שתף קטע נבחר

"אל תשעו את הרופאים, הם מצילים חיים"

המנתחים הבכירים מאיכילוב שתועדו מבקשים עשרות אלפי שקלים עבור "תיירי מרפא" זוכים לתמיכה נרגשת. "ייגזר גורלה של הילדה שלי", מזהיר אב למטופלת (עדכון: בהמשך התיק נסגר)

"המשמעות של ההשעיה - אקדח ברקה של הילדה שלנו". הכוונה להשעות את שלושת רופאי המרכז הרפואי איכילוב, שתועדו מבקשים עשרות אלפי שקלים עבור חולים זרים במסגרת "תיירות מרפא", עוררה צער ודאגה עמוקה בקרב רבים ממטופליהם בארץ. "בשרשרת בין בתי לבין המוות מפרידה חוליה מרכזית ושמה פרופ' קונסטנטיני. אם החוליה הזו תתפרק, ייגזר גורלה", אומר יואב ברושי, אביה של ענבר-רחל בת השש הסובלת מהידרוצפלוס - מחלה הגורמת לריכוז נוזלים במוח.

 

אחרי שידור התחקיר ב"עובדה" הודיע בית החולים בתל אביב, ובהמשך העירייה, על פתיחת הליך השעיה נגד הרופאים הבכירים, פרופ' צבי רם, פרופ' שלומי קונסטנטיני וד"ר יוסי פז. שרת הבריאות יעל גרמן אף פנתה בנושא לפרקליט המדינה. בעקבות זאת הגיעו פניות חיזוק רבות לפרופ' רם, מנהל המערך הנוירוכירורגי באיכילוב, וגם פניות מצד הורים מודאגים לילדים המוטפלים על ידי פרופ' קונסטנטיני, מנהל המחלקה לנוירוכירורגית ילדים בבית החולים "דנה".

 

רובם ככולם התגייסו להגן על המנתחים, מתוך חשש כבד להמשך טיפול בילדיהם וסכנת החיים הכרוכה בכך. "אנחנו לא אנשים שרוצים להתראיין, אבל מוכנים לשפוך את הקרביים בפני רבים, כדי להסיר את העננה הזו", אומר ברושי. 

פרופ' שלומי קונסטנטיני, פרופ' צבי רם וד"ר יוסי פז (צילום: מירי גטניו, יח"צ) (צילום: מירי גטניו, יח
פרופ' שלומי קונסטנטיני, פרופ' צבי רם וד"ר יוסי פז(צילום: מירי גטניו, יח"צ)

13 ניתוחי מוח עברה ענבר-רחל ברושי בת השש מאז שנולדה, לאחר שחלתה בחיידק אלים במהלך ההיריון. פרופ' קונסטנטיני ביצע עשרה מהם והוא הרופא המלווה את טיפולה. לדברי אמה, הלנה, "מדובר בחיידק אלים מהסוג המסוכן והמורכב ביותר, נדיר שנתקלים בו ברפואה. פרופ' קונסטנטיני הצליח להציל את חייה, ועתידה תלוי לחלוטין במיומנות שלו ושל והרופאים במחלקה. אפשר לטעון שיש עוד רופאים, אבל המקרה הספציפי שלה כל כך קשה ומורכב, שהיא זקוקה לגדול שבגדולים. אנחנו משפחה ממוצעת, אני מורה לבלט. אין לי אפילו יכולת לדמיין מה יקרה אם אזדקק לו ולא אוכל לממן את זה כי הוא לא יהיה חלק מהרפואה הציבורית".

 

האב יובל ברושי מוסיף שבחים על תפקודו. "החיים שלנו הם מלחמה אחת גדולה שלא הסתיימה, כל ניתוח הוא קריטי, רולטה רוסית, חיים או מוות או פגיעה מוחית. זה בפירוש לסלול את דרך בורמה. פרופ' קונסטנטיני שותף לדרך הקשה הזו, והוא הולך איתנו יחד במסירות גדולה 24 שעות ביממה, בכל רגע נתון. גם אם זה על חשבון שמחות משפחתיות שלו, שבתות או חגים. כל כך הרבה שנים אני והוא 'רוקדים' במחול הזה של חיים ומוות, ומעולם לא ראיתי התייחסות כל כך רחוקה לחומריות. הוא מסרב לקבל מתנות, מעולם לא רמז אפילו לרצון לקבל תמורה חומרית חוץ מתודה לפועלו. אי אפשר לשים אותו בשורה אחת עם פוליטיקאים מושחתים ורבנים שסרחו ולתלות אותו בכיכר העיר על בסיס תחקיר, מבלי להבין את קונטקסט הדברים".

 

"מענישים את המטופלים"

לאורית (לבקשתה, שמה האמיתי שמור במערכת) היכרות ארוכת שנים עם פרופ' קונסטנטיני. גם בתה, כיום בשנות ה-20 המאוחרות לחייה, נולדה עם מחלת ההידרוצפלוס. אלא שבאותם ימים, מערך הנוירוכירורגיה היה בחיתוליו. היא עברה סדרת ניתוחים שכשלו וגרמו לשיתוק בחצי מגופה ולנזק בלתי הפיך. אורית ומשפחתה נאלצו לעזוב את ישראל ולעבור לארה"ב ולהתמסר להצלת חייה של הבת.

 

אחרי סדרת טיפולים אינטנסיביים ושיקום ממושך שארך ארבע שנים, הפנה אותם בכיר הרופאים בתחום לרופא ישראלי, פרופ' קונסטנטיני, שסיים אז את התמחותו בתחום והיה מעודכן בחידושים הכי גדולים בתחום המוח. "נפגשנו איתו, שמענו שהוא מתכוון להקים מערך נוירוכירורגי לילדים, ופשוט החלטנו לחזור לארץ", מספרת אורית.

 

"בתי עברה סדרת ניתוחים, הוא ביצע אותם במיומנות בלתי רגילה, בהצלחה מסחררת ובאנושיות יוצאת דופן. זה לא מתחיל ונגמר בניתוח, זה קשר יומיומי והתייעצות מתמשכת שנמשכת עד היום", מספרת אורית. "הוא היה מעורב בהתנדבות שלה לצה"ל, בהליך קבלת רישיון הנהיגה שלה. הוא זה שתמיד המליץ, בסיטואציות של דילמה מקצועית, לבקש ייעוץ בינלאומי. בעבר, כשביקשנו, תקפו אותנו על כך וטענו שזו הבעת חוסר אמון ולא הבינו את הצורך הבסיסי של ההורים. אצלו זה בדיוק ההיפך".

 

איך זה מתיישב עם ממצאי התחקיר, שבו נראה קונסטנטיני מועד מוסרית? אורית סבורה כי מוקדם להסיק מסקנות ואסור להעניש את המטופלים. "קודם כול חשוב לי לומר שבארה"ב שילמתי פי כמה וכמה יותר מהסכום שמוצג בכתבה", אומרת אורית. "אי אפשר להסיק מכך שתיירות המרפא הזו פוגעת בחולים, כי הזמינות שלו יוצאת דופן, 24 שעות ביממה. גם אם יש התנהלות בעייתית, צריך לבדוק אותה ואפשר למצוא דרך שמקרים כאלה לא יישנו בעתיד. אבל אסור לשפוך את התינוק עם המים. במקרה שלנו, זה לשפוך תינוקות רבים. במשך שנים אנשים נפלו בין הכיסאות והיום יש מענה ובאיכות מצוינת. עכשיו רוצים לפגוע בנו ולגלגל אותנו חזרה לרחוב. המקום הזה הוא הבית השני שלנו, בגללו חזרנו הביתה. להעניש אותו פירושו להעניש אותנו".

 

אחיו של עיסאם (שמו המלא שמור במערכת לבקשתו), המתגורר בצפון, מטופל זה שמונה שנים על ידי קונסטנטיני שממשיך ללוות אותו, הגם שכיום כבר אינו קטין ויצא ממחלקת הילדים. עיסאם מסרב להאמין לממצאי התחקיר. "מדובר באדם שעבורנו הוא מלאך, לפעמים אלוהים שולח אנשים לעזור לאנושות. הוא אחד מהאנשים הללו. הוא מטפל באחי כאילו היה הבן שלו, הטלפון הנייד שלו תמיד זמין בשבילנו לכל שאלה. מעולם לא נתקלנו בסיטואציה שביקש תמורה על מה שהוא עושה. הוא מטפל ביהודים וערבים, במשפחות מהרשות הפלסטינית. כל מה שמעניין אותו זה לעזור לאנשים".

 

להלנה ברושי ביקורת רבה על המשפט הציבורי שעובר, לדבריה, הרופא מאז התפוצצה הפרשה. "אם מחליטים לחקור, צריך לחקור את כל התופעה של תיירות המרפא. זו הרי מדיניות של המערכת כולה ושל הממשלה, לא של פרופ' קונסטנטיני עצמו. הפילו אותו בפח שטמנו לו מראש, השחירו את שמו והוא הוצג באופן מגמתי, יש גבול לציניות. כשפוגעים בו, בעצם פוגעים בילדה שלי".

 

היית המלאך הגואל

גם פרופ' רם זוכה לשבחים. רונית, שבעלה מוטי עבר ארבעה ניתוחי מוח, ביקשה לאחר פרסום התוכנית "לחזור ולהביע את תודתי העמוקה והערכה הרבה על המקצועיות ועל האנושיות, גם בימים לא קלים שכאלה. היית המלאך הגואל", היא כתבה לו.

 "הכרנו בתל השומר ועברנו איתך לאיכילוב. תמיד היית עם אוזן קשבת, תמיד זמין ונגיש בשבילנו עם מלוא הסבלנות. מעריכים ומוקירים את מלאכת הקודש שלך כאחד הרופאים המובילים בארץ, תודה מקרב לב על הטיפול המסור עד עצם היום הזה".

 

מטופל נוסף שביקש להישאר בעילום שם כתב לפרופ' רם: "כשעמדתי להינתח, הייתי משול לאדם העומד להיפרד מהעולם. עמדתי בפני נעלם גדול, שלפעמים לא חוזרים ממנו. ברגעים אלה התגלית, פרופ' רם, כמלאך. מרגיע, מסביר את התהליך וההשלכות ובעיקר מפיח בי אמונה ביכולתך להחזיר אותי לתפקוד כמעט מלא. בתקופת אשפוזי ראיתי את יחסך לחולים ובלבי הודיתי שהתברכנו ברופא ואדם שכמותך. היום שמיך מעוננים, אך זכור: תמיד מאחורי הענן מסתתרת השמש. מחזק ידיך".

 

עדכון: בשנת 2019 קיימה הפרקליטות הליך של שימוע לפרופ' שלומי קונסנטיני ולאחריו, ביום 10.04.2019 הודיעה הפרקליטות על סגירת התיק בעניינו.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ליאור צור וגדי סגל
בית החולים איכילוב
צילום: ליאור צור וגדי סגל
מומלצים