שתף קטע נבחר

הניצולים באושוויץ: "נחזור לכאן כל עוד אנו חיים"

ברחבי העולם מציינים היום 72 שנה לשחרור מחנה ההשמדה במסגרת יום השואה הבינלאומי. בגרמניה הורד דגל המדינה לחצי התורן וקיימו דיון מיוחד בפרלמנט. עשרות ניצולים חזרו לאושוויץ: "זו עלייה לרגל". טורקיה ציינה את היום לראשונה מאז הפיוס: "מחויבים למנוע שואה נוספת"

 

העולם זוכר את רצח מיליוני היהודים: במדינות רבות מציינים היום (ו') את יום השואה הבינלאומי, ביום שחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו על-ידי הצבא האדום לפני 72 שנה. עשרות ניצולי שואה חזרו היום למחנה כדי לזכור את יקיריהם שאיבדו את חייהם במחנה והניחו פרחים.

 

"אני אחזור לכאן כל עוד אני חיה", אמרה יאנינה מאלק, יהודיה מפולין שהוריה נרצחו במחנה. "זאת עלייה לרגל בשבילי ואמשיך לחזור לכאן".

ניצולי שואה באושוויץ, היום (צילום: AP) (צילום: AP)
ניצולי שואה באושוויץ, היום(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
קריסטינה שפיגל הגיעה גם כן לטקס המיוחד: "אני בוכה כל הזמן. התעללו בנו כי היינו ילדי המחנה. על אף שלא הייתי באושוויץ, זה גם קרה במחנה בלודז'. הם קראו למחנה אושוויץ הקטן עבור ילדי פולין ברחוב התעשייתי. היה להם תהליך אכזרי שנועד להתעלל בנו. מאוחר יותר הגיעה ילדה מאושוויץ. היא אמרה שהיא מעדיפה לחזור לשם כי בלודז' גרוע יותר. לא היו מבוגרים במחנה. רק הילדים".  

 

גם בגרמניה ציינו את היום בדיון מיוחד שהתקיים בפרלמנט, הבונדסטאג. דגל גרמניה שמתנוסס מעל בניין הפרלמנט הורד לחצי התורן. "אנחנו מחויבים לזכור את רצח העם, לכבד את זכרון הקורבנות ולקבל אחריות על הפשעים", אמר שר החוץ הגרמני פרנק וולטר שטיינמאייר.

  

נשיא הפרלמנט נורברט לאמרט אמר: "אנחנו זוכרים ביום הזה את המעשים הנוראיים והחולניים של ההנהגה הנאצית שרצחו אנשים רק כי 'לא הגיע להם לחיות'. הנאצים רצחו כ-300 אלף יהודים ברחבי אירופה במסגרת תוכנית המתת חסד שנועדה לבחון את השימוש בתאי הגזים".

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
דגל גרמניה בחצי התורן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
דגל גרמניה בחצי התורן(צילום: AFP)

בפרלמנט הגרמני ציינו את היום בדיון מיוחד (צילום: AP) (צילום: AP)
בפרלמנט הגרמני ציינו את היום בדיון מיוחד(צילום: AP)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
הערב יתקיים דיון מיוחד בעצרת הכללית של האו"ם, שבו ינאם גם נח קליגר, ניצול שואה ועיתונאי "ידיעות אחרונות". מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר היום: "אנו נעמוד בחזית המאבק נגד האנטישמיות", אמר גוטרש.

 

לראשונה מאז הפיוס בין טורקיה לישראל, ציינה השלטון הטורקי את יום השואה הבינלאומי. "אנחנו מכבדים את זכר המיליונים שאיבדו את חייהם בשואה", נאמר בהודעת משרד החוץ הטורקי. "טורקיה תמשיך במאבק נגד אנטישמיות וגזענות, שלצערנו התפרסה ברחבי העולם. זו המחויבות שלנו לעשות הכול כדי למנוע שואה נוספת".

 

סגן ראש הממשלה הטורקי נואם ביום השואה הבינלאומי (צילום: סוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו ) (צילום: סוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו )
סגן ראש הממשלה הטורקי נואם ביום השואה הבינלאומי(צילום: סוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו )

באוניברסיטת אנקרה קיימו היום טקס בהשתתפות סגן ראש הממשלה הטורקי, טורגול טורקס, בכירים ממשרד החוץ הטורקי, שגריר ישראל איתן נאה ונציגים מהקהילה היהודית בטורקיה. באירוע נוגנו קטעי מוזיקה כולל נגינת כינור של בן הרב הראשי האשכנזי חיים סיטריק. בכירת משרד החוץ הטורקי, השגרירה איילין טשהאן, אמרה: "אנו רואים חובה לעצמנו לעשות בנושא השואה מעל ומעבר למחויבותנו, תחת הוועדה הבינלאומית לזיכרון מורשת השואה".

 

בישראל התקיים טקס במכון הבינלאומי ללימודי השואה "משואה" שבו נשאה דברים שרת המשפטים איילת שקד שהתייחסה לבעיות שעמן מתמודד העם היהודי כיום. "העולם מעלים עין מהטבח בסוריה בתמיכה איראנית ומבקר כל פעם את המדינה היחידה במזרח התיכון שמקדשת חיי אדם", אמרה שקד. "ארבעה חיילי צה"ל נרצחו בפיגוע דריסה רק בשל היותם יהודים. הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן הפכה למומחית באנטישמיות מודרנית ובהסתה כלפי רצח יהודים. ישראל שמה על דגלה להילחם בהסתה ואני קוראת לכל העולם להצטרף למאבק נגד הסתה, טרור וגזענות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
ניצולי שואה באושוויץ
צילום: AP
מומלצים