המגילה החתרנית שלהן: "אם רות ונעמי לא היו חצופות, לא היינו פה"
37 אמניות צעירות, חילוניות ודתיות, תל-אביביות ומתנחלות, לקחו את מגילת רות לידיים ונתנו לה פירוש נשי-חתרני, שלא היה עובר בסלחנות בפרשנות הדתית הקלאסית - משירים ועד עירום מרומז: "אנחנו רואות במגילה הזאת טקסט מכונן"
היוצרת ומעצבת האופנה הדתל"שית, אחינעם תמר וירט (24), רואה במגילת רות טקסט מכונן. יחד עם שני לוי ועוד כ-37 אמניות צעירות, הן יצרו מגילה אלטרנטיבית, "חתרנית", כפי שהיא מגדירה, ולא במקרה - כי במגילה יש דברים שלא היו עוברים בפרשנות הדתית הקלאסית.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>
וירט, בת למשפחה ליברלית ופמיניסטית, יצאה בשאלה בגיל 17 ("יציאה רכה", לדבריה), והמשיכה ללמוד במדרשת "נטור" ברמת הגולן המשלבת בין דתיים לחילונים, שם התעסקה לא מעט בטקסטים יהודיים וישראליים. "גדלתי באווירה של 'את יכולה הכול'", היא מספרת. "רק בצבא הבנתי שלזה שאני אישה יש משמעויות. שיש סיכוי שיש דברים שאני לא אקבל בגלל המגדר שלי. פתאום במגילה ראיתי את עצמי.
עוד תרבות בערוץ היהדות :
- סרט: "יש כבר מי שמכנה את הקורונה 'השפעת היהודית' "/ y+
- דוקו: את אחי אנוכי מבקש: מצאו את אלוהים, איבדו את המשפחה
- קליפ: חזניות מכל העולם שרות "ירושלים של זהב "
- תופעה: " רפא נא": שיר התפילה שהפך לתופעה בינלאומית
- טלוויזיה: לא מסתירים כוונות: ערוץ מיסיון נוצרי ב-HOT
"הדמויות במגילת רות הן דמויות נשיות, והן מתכננות את החיים שלהן. ולא סתם, אלא מתוך סיטואציה קשה ומתוך אובדן. הן איבדו את בני הזוג שלהן, את כל רכושן. זה מאוד נגע בי. דיברתי על זה עם חברה - מישהי שבכלל לא קראה תנ"ך - וראיתי את הסקרנות בעיניים שלה. הבנתי שזו הזדמנות לתת לטקסט הזה מקום, ולתת לנשים הזדמנות להתחבר לסיפור ולהתבטא עליו, כי למגילת רות אין מסורת דרשנית נשית. לנשים לא ניתנה הגישה ללימוד תורה עד לא מזמן".
צעירות על כל הרצף הדתי
מגילת רות היא השנייה בתנ"ך (אחרי מגילת אסתר) המעמידה במרכזה גיבורה. "אנחנו רואות במגילה הזאת טקסט מכונן. רות ונעמי הן סבתות רבתות של דוד המלך. אם רות ונעמי לא היו חצופות – לא היה נולד דוד המלך. הן היו חתרניות. המעשה שעשו היה באיזושהי מידה מקולקל. כלומר, הדרך שלהן היא לא הדרך הישרה לעשות דברים. זה לא הסיפור המושלם של אהבה. של איש שפוגש אישה, מתאהבים, עושים ילד, והוא נהיה המלך. יש מאחורה סצנה שלמה: הן איבדו את בני הזוג, יצרו חברות ורקמו תוכנית איך יחזירו את האדמה שלהן, איך הן יוצרות מימוש עצמי".
הרעיון נבט אצל וירט בליל הסדר. "השותפים קראו בהגדה והתקשיתי להתחבר אליה כי כל הסיפורים הם על גברים. שאלתי את עצמי, 'מתי יספרו את הסיפור שלי?' איפה האימהות המייסדות של היהדות שאני יודעת שקיימות? ואז עלעלתי בתנ"ך, התחלתי לקרוא את 'מגילת רות' ומאוד נהניתי. זה סיפור מטורף שמזכיר לי את הסיפור של עצמי".
לדבריה, המשתתפות במיזם כולן הן נשים צעירות על כל הרצף הדתי, המגדרי והפוליטי. המשתתפת הצעירה בפרויקט היא בת 19 בלבד. "יש לנו בחורה מתקוע ובחורה לסבית תל-אביבית. למרות שאני לא רואה את ההבדל. זה לא משנה מאיפה הן מגיעות", מספרת וירט. "רציתי נשים בשלב הגולמי שלהם, שפעם ראשונה יוכלו לעמוד מאחורי תוצר שלהן".
מה היה תהליך העבודה?
"עשינו קריאת מגילה משותפת בזום ודיברנו שעה וחצי על מה הסיפור ומה אנחנו מרגישות לגביו. חילקתי את כל המגילה לסצנות, וכל אחת קיבלה קטע להתעמק בו וליצור ממנו".
היו דרמות? בטח היו כמה שרצו את אותו הקטע וזה בכל זאת 37 נשים?
"האמת שהייתי בטוחה שיהיה בכי בחלוקת הקטעים, ולא היה. חלק מהנשים ביקשו חלק ספציפי וקיבלו אותו. לא היו אכזבות בקהל".
לגלות חמלה על "הרעה" מהמגילה
אחרי שהמגילה חולקה, מספרת וירט כי האמניות קיבלו חופש יצירתי מוחלט לפרש את הטקסט: מכתיבה דרך ציור, צילום, אומנות דיגיטלית ויש אפילו ביצוע של אחת היוצרות לשירה של רחל שפירא, שבאמצעות סריקת קוד בפלאפון ניתן לצפות בו.
במגילה מופיעים גם דברים שלא היו עוברים בסלחנות בפרשנות הדתית הקלאסית כגון שירים, ציורים - אפילו עירום מרומז. "כל אחת חווה את הסיפור בצורה כל כך שונה, לכן יש מקום גם לאמנות שמביעה ביקורת או קושי עם הטקסט. למשל, מישהי עסקה בעורפה שנחשבת 'הרעה' של הסיפור. יש לי מלא חמלה עליה, היא בחרה בבחירה ההגיונית - לחזור הביתה".
אילו תגובות קיבלת? היו מי שאמרו לך שנשים לא צריכות להתעסק בזה?
"גדלתי בחברה שבה לנשים יש גישה לספרי הקודש. אני מאמינה בליברליות של התנ"ך. היהדות שייכת לי באותה מידה גם אם אני לא מקיימת את ההלכה. מי שלא רוצה לקרוא פרשנות נשית על דברים, זה בוודאי לא יעניין אותו ולכן זה גם לא מעניין אותי, ואני מאמינה שיש חברות שבהן המגילה הזאת תהיה חתרנית כי יש שם אימג'ים חשופים - אפילו שתי צלמות שצילמו פוזות של עירום מרומז. אז אני מניחה שמי שבסקאלה הדתית הקיצונית, זה לא יעניין אותו".
את המגילה יהיה אפשר לרכוש בשתי דרכים, גירסה מודפסת וגירסה דיגיטלית, בעלויות סמליות. "אנחנו רוצות שהמגילה תהיה כמה שיותר נגישה. הייתי רוצה שזאת תהיה עוד אופציה למגילה, ממש כפי שאנשים מחזיקים כל מיני סוגים של פרשנויות - רש"י לצד רמב"ם".