שתף קטע נבחר

הצעת טראמפ לאזורי ביטחון - סכנה מכניסה לבוץ הסורי

אם פורטים לפרוטות את הרעיון שהגה הנשיא החדש, ליצור אזורי ביטחון למען הפליטים בסוריה, מגלים שהעלויות עלולות להיות גבוהות מאוד, נדרשת הגנה של חיילים אמריקנים בשטח ואכיפת הפירוז של השטחים הללו עלולה לייצר משברים דיפלומטיים. נשיא צרפת: בחירת טראמפ מהווה אתגר לאירופה

 

ילדים סורים בדמשק (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ילדים סורים בדמשק(צילום: רויטרס)

הרעיון שהגה נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, להקים אזורי ביטחון בסוריה, עלול לאלץ אותו לקבל החלטות קריטיות בנוגע לגורלם של הפליטי במדינה. האם לשם ביטחונם הוא יאשר ירי על מטוסים סוריים, או רוסיים אפילו? והאם יסכים לשלוח חיילים אמריקניים לפעולות קרקעיות שיבטיחו את שלומם? כמה מומחים נדרשו להתחייבות זו של טראמפ וחושפים את הקשיים העצומים שהיא מייצרת.

 

על פי מסמכים שהגיעו לידי רויטרס, טראמפ צפוי בימים הקרובים להורות לפנטגון ולמחלקת המדינה להגיש תוכנית בעניין יצירת אזורי הביטחון. אך המסמכים לא מפרטים מה נדרש או מה ניתן יהיה להשקיע לצורך המשימה. טראמפ לא ציין אם אזורי הביטחון יסייעו לפליטים רק מפני איומים מהקרקע - כמו לוחמים בשטח, או שגם טיסות יהיו אסורות מעליהם.

 

חורבות באידליב (צילום: AFP) (צילום: AFP)
חורבות באידליב(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

חלב. מופגזת (צילום: AFP) (צילום: AFP)
חלב. מופגזת(צילום: AFP)

אם מדובר באזורים שאסורים לטיסה, מבלי שארה"ב דנה בכך עם רוסיה - טראמפ אמור להורות לצבא האמריקני להתגונן מפניהם ולירות לעבר מטוסים סוריים או רוסיים שחולפים בשמי האזורים הללו. קודמו בתפקיד, ברק אובמה, סירב להורות על כך. "בכך בעצם מסתכם רצון לצאת למלחמה כדי להגן על שלומם של הפליטים", ציין ג'ים פיליפס, מומחה למזרח תיכון בקרן למורשת בוושינגטון. הוא ציין את יכולתה האווירית המתקדמת של רוסיה בהקשר זה.

 

במהלך מסע הבחירות שלו הבטיח טראמפ להילחם בג'יהאדיסטים מארגון המדינה האיסלאמית, מבלי להישאב לעומקו של הקונפליקט בסוריה. נשאלת השאלה אם הוא יסתפק בהבטחות - אולי מצד מוסקבה - כי מטוסים שלה כמו גם מטוסים סוריים לא יחוגו באזורי הביטחון הללו. אך דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי טראמפ לא התייעץ עם רוסיה בנושא, והזהיר מפני השלכות התוכנית. "חשוב שהתוכנית לא תחריף את מצבם של הפליטים", הוא אמר.

פליטים בורחים מחלב (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
פליטים בורחים מחלב(צילום: רויטרס)

מזרח חלב. הרס המלחמה ברחובות (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מזרח חלב. הרס המלחמה ברחובות(צילום: AFP)
 

פיליפס ומומחים אחרים, כולל פקידי ממשל בארה"ב לשעבר, הזהירו כי פליטים רבים לא יוכלו להסתמך רק על הבטחות מצד מוסקבה - כיוון שכל הסכמה בנוגע לסוריה, שאותה מגבה איראן, לא תעלה יפה. זאת נוכח התנגדותן של בנות בריתה הערביות של ארה"ב. הפנטגון סירב להגיב ביום חמישי לדיווח. הסבירו שם שלא הועברה שום הוראה רשמית לפתח תוכניות כאלה, וכי כמה גורמי ביטחון בארה"ב כלל לא היו מודעים לרעיון. ג'ף דיוויס, דובר הפנטגון, הבהיר: "המשימה שלנו בסוריה כעת היא להילחם בדאעש ולהכריע אותו".

 

יידרשו אלפי חיילים אמריקנים

קריאתו של טראמפ בדבר האזורים הבוטחים מהווה חלק ממהלך רחב יותר שצפוי להיחתם בימים הקרובים. בכלל זה: איסור כניסה לארה"ב שיוחל על רוב הפליטים, השעיית מתן ויזות לאזרחי סוריה וכן לאזרחי שש מדינות ממזרח אפריקה, נוכח מה שהוגדר איומי טרור.

 

חזונו של טראמפ כפי שהציג במהלך מסע הבחירות ולאחריו, היה להקים את אזורי הביטחון בסוריה כחלופה להכנסת פליטים לארה"ב. אך כל הקמה של אזור כזה תידרש להגנה צבאית אמריקנית ולשם כך יידרשו אלפי חיילים. כך אמרו מומחים וכן גורמי ממשל בעבר.

 

אנתוני קורדסמן, מומחה צבאי במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים, הזהיר כי אזור בטוח בתוך סוריה יכול להפוך למעמסה דיפלומטית, שתיאלץ את ממשל טראמפ ללהטט בין שורה של מתחים אתניים ופוליטיים בסוריה, וזאת ללא הגבלת זמן. מומחים אחרים אמרו כי אזורי הביטחון עלולים להפוך למוקד משיכה לטרוריסטים, שינסו בכל מאודם לפגע דווקא בהם כדי להביך את ארה"ב או להבדיל להסתתר דווקא בשטחים הללו כשהם חמושים היטב.

 

כמו כן, החזקת האזורים האלה תגרור הוצאות כבדות - כדי שאפשר יהיה לספק לפליטים קורת גג, מזון ותנאים נאותים מבחינה בריאותית וחינוכית. "לדעתי, האנשים הללו לא באמת מבינים כמה משאבים נדרשים כדי לתמוך ב-25 אלף איש - וזהו עוד המספר הנמוך כשמדברים על פליטים סוריים", הזהיר קורדסמן.

 

ירדן, טורקיה ומדינות נוספות כבר הכניסו בשעריהן מיליוני אזרחים סורים שנמלטו מהתופת. הממשל הטורקי אף לחץ על הנשיא הקודם, אובמה, ללא הצלחה, ליצור אזורים שבהם תיאסר הטיסה  - בגבול בין סוריה לטורקיה. כעת עולה הדרישה בקנה אחד עם המגמות בוושינגטון ועם תמיכתה בלוחמים הכורדים בסוריה.

 

הצעה: אסד לא יוכל לפזר את הפרלמנט

ביממה האחרונה מתפרסמים בתקשורת הערבית סעיפים מהנוסח הרוסי כביכול לחוקה החדשה בסוריה. בין הסעיפים הגדלת סמכויות הפרלמנט על חשבון סמכויות הנשיא, כשהאחרון לא יוכל להורות לפזר את הפרלמנט. לפרלמנט תהיה סמכות להדיח נשיא ולהחליט על קיום משאל עם בנושאים בעלי חשיבות עליונה למדינה, כגון שינוי גבולות המדינה.

הולנד ומרקל במסיבת העיתונאים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הולנד ומרקל במסיבת העיתונאים(צילום: AFP)

לפי ההדלפה, הפרלמנט הסורי יהיה בעל הסמכות לאשר יציאה למלחמה או שלום ולמנות את שופטי בית הדין החוקתי העליון. הנשיא יהיה המפקד העליון של הצבא, שיהיה כפוף אליו.לפי רשת אל-ג'זירה, רוסיה הציגה את נוסח החוקה לאנשי האופוזיציה הסורית, אך הם סירבו לדון בה עד להפסקת אש מלאה בסוריה. בנוסף, נטען כי הזהות הערבית של סוריה אינה מוזכרת בנוסח הרוסי.

 

נשיא צרפת פרנסואה הולנד הגיע היום לביקור בברלין, שם נפגש עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. הולנד אמר כי הממשל האמריקני החדש בראשות דונלד טראמפ מהווה אתגר לאיחוד האירופי, בעיקר בכל הנוגע למסחר שקשור לאירופה, אך גם בכל הנוגע למשברים בעולם. מרקל חזרה על דבריו של נשיא צרפת. "את האתגרים עלינו לעבור באמצעות עבודת צוות", אמרה הקנצלרית במסיבת העיתונאים עם הולנד.

 

מוקדם יותר דווח כי מרקל צפויה לדבר עם טראמפ כשבמוקד השיחה – רוסיה. דוברה של מרקל סירב להגיב עם שיחה כזו תתקיים. קודם לכן אישר הקרמלין כי הנשיא ולדימיר פוטין יקיים מחר שיחה ראשונה עם טראמפ לאחר השבעתו בשבוע שעבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
סוריה. אזורי ביטחון?
צילום: AFP
מומלצים