שתף קטע נבחר

נדחה מינוי ר"מ מוסלמית ראשונה באירופה

ההיסטוריה תחכה: נשיא רומניה דחה את המועמדות של סביל שיידה לראשות הממשלה מטעם מפלגת השמאל שזכתה בבחירות. הנשיא לא נימק את ההחלטה, אך יש שטוענים שהסיבות הן המוצא שלה - והקרבה של בעלה הסורי למשטר אסד: "הדחייה קשורה לביטחון לאומי ולהסתייגות של ארה"ב"

נשיא רומניה דחה היום (ג') את הצעת מפלגת השמאל לעשות היסטוריה כפולה, ולמנות לראשות הממשלה אישה מוסלמית. הנשיא קלאוס יוהניס לא נימק מדוע החליט שלא לאשר את מועמדותה של סביל שיידה, חברת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית שזכתה בבחירות בחודש שעבר. מתנגדי ההחלטה טוענים כי הסיבה היא בעלה הסורי של שיידה.

 

"אחרי שניתחתי את הטיעונים בעד ונגד החלטתי שלא לקבל את ההצעה הזו", אמר הנשיא הרומני. "אני קורא לקואליציה של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית להציע מועמד אחר". המפלגה זכה ב-45% מהקולות בבחירות ב-11 בדצמבר. מנהיג המפלגה, ליביו דרגנה, לא יכול לכהן כראש ממשלה בגלל עונש מאסר על תנאי שקיבל בעקבות הונאה בבחירות הקודמות.

סביל שיידה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
סביל שיידה(צילום: EPA)
 

הסיבה לדחייה של יוהניס יכולה להיות הניסיון הפוליטי המוגבל של שיידה, שבממשלה הקודמת כיהנה בקושי חצי שנה כשרת הפיתוח. סיבה אחרת יכולה להיות הקרבה האישית שלה לדרגנה, והאופוזיציה טוענת שאם תיבחר לראשות הממשלה היא תהיה "בובה" שלו.

 

אך ברומניה יש גם מי שמתמקד בבעלה הסורי, אכרם, שהתחתן איתה ב-2011. לפי הדיווחים בעבר הביע תמיכה בנשיא סוריה בשאר אסד ובארגון חיזבאללה. במשך 20 שנה עבד במשרד החקלאות הסורי, עד שעזב את המדינה ב-2011, השנה שבה החלה מלחמת האזרחים. כשהגיע לרומניה שימש כיועץ למשרד החקלאות, וקיבל אזרחות ב-2015.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

שיידה עם דרגנה. "היא תהיה בובה שלו" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
שיידה עם דרגנה. "היא תהיה בובה שלו"(צילום: EPA)

קטלין פרדויו, לשעבר שר משפטים מהמפלגה הליברלית הלאומית מגוש המרכז-ימין, אמר כי אינו יכול לראות איך שיידה תקבל את הסיווג הביטחוני הדרוש לראשות הממשלה בהתחשב ברקע שלה. עם קבלת התפקיד, לדבריו, "היא תקבל גישה למידע מודיעיני ביטחוני מסווג, כולל מנאט"ו".

 

אנדרי טרנו, פרשן פוליטי, אמר כי "בהיעדר כל הסבר פוליטי של הנשיא אני מניח שהדחייה הזו קשורה לשאלות של ביטחון לאומי, ובגלל שארה"ב לא הייתי מאוד נלהבת". אתר החדשות הרומני HotNews ציטט גורמים שאמרו ששירותי הביטחון הזהירו נגד המינוי שלה בגלל הקרבה של בעלה למשטר אסד.

 

ראש מפלגתה דרגנה גינה היום את ההחלטה של יוהניס. "אם הגענו למסקנה הזו כנראה שזה טוב למדינה", אמר והוסיף שיוהניס "רוצה להתחיל משבר פוליטי". לדבריו, מפלגת השלטון לא מוצאת סיכון ביטחוני כלשהו בהחלטה למנות לתפקיד את שיידה. המוסלמית בת ה-52, ממוצא טורקי, היא אחת מ-65 אלף המוסלמים ברומניה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים