כמו איצטדיון כדורגל: בית המדרש הענק של האדמו"ר מויז'ניץ
הוא גדול פי-שלושה מהמבנה הישן, עוקף גם את זה של בעלז - ואף שעדיין לא מוכן לגמרי, ביום כיפור יתפללו בו קרוב לעשרת-אלפים חסידים מהארץ ומהעולם, שרוצים להיות קרובים לאדמו"ר שלהם: "מי שהתפלל פעם אחת בויז'ניץ לא יכול לוותר על התפילה הזו. היא ממכרת את הנשמה"
בחסידות ויז'ניץ יעשו ביום הכיפורים התש"ף היסטוריה קטנה: אחרי כמה שנות נדודים בין אוהלים ומבנים ארעיים שנבנו טלאי על גבי טלאי לתפילות הימים הנוראים, חוזרים האדמו"ר והחסידים להיכל קבוע – "בית ויז'ניץ" הענק, שבנייתו הולכת ונשלמת בבני ברק. אבל עם כל הכבוד להסדרת מקום התפילה, רושמת אחר החצרות הגדולות בישראל הישג משמעותי נוסף, או אם תרצו ניצחון מתוק: עקפנו את בעלז.
<< כל מה שמעניין בעולם היהודי - בפייסבוק שלנו. היכנסו >>
בית המדרש הגדול הישן פעל יותר מ-30 שנה בקריית ויז'ניץ שב"עיר התורה והחסידות". לאור הריבוי הטבעי של הקהילה צר המקום מלהכיל את האלפים, והאדמו"ר, רבי ישראל הגר, יזם את הקמתו של מבנה חדש גדול פי-שלושה, על חורבותיו של הקודם (ועוד כמה בניינים ש"גולחו" לכבודו) – כל זאת בעלות של כ-150 מיליון ש"ח. ביום הכיפורים התשע"ט התפללו החסידים בתוך אתר בנייה שחובר לאוהלים, ומעליו נפרסה יריעת גג, והשנה ייכנסו לראשונה לבית מדרש של ממש.
מתכוננים כבר לשלב ב'
ארון הקודש והריהוט הקבוע חסרים, חיפויי השיש טרם הושלמו וגם נברשות התאורה המפוארות עדיין לא נקבעו בהיכל, אבל זה לא מה שיימנע מאלפי החסידים - כמעט רבבה - להסתופף בצלו של האדמו"ר ולהתפלל עמו ביום הקדוש בשנה. העיקר שהשלד קיים.
הם יגיעו מכל רחבי הארץ, וגם מקהילות ויז'ניץ בעולם, ורק ברי המזל שבהם - אלה שעלו בגורל וזכו בחדרי האירוח של גמ"ח "הכנסת האורחים", או דיירי השכונה - יוכלו לעשות את הצום במחיצת האישה והילדים.
בבית המדרש החדש מוכנים כבר מראש השנה כ-2,500 מקומות ישיבה (במחיר הנע בין 500 ל-2,500 ש"ח לכיסא), ועוד שתי טריבונות ענק ("פראנצ'עס", בשפת החסידים) בנות 1,500 מקומות עמידה כל אחת, בעיקר עבור הצעירים - תלמידי ישיבות רווקים (150 ש"ח למתפלל). יחד עם יותר מ-3,000 נשות החסידות שייכנסו לעזרת הנשים, מדובר ללא ספק במניין תפילה ענק, מהגדולים בישראל – שני רק ל"האנגר" של האדמו"ר מגור בירושלים.
זאת ועוד: עוד לפני שהושלמה הבנייה, בית המדרש החדש כבר מלא בימים הנוראים עד אפס מקום, ועסקני החסידות החלו להיערך להמשך הריבוי הטבעי ולתכנן את "שלב ב'" בפרויקט: תוספת של אלפי מטרים רבועים שתהפוך אותו להיכל התפילה הגדול בעולם היהודי.
"מי שהיה פעם אחת, יחזור"
לויז'ניץ, כנרמז לעיל, תחרות סמויה רבת שנים עם בעלז על ה"סגנות" לגור - הן בגודל הקהילה והן בשטח בית המדרש. אחרי שנים של פייט רציני מצד הבעלזאים, שנהנים מהמרכז הענק והמפורסם בירושלים הנדמה לכל באי הבירה כבית מקדש של ממש, נראה כעת כי הקרב הוכרע לפחות עד הסיבוב הבא. אבל אפשר להניח שהדבר לא ישפיע על היחסים בתוך המשפחה בין שני הגיסים האדמו"רים (אחות של הרבי מוויז'ניץ נשואה לרבי מבעלז).
ומה באשר לתפילה עצמה? חסידי ויז'ניץ מתרפקים על "הנוסח" - ניגונים עתיקים בני מאות שנים שמועברים מאדמו"ר לאדמו"ר לאורך כל השושלת, ומציינים שלושה רגעי שיא עיקריים: הקטע "היה עם פיפיות עמך", שמושר על ידי האלפים בתפילת מוסף, קבלת עול מלכות שמים וקריאת "שמע ישראל" ב"נעילה" - והניגון העתיק למילות הפיוט "ויאתיו כל לעבדך", כאשר שהרבי מתחנן ומתפלל על הצרות של עם ישראל.
ישראל כהן, איש תקשורת חסיד ויז'ניץ, תיאר את החוויה המרוממת מהתפילה במחיצת האדמו"ר ואלפי החסידים: "מי שהתפלל פעם אחת בויז'ניץ לא יכול לוותר על התפילה הזו. העוצמה האדירה, הרגש וההתלהבות ממכרים את הנשמה. אתה מרגיש חיבור רוחני שבא מבפנים, מעומק הלב.
"האנרגיות שיש בבית הכנסת בסיום הצום; השילוב של האהבה והיראה, מצד אחד שמחה עצומה על הזכייה בדין, בד בבד עם החרדה מאימת המשפט; הפיוטים המסמלים את החשש מיום הדין לצד ניגוני השמחה - כל אלה מתמזגים זה בזה ויוצרים משהו שלם".
יום כיפור בערוץ היהדות :