שתף קטע נבחר

התיק נסגר? עבירה דומה עלולה לפתוח אותו

הנחיה חדשה שפרסם פרקליט המדינה שי ניצן קובעת כי חשוד שהתיק נגדו נסגר, עלול לקבל אזהרה שהוא ייפתח מחדש אם ישוב על מעשים דומים

לארצות הברית יש את "חוק שלוש הפסילות", לישראל יספיקו שתי עבירות דומות להתייחסות מחמירה: פרקליט המדינה שי ניצן פרסם הנחיה שנועדה להתוות לראשונה את מדיניות התביעה בעניין מתן אזהרה או הבהרה לחשוד על פליליות מעשה מסוים, בזמן שמתקבלת החלטה לסגור את תיק החקירה נגדו.

 

לפי הודעת משרד המשפטים, ההנחיה "הודעת אזהרה או הבהרה לחשוד שהתיק נגדו נסגר" קובעת, כי כאשר התביעה מחליטה שלא להעמיד חשוד לדין, היא יכולה במקרים המתאימים להזהירו לבל ישוב על מעשיו או להבהיר לו שמעשה שעשה מהווה עבירה פלילית. אם החשוד יחזור בעתיד על המעשה, התביעה תשקול לפתוח מחדש את התיק הקודם ולבחון את העמדתו לדין גם בגין אותו מעשה.

 

ההנחיה החדשה גובשה על מנת להסדיר את הנושא ולהבטיח תיאום בין גורמי האכיפה השונים בנוגע לאזהרות חשודים במקרים מסוימים, לאחר שהוחלט לסגור את התיק נגדם בעילה של "חוסר עניין לציבור", ובנוגע למשלוח הבהרות לחשודים במקרים מסוימים, לאחר שהוחלט לסגור את התיק בעניינם בעילה של "חוסר בראיות מספיקות".

 (צילום: גיל יוחנן ) (צילום: גיל יוחנן )
(צילום: גיל יוחנן )

ההנחיה באה להוות לפי משרד המשפטים "אפקט מצנן" ומרתיע כלפי החשוד, ומטרתה להעביר לו מסר לגבי אירועים אשר יש חשש להישנותם, ולהבהיר לחשוד שבנסיבות מסוימות ניתן יהיה לפתוח את התיק בשנית.

 

לפי ההנחיה, אם תובע (פרקליט, תובע משטרתי או קצין חקירות) החליט לסגור את תיק החקירה נגד חשוד בשל חוסר עניין לציבור, ומצא שיש מקום להזהיר את החשוד, תתווסף "פסקת אזהרה" למכתב שהמשטרה שולחת לו על סגירת התיק.

 

ההנחיה מפרטת כמה שיקולים תומכים במתן אזהרה, ובכלל זאת כאשר סוג העבירה ונסיבות ביצועה מעלים חשש מובנה להישנות עבירות דומות (למשל בעבירות אידיאולוגיות או כלכליות), בעבירות במסגרת מאבקים בעולם התחתון, בעבירות איומים או אלימות בתוך המשפחה, כאשר מאפייני החשוד מעלים חשש להישנות עבירות (למשל עבירות המתבצעות על רקע של שימוש בסמים ואלכוהול), וכאשר קיים חשש כי החשוד אינו מבין כי המעשה שעשה מהווה עבירה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
פרקליט המדינה ניצן
צילום: גיל יוחנן
מומלצים