שתף קטע נבחר

חשד להונאה בקרן השתלמות לאקדמאים

המשטרה עצרה את מנכ"ל קרן ההשתלמות לאקדמאים במדעי הרוח והמדינה, ו-5 אנשי ביטוח. לפי החשד, כספים ששילמו משך שנים מבוטחי הקרן עבור ביטוח חיים, זרמו למעשה לידיהם של אנשי הביטוח. המבוטחים כלל לא בוטחו

המשטרה חשפה מעילת ענק בקרן ההשתלמות לאקדמאים במדעי הרוח והמדינה (מח"ר). עד כה נעצרו שישה חשודים בפרשה, ביניהם מנכ"ל הקרן, ראובן גולדברג, בן 62 מירושלים.

 

בקרן חברים 35 אלף חברים. לפי החשד, כספים ששילמו משך השנים האחרונות חברי קרן ההשתלמות, בעבור ביטוח חיים, זרמו למעשה ישירות לכיסיהם של החשודים. המבוטחים, כך מתברר, מעולם לא בוטחו, כך שאם מישהו מקרוביהם היה דורש את הכסף, זה לא היה בנמצא, משום שלחברה אין די הון.

 

חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה עצרו אתמול עוד חמישה חשודים בפרשה ובהם שני חשודים מרכזיים: רונן גל, בן 46 מגבעתיים וח', בן 41 מרמת גן. השניים הם מנהלי ובעלי מניות עיקריים בסוכנות ביטוח.

חשוד נוסף, גבריאל שפירא, בן 56 מרמת גן, הוא מנהל ובעל מניות עיקרי בחברת הביטוח "סקוריטס". רחמים אברהם, בן 52 מרחובות, חשוד שסייע לגל וח'. עצור נוסף, מיכאל רבינוביץ', בן 33 משוהם, משמש כמנהל סניף ירושלים של חברת הביטוח.

 

המעצר הוארך

 

אחר הצהריים (יום ד') האריך בית משפט השלום בתל אביב את מעצרם של החשודים: מעצרו של רונן גל הוארך בשישה ימים. מעצרו של ח', שותפו של גל, הוארך בשלושה ימים, וכן נקבע כי עליו לחתום על ערבות עצמית וצד ג' בסך 400 אלף ש"ח. כמו כן, קבע בית המשפט כי אסור לחשוד לעזוב את הארץ. כן קבע בית המשפט ערבות בנקאית בסך מאה אלף שקל ו- 300 אלף ש"ח נוספים ערבות בנקאית.

 

מנכ"ל קרן ההשתלמות לאקדמאים, ראובן גולדברג, החשוד כי קשר קשר עם שני הראשונים וסייע לקבוע כי חברתם תהיה זו שתזכה לבטח את חברי הקרן, תוך הפרת אמון של הקרן, נשלח למעצר בית בן חמישה ימים. כמו כן, נאסר עליו לעזוב את הארץ והוא נדרש להפקיד ערבויות בסך מאה אלף ש"ח. בעניינו כתב השופט אפרתי: "מי שעוסק בענייני ציבור , מחוייב באחריות כפולה ומכופלת לשמירה על טוהר כפיים בפועל וגם באופן שיראה".

 

גבריאל שפירא שוחרר בערבות עצמית בסך 150 אלף ש"ח וערבות בנקאית בסך 70 אלף שקל. כן אסר עליו לייצור קשר עם שאר המעורבים בפרשה ונאסר עליו לצאת את הארץ. אברהם רחמים שוחרר גם כן בערבות בסך 50 אלף ש"ח ונאסר עליו לצתא את הארץ. גם מיכאל רבינוביץ' שוחרר ונאסר עליו לצאת את הארץ וכן לשוחח עם שאר המעורבים בפרשה.

 

החוקרים רב פקד רון פרידל ומפקח עו"ד יהודית פישלזון-שקד אמרו בבית המשפט כי צפויים מעצרים נוספים בפרשה.

 

חקירת המפקח

 

ממשרד האוצר נמסר כי המפקח על הביטוח הוא שחשף את החשדות. "במסגרת ביקורת גילה המפקח פוליסות ביטוח חיים קבוצתיות כפולות החשודות כמזויפות לעמיתי הקרן. הפוליסות הוצאו על שם חברות הביטוח 'אריה חברה ישראלית לביטוח בע"מ' ו'סקוריטס סוכנות לביטוח בע"מ', באמצעות לויידס".

 

מבירור שנערך במשרד המפקח עם שתי החברות, טענו האחרונות כי הפוליסות לא הוצאו על ידן וכי הן לא ביטחו את עמיתי הקרן בשנת 2001 והן אינן מבטחות את העמיתים בשנת 2002.

 

אי לכך, כ-35 אלף עמיתי הקרן נמצאים ללא כיסוי לביטוח חיים ע"ס של 40 אלף שקל, על אף ששילמו פרמיה שנתית של כ-84 ש"ח בגינו.

 

מבירור עם הקרן, עולה כי מי שגבה בפועל את הפרמיות, ניהל את התביעות ושילם את תגמולי הביטוח לעמיתים, היתה סוכנות הביטוח, אשר תיווכה בעיסקת הביטוח. בפועל עד היום שולמו כל התביעות של העמיתים.

 

"לאור חשיבות ורגישות הנושא, רואה המפקח על הביטוח בחובת הקרן לדאוג להסדר ביטוחי חלופי לעמיתיה בהקדם האפשרי", נמסר.

 

תגובה

 

"אריה חברה ישראלית לביטוח", מסרה בתגובה כי "מיכאל רבינוביץ אינו ולא היה עובד חברת אריה. רחמים אברהם מרחובות עבד בחברת אריה עד סוף חודש אפריל 2001. החברה אינה מעורבת בפרשת ההונאה".

פורסם לראשונה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים