שתף קטע נבחר

7 בום: דווקא המדינות שקשורות לטרור מחוץ לרשימה של טראמפ

טראמפ הורה לאסור על אזרחי שבע מדינות מוסלמיות - שאין לו בהן עסקים - להיכנס לארה"ב למרות ששום אמריקני לא נהרג בארה"ב על ידי נתין שלהן במשך 40 שנה. מנגד, סעודיה ומצרים, שאזרחיהן היו בין המחבלים ב-11 בספטמבר 2001, נעדרות מהרשימה השחורה ביחד עם יצואנית הלוחמים מספר 1 של דאעש - תוניסיה. ואיך קשורה קים קרדשיאן לכל הסיפור?

 

 

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם בסוף השבוע על צו שבו נאסר על אזרחי שבע מדינות מוסלמיות להיכנס לתחומי ארה"ב ב-90 הימים הקרובים בשל החשש שהם יכניסו טרור למדינה. אבל למה רק שבע מדינות מוסלמיות - סודן, עיראק סומליה, סוריה, תימן, איראן ולוב - הוכנסו לרשימת מסורבות הכניסה של טראמפ? ברחבי ארה"ב נערכות הפגנות מחאה נגד מדיניות ההגירה של הנשיא החדש. צפו בשידור חי מוושינגטון.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ    

 

העיתון האמריקני "ניו יורק דיילי ניוז" פרסם היום (יום א') נתונים ממכון "קאטו" השמרן לפיהם אף אזרח אמריקני לא נהרג על ידי אזרח שבע המדינות המוסלמיות שאותן קבע טראמפ במשך כ-40 שנה (בין 1975 ל-2015). מנגד, העיתון תהה איך ייתכן שמדינות כמו סעודיה, מצרים ותוניסיה, שנודעו כיצואניות טרור, הודרו מהרשימה השחורה של טראמפ? את מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001, למשל, ביצעו מחבלים מסעודיה, איחוד האמירויוית ומצרים, אבל עדיין אזרחי שלוש מדינות מוסלמיות אלה יכולים להיכנס לארה"ב ולצאת ממנה בצורה חופשית. 

 

קריקטורה בעיתונות הערבית נגד מדיניות טראמפ נגד המוסלמים ()
קריקטורה בעיתונות הערבית נגד מדיניות טראמפ נגד המוסלמים

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מחאה נגד טראמפ בנמל התעופה בעיר דאלאס (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מחאה נגד טראמפ בנמל התעופה בעיר דאלאס(צילום: AFP)

 

יותר אמריקנים נהרגים בנפילות ממיטה מאשר ע"י מהגרים מדאעש

 

לפי העיתון "ניו יורק דיילי ניוז", מדיניות האיפה ואיפה טמונה בעובדה שלטראמפ אין שום עסקים בשבע המדינות המוסלמיות שכעת הוא אוסר על אזרחיהן להיכנס לארה"ב, אבל מנגד יש לו הרבה עסקים במדינות מוסלמיות אחרות שלא נכללו ברשימה. סעודיה, למשל.

 

לא רצה להרגיז את הסעודים?

ייתכן גם שטראמפ לא רצה להרגיז את הממלכה הסונית, בעלת ברית קרובה של ארה"ב, לאחר המתיחות ששררה בין שתי המדינות בתקופת ממשלו של ברק אובמה. המתיחות בין הממשל הקודם בוושינגטון לבין השלטונות בריאד נבעה בין היתר מהצעת החוק שעלתה בקונגרס האמריקני להתיר למשפחות קורבנות 11 בספטמבר לתבוע את ממשלת סעודיה בגין אחריותה למתקפת הטרור בארה"ב.

 

ואיך זה שתוניסיה לא נמצאת ברשימה השחורה של טראמפ?. בשנים האחרונות, לפי נתונים רבים שהתפרסמו, ניצבת המדינה הצפון אפריקנית בראש המדינות שייצאו טרוריסטים למוקדי המתיחות באזור, ובראשם סוריה ועיראק. בכתבה שפורסמה בעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" בפברואר 2015 נטען כי 6,000 עד 7,000 תוניסאים עזבו את ארצם לטובת הלחימה בשורות "המדינה האיסלאמית" (דאעש) - הרבה יותר ממדינות כמו סעודיה וירדן.  

 


 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
בעולם הערבי לא יצאו לפי שעה בביקורת קשה על מדיניות ההגירה החדשה של טראמפ, אולי משום שהדיר מהרשימה שלו כמה מדינות גדולות חשובות כמו סעודיה ומצרים. איראן היא אולי המדינה המוסלמית היחידה באזור שהגיבה בחריפות יתר לצעדו של הממשל האמריקני החדש, והבטיחה לנהוג בצורה דומה עם אזרחים אמריקנים ולאסור את כניסתם לתחומיה.

 

סודן, שביחד עם איראן, נמצאת ברשימת שבע המדינות, הביעה צער על מהלכו של טראמפ, בייחוד לאור ההתחממות האחרונה ביחסי שתי המדינות והסרת האמברגו הכלכלי מעל חרטום.

 

בתימן היו אלה המורדים החות'ים השיעים שגינו את המהלך האמריקני, ובעיראק קולה של הממשלה טרם נשמע, אך כבר עלו דרישות מהפרלמנט להגיב לצעד של טראמפ ולמנוע מאמריקנים להיכנס לתחומי המדינה הערבית. המטיף השיעי מוקתדא סדר והמיליציות השיעיות שנתמכות על ידי איראן, קראו למשל לגרש אמריקנים מעיראק.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
בסוריה, המשטר שרמז לא פעם לברית אפשרית עם טראמפ נגד הטרור לא הגיב לפי שעה להכנסת המדינה לרשימה השחורה של הנשיא האמריקני. בולטת במיוחד השתיקה של המדינות שלא נכללו ברשימה, בהן ירדן, שמלכה עבדאללה, יחל מחר בביקור בארה"ב, סעודיה והמפרציות ומצרים, שהייתה בין המדינות הראשונות ליישם את מדיניותו של טראמפ ולמנוע מאזרחי שבע המדינות המוסלמיות לעלות על טיסות לארה"ב.

 

הפוליטיקאי המצרי הגולה מוחמד אל-בראדעי התייחס לתגובה הרפה של העולם הערבי וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "התקבלה החלטה לאסור כניסה של אזרחים משש מדינות ערביות לארצות הברית למשך 90 יום. בצל היעדר תגובה ערבית רצינית, השאלה היא מתי יכריזו על מותם של הערבים?".

 

שוחח עם מלך סעודיה. טראמפ (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שוחח עם מלך סעודיה. טראמפ(צילום: רויטרס)

כוכבת הריאליטי האמריקנית קים קרדשיאן לא אהבה בלשון המעטה את מדיניות ההגירה החדשה של טראמפ, ושיתפה ברשת טבלה ובה נתונים שמראים את הסיבות העיקריות למקרי מוות בקרב אזרחים אמריקנים. והטבלה, לידיעת הקורא דונלד טראמפ, לא משקרת.

 

לפי הטבלה ששיתפה קים בת ה-36, רק שני אמריקנים נהרגים מדי שנה על ידי מהגרים מדאעש לעומת יותר מ-11 אלף שנהרגים מאלימות נשק על ידי אמריקנים אחרים. עוד בטבלה: 5 אמריקנים נהרגים מדי שנה על ידי טרוריסטים מהימין הקיצוני, 21 על ידי פעוטות חמושים, 31 מפגיעות ברק, 69 על ידי מכסחות דשא, 264 מפגיעות אוטובוס, ו-737 מנפילות מהמיטה.

 

16 תובעים כלליים דמוקרטים ברחבי ארה"ב גינו את החלטתו של טראמפ לאסור כניסה לארה"ב על אזרחי שבע המדינות המוסלמיות, והם שוקלים כעת אם לערער עליה. תובעים דמוקרטיים צפויים לעשות חיים קשים לנשיא הרפובליקני בדיוק כפי שתובעים רפובליקנים עשו חיים קשים לנשיא הדמוקרטי ברק אובמה.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

תובעים מ-15 מדינות ותובע נוסף ממחוז קולומביה פרסמו הודעה משותפת שבה נמסר שהם פועלים יחד להילחם כדי להבטיח שהממשל הפדרלי יכבד את החוקה האמריקנית. התובעים שחתמו על ההצהרה המשותפת מייצגים את קליפורניה, ניו יורק, פנסילבניה, וושינגטון, מסצ'וסטס, הוואי, וירג'יניה, ורמונט, אורגון, קונטיקט, ניו מכסיקו, איווה, מיין, מרילנד, אילינוי ומחוז קולומביה. "חירות דתית הייתה ותמיד תהיה עיקרון יסוד של ארצנו ושום נשיא לא יכול לשנות את המציאות", נמסר בהודעת התובעים הכלליים.

 

עשרות אלפי בני אדם הפגינו בכמה ערים בחוף המזרחי של ארה"ב נגד מדיניות ההגירה של הנשיא שלהם. בניו יורק, וושינגטון ובוסטון נערכו שורה של הפגנות מחאה יממה לאחר הפגנות הענק בנמלי התעופה אתמול בכמה ערים. אחת ההפגנות הגדולות ביותר היום נערכו בפארק באטרי שבדרום מנהטן ופסל החירות ברקע, שבמשך שנים רבות נחשב לסמל למהגרים ולנמל הכניסה הראשון לארה"ב. מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט האמריקני, צ'אק שומר, התייחס לצו הנשיאותי שאוסר כניסת מוסלמים לארה"ב ולצווים נוספים שהנשיא טראמפ חתם ואמר: "הצווים הופכים את האמריקנים לפחות אנושיים ולפחות בטוחים". שומר דרש מטראמפ לבטל את הצווים, וציין כי המפלגה הדמוקרטית תעלה הצעות חוק לביטולם.

 

ראש הסגל של טראמפ, ריינס פריבוס, אמר כי הצווים הנשיאותיים שאוסרים על אזרחי מדינות מוסלמיות להיכנס לארה"ב לא ישפיעו על בעלי אשרות שהייה קבועות (גרין קארד). בראיון לתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC הוסיף פריבוס: "אזרח שנוסע הלוך וחזור לאחת מהמדינות שכלולות בצו יהיה נתון תחת מעקב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
שיקולים עסקיים? טראמפ
צילום: רויטרס
מומלצים