שתף קטע נבחר

 

ללמוד מאלזה מ"לשבור את הקרח" על צניעות מוסרית

מחאת המכנסונים ופרשת הכדורגלנים מראה לנו כי עלינו לבצע חשבון נפש חברתי - לניסיון להבין איך הגענו למחוזות אפלים כאלו. אני מאמין שעלינו להחזיר את ערך הצניעות ללקסיקון החברתי שלנו, לא כערך דתי אלא כערך מוסרי ממדרגה ראשונה

אני מאמין כי יש קשר ישיר בין מחאת המכנסונים ל סערת הכדורגלנים. מחאת המכנסונים פרצה לאחר שתלמידות מחטיבת ביניים ממלכתית לא הוכנסו לכיתות כי הגיעו לבית הספר עם מכנסיים "קצרים מדי", שלפי המורים אינם עומדים בתקנים שהציג משרד החינוך. ההורים זעמו, במיוחד על רקע גל החום הקיצוני שפקד את ישראל, אבל בעיקר בשל האפלייה המגדרית בין הבנות לבנים שנותרו בכיתה.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>

 

פרשיית הכדורגלנים מנגד, חשפה שני שחקני כדורגל מפורסמים שקיימו לכאורה יחסי מין עם קטינות - נערות בנות 15, מתחת לגיל ההסכמה. כמובן שהנושא עדיין בחקירה אבל לדעתי הנושא כאן אינו השאלה המשפטית אם הכדורגלנים סברו שהבנות מעל גיל ההסכמה אלא השאלה המוסרית של ניצול כוח ותהילה לפיתוי נערות צעירות, שככל הנראה נפלו קורבן. אני מאמין שזו צריכה להיות הזדמנות לחשבון נפש חברתי - לניסיון להבין איך הגענו למחוזות אפלים כאלו. 

 

קיראו עוד בערוץ היהדות:

 

לפני מספר חודשים צפיתי עם ילדי בסרט המופלא של דיסני, "לשבור את הקרח 2". במהלך הסרט, אלזה מבינה שאת סוד החיים שלה היא תגלה בנהר המיתולוגי, אתהאלן. אלא שכדי להגיע לנהר היא צריכה לחצות את האוקיינוס הסוער. היא מנסה לקפוץ למים ולשחות לעבר הנהר, אך בכל פעם שהיא נכנסת למים סוס פרא מיסתורי מנסה להטביע אותה והיא נאלצת לסגת. לאחר מספר ניסיונות, היא מצליחה לרתום את הסוס, לרכב עליו מעל האוקיינוס ולהגיע לנהר הנכסף.

 

 

מחאת המכנסיים הקצרים בכפר סבא ()
מחאת המכנסיים הקצרים בכפר סבא

 

בכולנו יש את סוס הפרא הזה. המיניות שלנו היא כוח החיים. יש בה אנרגיות ומוטיבציה, חלומות ושאיפות. אדם ללא מיניות הוא אדם מדוכא ומסורס. אבל, הכוח החשוב הזה, עלול להיות סוס פרא שמטביע אותנו באוקיאנוס היצרים האפלים שלנו. כדי למצוא את הנהר הנכסף של אור, אהבה וחיים, צריך לדעת איך לרתום את הסוס הזה ולרכוב עליו על מנת להגיע ליעד. לכוח המרסן הזה קוראים צניעות.

 

להחזיר את הצניעות המוסרית לשיח

אני מאמין שעלינו להחזיר את ערך הצניעות ללקסיקון החברתי שלנו, לא כערך דתי אלא כערך מוסרי ממדרגה ראשונה. צניעות היא לא הדרה או כיעור. צניעות לא נועדה להסתיר את היופי ואסור שתביא לדיכוי נשי או מיני. היא אף אינה כלי גברי למשטור נשים ומי שמשתמש בה לכך - מנצל אותה לרעה.

 

ערך הצניעות חשוב לגברים ונשים כאחד. היא נועדה לרסן את סוס הפרא שבתוכנו ולאפשר לנו לרכב עליו במקום שהוא יטביע אותנו במערבולות של יצרים אפלים. הצניעות מעדנת את היופי ופותחת לנו צוהר להביט גם אל עבר היופי הפנימי. צניעות מנתבת את כח המיניות שבנו למחוזות של אור ואהבה, חסד וחמלה. אם נשתמש בה נכון, היא עשויה להגן עלינו מהחפצה נשית או גברית ומניצול מיני.

 

החברה שלנו הלכה מקיצוניות אחת לקיצוניות השנייה. בשם ערכי החופש והשוויון החשובים ולמען הפוליטיקלי קורקט, נעקרו לגמרי גבולות הצניעות שנתפסים כהגבלת החופש. אני מאמין שאם נחזיר את הצניעות למרקם החיים החברתי שלנו ונגאל אותה מהקונוטציה הדתית שלה, נוכל לחזור למקום מאוזן, לשביל הזהב, לדרך של עדינות ואהבה. על מנת שהחופש המופרז לא יחריב את החברה, חשוב לשים גבולות לחופש, גבולות מוסריים וחברתיים שישמרו עלינו מעצמנו.

 

אותה צניעות לא מתחילה בלבוש אלא במחשבות ודיבורים. צניעות היא בראש ובראשונה דרך התנהגות. שבירת מחסומי הבושה בתרבות ובפוליטיקה ואפילו במחוזות הממסד הדתי מדרדרים אותנו מוסרית. הרייטינג גובר על כל המחסומים ומנהיגים מכל הצדדים מסירים כל פילטר מהמילים שיוצאות מפיהם.

 

מקווה שהפרשיה המזעזעת של הכדורגלנים תעיר אותנו. מקווה שנמצא את הדרך חזרה אל שביל הזהב ונזכור שצניעות עשויה להיות כוח ועוצמה אם משתמשים בה בצורה מושכלת.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים