הרב אריאל ל-ynet: "לא חוזר בי. זו סתימת פיות. לא אצטער אם הפרס יבוטל"
חתן פרס ישראל הטרי לספרות תורנית התייחס לראשונה לסערה שעוררה זכייתו בעקבות התבטאויותיו השנויות במחלוקת בעבר על קהילת הלהט"ב, ובראיון מיוחד ל-ynet אמר: "אני לא יכול לשנות את ההלכה, אבל אין לי בעיה עם האנשים, אני חי איתם ואוהב אותם". הוא סיפר כי המליץ על טיפולים פסיכולוגיים להומואים דתיים: "לא הוכח שזה מולד"
מסרב לחזור בו מהדברים נגד הלהט"ב, אך לא פוסל אף אדם: הרב יעקב אריאל, חתן פרס ישראל לספרות תורנית לשנת התש"ף, מגיב לראשונה לסערה שעוררה ההכרזה על זכייתו, בעקבות התבטאויותיו השנויות במחלוקת בעבר נגד הומואים ולסביות. בראיון מיוחד ל-ynet אמר כי הוא אינו יכול לשנות את איסור התורה על "משכב זכר", אך הדגיש כי הוא אוהב ומכבד כל אדם - ואף סייע לעשרות הומואים שנקרעו בין משיכתם המינית לבין אמונתם הדתית.
<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"ההלכה ברורה והיא אומרת שהתייחדות של שני אנשים מותרת רק בין איש ואשתו", אמר הרב אריאל, רב העיר רמת גן ומבכירי הציונות הדתית, "אני לא יכול לזייף את ההלכה ואני לא מכיר רב בעולם מכל סוג שאומר שזה דבר מותר". עם זאת, הוסיף: "אין לי שום בעיה - לא עם בית חילוני ולא עם אנשים שמחללים שבת. אני לא פוסל דבר. גם כששאלו אותי אם מותר להשכיר דירות לערבים, אמרתי שמותר".
קראו עוד בערוץ היהדות :
- סרבן הגט הנמלט חזר לישראל - ונעצר
- "אני דוסית ולא בתולה": רווקים ורווקות דתיים מדברים על הקושי לשמור נגיעה / y+
- לא מתנצלים על הקריאות "נאצים": "לא רוצים קונצנזוס"
בנוגע לדבריו בשנת 2014 נגד השכרה של בית מגורים לזוג לסביות, הבהיר הרב כי הם לא נכתבו כפסק הלכה ואף לא כקריאה לציבור, אלא רק כהמלצה חינוכית, במענה לפנייה אישית של אדם דתי שחשש לספר לילדיו על הדיירות בנכס שלו, שלפי אמונתו חיות בחטא. "השאלה הייתה אם להעדיף מישהו אחר", הסביר, "אם עדיפה משפחה שאני מסכים איתה וכדומה". לדבריו, תשובתו היא "העדפות – כן, אבל אל תפסול".
"השתמשתי במונחים של אנשי מקצוע"
על הגדרתו את ההומואים כ"נכים" בכנס רבנים בשנת 2016, בגלל המגבלה עליהם בהבאת ילדים לעולם, אמר הרב אריאל: "אני השתמשתי במונחים של אנשי מקצוע. זו הייתה ההגדרה המקצועית באמריקה לפני 20 שנה". ניכר כי בדיעבד הוא מבין שההתבטאות הייתה פוגענית, ומודה ש"היום מקובל אחרת", אך הוא תולה זאת בתגובת נגד אמוציונאלית לאווירה הציבורית הפרו-להט"בית.
"אנשים מתגאים במצב מסוים ואומרים 'זה אידיאלי, זה הכי נורמטיבי'", הסביר. "זה יוצר ריאקציה להגיד את הצד השני. כשעושים מזה את העניין המרכזי של החיים - לדעתי זו טעות. נוצרות ריאקציות - והתגובות הדדיות. אני מסכים". יחד עם זאת, אמר: "לפעמים מתוך כל האווירה הקיימת, יש מקום לחדד את הדברים... יש מצבים שצריך להגדיר דברים בצורה חדה, כדי להוציא מתפיסה אחרת".
חתן פרס ישראל הטרי אומר כי אף שהוא מסתייג מהעיסוק הפומבי המוגזם בעיניו בנושאים הללו, באופן אישי הוא מכיר עשרות הומואים דתיים – ומקבל אותם כשווים. "אני חי עם האנשים האלה, אין לי שום בעיה איתם. אני מקרב אותם, אוהב אותם, הם מסכנים, אני מבין את הבעיה. השאלה היא כלפי הציבור. לעשות אידיאולוגיה מזה, אידיאליזציה – זאת הבעיה... למה מצעדי הגאווה האלה? למה הרעש הזה?"
"אסור להשמיע דעות אחרות?"
לדבריו, בבית הכנסת שלו עצמו מתפללים חברים בקהילה הגאה, "שאף אחד לא יודע עליהם, רק אני יודע, ואני מכבד אותם. הם חלק מהקהילה. אף אחד לא צריך לפגוע בהם, אני לא פוגע בהם. להפך, אני מכבד אותם ומקרב אותם, אבל הכל נעשה בצנעה ובשקט, בלי מצעדי גאווה". הרב אריאל אומר כי במקרים רבים סייע להומואים מקהילתו לגשר על הפער בין הנטייה המינית לאמונה הדתית: "מימנתי לחלק מהם ייעוץ פסיכולוגי שעזר להם להשתקם, שיוכלו לבנות משפחה רגילה, וחלק גדול מהם זה הציל... ויש כאלה שאומרים: אנחנו לא יכולים להשתנות. ניסינו ולא הצלחנו. יש גם כאלה".
על האפשרות להשפיע על הנטייה, אמר: "זה לא נכון לומר שזה לא עוזר. דווקא האווירה הכללית שאומרת שזה לא יעזור, היא זו שגורמת לכך שזה לא יעזור. מי שעושה את זה בכנות וברצינות – לחלק גדול מהם זה עוזר". עוד הוסיף: "אני מבין את הבעיה. היא קיימת, חלקה נוצרת כתוצאה מכל מיני גורמים סביבתיים. שמעתי על זה גם הרצאות מפסיכולוגים. עד היום לא הוכח שזה מולד".
למרות הסערות ולאחר ההבהרות, מתעקש הרב אריאל על זכותו של כל אדם לבטא את עמדתו בכל נושא - גם אם היא שנויה במחלוקת. "אסור להשמיע דעות אחרות? זו סתימת פיות? מה קורה פה? אסור לומר דבר קצת שונה?" תהה. הוא גם מוכן לשלם מחיר על הדבקות באמת שלו. "אני לא חוזר לי מעצם הרעיונות שאמרתי. אם בגלל זה לא אקבל את הפרס - אני לא אצטער", אמר. "את מה שעשיתי, עשיתי. זה לא משנה אם יש פרס או אין פרס".
"פוסלים לאנשים מפעלי חיים"
מהציבור מצפה חתן הפרס להבחין בין עיקר לטפל, ולא "להפוך נמלה לפיל" ולשפוט אותו על פי אמירות בודדות בנושאים שאינם לב עשייתו. "בכל הספרים שעסקתי בהם, השאלה הזו בכלל לא עלתה", אמר. "רוב השאלות הן בתחום החיים, בנושאים יותר מרכזים כמו שבת, כשרות, והיום מעסיק אותי הרבה קיומו של עם ישראל בגלל בעיית התבוללות".
"יש אנשים שכל עניינם זה לעשות רעש במקרה שאדם מקבל איזה פרס או תפקיד", טען. "היום הכול כתוב בתוך המחשבים, ומגלים דברים שאדם אמר לפני ארבעים וחמישים שנה ופוסלים את כל מפעל החיים שלו. זו קטנוניות של אנשים. גם כל פטפוט שהיה לו בילדותו ייזקף לחובתו? זו בעיה - לא רק שלי, אלא של כל החיים המודרניים".
"לכל אחד יש יתרונות וחסרונות, אבל צריך לראות את האדם כמכלול", סיכם הרב אריאל. "היום מסתכלים בצורה פרטנית על כל דבר שנאמר, וזו טעות. זו גישה לא ראויה. גם השיימינג שעושים לאנשים חמור מאוד. אין ספר ללא טעות, אבל צריך להסתכל על הספר - מה הוא אומר, ולא על הטעות. אל תיתפס רק לפרט אחד קטן".