שתף קטע נבחר

סוף גשום לחודש חורפי במיוחד. התחזית המלאה

מי אמר שאין חורף בישראל? לפי הנתונים, החודש האחרון של השנה האזרחית היה גשום מהממוצע בצפון ובמרכז, וקר מהרגיל ב-90% מהימים. מומחה לאקלים: "זו עדות לעונה מוצלחת". והיכן נמדדו הכי הרבה משקעים? צפו במכ"ם הגשם ובתחזית לסוף השבוע

 

 

 

השנה האזרחית תסתיים בשבת, וכבר עכשיו אפשר לומר בבטחה: חודש דצמבר הנוכחי היה קר וגשום מהממוצע. באזורי צפון הארץ היו בין 15 ל-20 ימי גשם (הממוצע 11 עד 14) ובאזורי מרכז הארץ היו בין 12 ל-15 ימי גשם (הממוצע נע בין תשעה ל-11 ימים). המגמה הגשומה תימשך גם בסוף השבוע הזה. בלילה שבין שישי לשבת יתחיל לרדת גשם בצפון הארץ ויתפשט בהדרגה גם לאזור המרכז. בשבת יוסיפו לרדת גשמים בצפון ובמרכז.

עמק יזרעאל - מעונן לקראת מערכת חורפית נוספת בסוף השבוע (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
עמק יזרעאל - מעונן לקראת מערכת חורפית נוספת בסוף השבוע(צילום: עידו ארז)
 

מעונן בחיפה  (צילום: פואד אבו ורדה) (צילום: פואד אבו ורדה)
מעונן בחיפה (צילום: פואד אבו ורדה)

גשם כבד בתל אביב, החודש (צילום: מושיק שמע ) (צילום: מושיק שמע )
גשם כבד בתל אביב, החודש(צילום: מושיק שמע )

 


 

"חודש דצמבר גישר על הפער בירידת הגשמים שהיה בין אוקטובר לנובמבר היבשים. הוא כיסה את הפער במרבית התחנות. לפחות עשור, אם לא יותר, לא חווינו דצמבר גשום כזה בצפון ובמרכז", אמר צחי וקסמן ממרכז החיזוי "מטאו-טק". "התופעה הזו בולטת עכשיו לאחר שבמשך שנים הצפון היה הרבה מתחת לממוצע", הבהיר.

 

את טבלת המשקעים מובילה בדצמבר המועצה האזורית מבואות החרמון עם 470 מילימטרים של גשם (130% מהממוצע). אחריה ברשימה: מג'דל שמס עם 356 מ"מ, קיבוץ אורטל עם 304 מ"מ, זכרון יעקב עם 284 מ"מ וכפר סבא עם 282 מילימטרים של גשם.

 

את הצד היבש יותר, עם פחות משקעים, סוגרות אשדוד שבה נמדדו 151 מילימטרים גשם, קיבוץ שמיר עם 131 מ"מ, קריית גת עם 114, ערד עם 40 מ"מ ובאר שבע עם 29 מילימטרים גשם בלבד.

 

פרופ' ברוך זיו, מומחה לאקלים מהאוניברסיטה הפתוחה, ציין כי "חודש דצמבר היה אחד הקרים בהיסטוריה המטאורולוגית ביחס לממוצע החודשי. הטמפרטורות היו ממוצעות לאלו של ינואר-פברואר, מה שבהחלט הופך אותו לחודש חריג וגם בכמויות המשקעים שירדו בו".

 

פרופ' זיו הסביר כי חודש יוצא דופן מבחינה אקלימית מתרחש רק במקרה של אירוע קיצוני שמותיר בו חותם, דוגמת השלגים בדצמבר 2013. לדבריו, "בחודש דצמבר הנוכחי 90% מהימים היו קרים מהממוצע וזה מה שמיוחד בו, וכמויות הגשמים התרבו גם הם".

 

פרופ' זיו הוסיף כי לא מדובר במגמה עולמית. לדבריו, במערב אירופה מזג האוויר היה חם באופן יחסי לעונה. "אחת התוצאות היא שבאירופה אתרי הסקי של האלפים סבלו קשה מאוד כי השלג הפך להיות בלתי טרי והייתה המסה בחלק מהאתרים. מעניין שבחלק מהחודש בדרום סקנדינביה היו טמפרטורות אבסולוטיות דומות לאלו של צפון הארץ", אמר פרופ' זיו. 

 

לגבי המשך העונה, פרופ' זיו הביע אופטימיות: "ההיסטוריה, ובעיקר מבחינה סטטיסטית, מראה שדצמבר טוב מעיד על עונה מוצלחת או ממוצעת ולא יבש. ב-100 השנים האחרונות היו רק שתי דוגמאות שהעידו ההפך - אחת מהן לפני שלוש שנים. צריך להיות מאוד יבש בחודשים האחרונים כדי שנגמור בגירעון וסביר שזה לא יקרה".

 

מפלס הכנרת עלה ב-22 ס"מ, שיא בזרימות בנחלים

ומה בנוגע לכנרת? מה-1 בדצמבר נרשמה עלייה של 22 ס"מ במפלס. "מדובר בעלייה יפה מאוד - החדה ביותר בארבע השנים האחרונות", אמר ד"ר עמיר גבעתי, מנהל תחום מים עיליים בשירות ההידרולוגי ברשות המים. "אם החודש הזה היה מגיע אחרי נובמבר גשום ולא אחרי בצורת, העליות בכנרת היו יותר חדות - אולי אפילו חצי מטר", הוסיף.

 

גובה המפלס שנמדד כיום עומד על 213.62 ס"מ, כאשר הקו האדום עומד על 213- ס"מ. "למרות דצמבר החריג, אי אפשר להשלים בצורת של שלוש שנים בחודש. צריך עוד כמה חודשים כאלה כדי לסגור את הפער", מבהיר ד"ר גבעתי.

 

הכנרת, החודש. "צריך עוד כמה חודשים כאלה כדי לסגור את הפער" (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
הכנרת, החודש. "צריך עוד כמה חודשים כאלה כדי לסגור את הפער"(צילום: עידו ארז)

"מה שייחד את דצמבר הוא מספר ימי הגשם. בשבוע האחרון של החודש היינו ברצף שבו בכל יום ירד גשם", הוסיף ד"ר גבעתי, שציין כי בחודש החולף נשברו שיאים מקומיים מבחינת הזרימות בנחלים. במרכז הארץ, למשל, כמות המים שזרמה בנחלים עברה את הכמות השנתית כולה. בנחל איילון, המרכזי במרכז הארץ, נפח המים שזרם לאורך חודש דצמבר הגיע ל-19 מיליון קוב.  

 

כמו כן, ברשות המים ראו נחלים שהחלו לזרום לראשונה מזה 3-5 שנים, בהם הנחלים שילה, קנה ורבה. נחלים נוספים שזרמו לראשונה מאז 2013 הם חדרה, אלכסנדר ופולג. "הגשמים האלה זה בדיוק מה שצריך", סיכם ד"ר גבעתי. "לא בכל יום היה מבול, אבל הרצף היה טוב למשק המים וגרם לכך שהנחלים לא הפסיקו לזרום".

 

דצמבר הגשום - התמונות שאתם שלחתם

הצפות ברעננה ()
הצפות ברעננה

ברקים בחיפה (צילום: גיא צולה) (צילום: גיא צולה)
ברקים בחיפה(צילום: גיא צולה)

קשת מרהיבה בתל אביב החורפית (צילום: יהונדב בר עוז) (צילום: יהונדב בר עוז)
קשת מרהיבה בתל אביב החורפית(צילום: יהונדב בר עוז)

גשום וסוער בנתניה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
גשום וסוער בנתניה(צילום: עידו ארז)

הצפה בגן לאומי מקורות הירקון (צילום: אורי סולימני, רט״ג) (צילום: אורי סולימני, רט״ג)
הצפה בגן לאומי מקורות הירקון(צילום: אורי סולימני, רט״ג)

 

בסופ"ש: גשום וקר החל משישי בלילה

בשעות הערב יתרבו העננים וייתכן גשם מקומי, בעיקר בצפון ולאורך מישור החוף. במקביל, בנגב קיים חשש מקרה.

 

הטמפרטורות החזויות להלילה ומחר: קריית שמונה 17-9, קצרין 12-7, צפת 11-6, טבריה 18-10, נצרת 13-8 ,חיפה 17-10, תל אביב 17-10, ירושלים 13-5, אשקלון 17-10, עין גדי 19-11, באר שבע 16-7, ערד 13-4, מצפה רמון 12-4, אילת 19-10.

  

מחר מזג האוויר ייעשה מעונן חלקית עד בהיר ותחול עלייה קלה בטמפרטורות, כך שיהיה יום נוח לכל פעילויות החג. בשעות הלילה המאוחרות יתחיל לרדת גשם בצפון הארץ ויתפשט בהדרגה גם לאזור המרכז, בעיקר במישור החוף. גם בצפון הנגב יתכן טפטוף. בשעות הערב תנשב רוח חזקה שתגיע עד לעוצמה של 55 קמ"ש. גובה הגלים בים התיכון ינוע בין מטר וחצי ל-3 מטר.

 

בשבת צפוי שינוי במזג האוויר שיהיה סגרירי יותר, קר יותר וגשם צפוי לרדת מדי פעם בצפון הארץ ובמרכזה. "לא מדובר על שידור חוזר של מה שהיה השבוע. אלא ברמה הרבה יותר מתונה, אבל עדיין יהיה גשם מדי פעם", אמר החזאי וקסמן. בחרמון צפוי לרדת שלג ובראשית השבוע מזג האוויר הסגרירי ימשיך ללוות אותנו.

 

ביום ראשון יהיה קר מהרגיל, יוסיף לרדת גשם מקומי בצפון ובמישור החוף, ובהמשך היום יגיע גם להרי המרכז. בצפון הנגב ייתכן טפטוף. ביום שני תחול ירידה נוספת בטמפרטורות ויירד גשם לפרקים בצפון ובמרכז.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
עמק יזרעאל לקראת מערכת חורפית נוספת
צילום: עידו ארז
מומלצים