נוטל את ידיו לפני שהוא מתחיל לעבוד את בוראו (רשב"א).
3. רוח רעה שורה על הידיים במהלך הלילה ובמהלך השינה (הדעות חלוקות מה גורם לרוח הרעה), ונטילת הידיים במים מסירה את הרוח הרעה.
להלכה נפסק במשנה ברורה כי על מנת להתחייב בברכה, יש צורך בשני הטעמים הראשונים יחד (סימן ד' סעיף קטן א'). כלומר, דווקא לאחר שינה בלילה נוטלים ידיים בברכה. ולכן, מי שמתעורר בלילה וחוזר לישון, ייטול ידיו בלי ברכה, וכשיקום בבוקר מהשינה, ייטול שוב ידיו, בברכה.
ובמקרה שלנו
מצד אחד, אדם שקם במהלך הלילה, נטל ידיים וחזק לישון, נגע במקומות המלוכלכים, וגם שרתה עליו רוח רעה. מצד זה יהיה מחוייב בנטילת ידיים. אבל מצד שני, לא מתקיים התנאי שהאדם נעשה בבוקר בריה חדשה, שהרי אדם נעשה רק פעם אחת ביום בריה חדשה (ועל כך הוא כבר ברך באמצע הלילה) ולא פעמיים ביום.
אשר על כן, לא מתקיימים שני הטעמים הנדרשים לחיוב הברכה. לכן, במקרה זה יטול ידיו בבוקר בלי ברכה (משנה ברורה סימן ד', סעיף קטן ל"ב). (משיב: הרב יהודה ישרים).
לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.