שתף קטע נבחר

צ'רלי אזריה למח"ט כפיר: "שקרן, תוריד את המדים"

מהומה וצעקות במשפט החייל היורה. לאחר שאל"מ גיא חזות אמר כי "ביזו את המ"פ אחרי השיחה בבית אזריה" - התפרץ לעברו האב צ'רלי: "אתה בושה לצה"ל". על ההצעה שהעביר לאב להפגישו עם אלופים בצבא אמר המח"ט: "טעיתי. אלאור לא אויב שלי"

 

 

מהומה במשפט אזריה. במהלך עדותו של מפקד חטיבת כפיר אל"מ גיא חזות, בעדותו במשפטו של החייל אלאור אזריה, התפרץ האב צ'רלי לדברי המח"ט ואמר לו: "שקרן, תוריד את המדים, אתה בושה לצה"ל". האם אושרה פרצה בבכי. בני המשפחה התפרצו וצעקו לעבר המח"ט, לאחר תשובת המח"ט לשאלת השופט ירון סיטבון "מדוע החטיבה או הגדוד לא ביקרה את אלאור במשך 9 חודשים?" ואמירתו כי המ"פ תום נעמן ספג התקפות כשביקר בבית אזריה.

 

חזות ענה: "ניסינו לעשות זאת פעמים רבות. ידענו שהאירוע הזה יביא אירועים נוספים ולראייה כעבור יממה בת דודה של שני המחבלים ניסתה לדקור מ"מ ולוחם אחרים מהגדוד באותה עמדה. היא נוטרלה ללא פגע כלקחים שהפקנו לפי אמירה הרמטכ"ל - אין הכרח לרוקן מחסנית על מחבלת שאתה מאחורי מתרס. הסמ"פ היה הראשון לבקר את המשפחה אחרי התקרית ופעמיים סא"ל דוד שפירא שוחח עם צ'רלי בטלפון שאמר שהוא לא מעוניין לבקר ולא צריך עזרה. הטיחו בי האשמות קשות. הייתי צריך לפעול אחר בנוגע לביקורים של אלאור".

 

חזות אמר כל זאת בעקבות "שיחת העסקה" שניהל לפני כשלושה שבועות עם אביו של החייל, צ'רלי. לפניו העיד אופיר סופר, מזכ"ל מפלגת האיחוד הלאומי, שהיה מעורב בפגישה. אזריה הורשע לפני כחודש בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת - לאחר שירה במחבל מנוטרל בחברון לפני כשנה. "מדובר בלוחם שלי, בחייל שלי, אלאור לא צריך לשבת 20 שנה בכלא וגם לא 10 שנים וגם לא שבע שנים. זה לא אירוע רגיל והוא היה מצטיין", אמר המח"ט.

 

הרכב השופטים בראשות אל"מ מאיה הלר האזין בשבוע שעבר לראשונה לשיחת המלאה בין הצדדים, שנערכה בתוך בסיס צריפין לאחר הרשעתו של אזריה, כפי שהוקלטה על ידי האב. השופטים כינו את השיחה "מטרידה" ו"עננה שראוי שתוסר למען האינטרס הציבורי", בעוד שהסנגורים טענו כי מדובר במהלך לא חוקי שעלול לשבש הליכי משפט. האזנה מלאה ל-54 דקות השיחה מלמדת כנראה מדוע גם השופטים הביעו תהייה לגבי התנהגותם של המח"ט ואופיר סופר, כיום פעיל פוליטי ובעברו הצבאי קצין ששירת יחד עם חזות בחטיבת הצנחנים.

מח"ט כפיר, גיא חזות. צ'רלי ואלאור אזריה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מח"ט כפיר, גיא חזות. צ'רלי ואלאור אזריה(צילום: מוטי קמחי)
 

בתחילת עדותו אמר המח"ט חזות לסנגורים: "הרגשתי מוזר שאני צריך להגיע להיפגש איתכם. התגאיתם מעל כל מיקרופון שטמנתם לי מלכודת בשבועות האחרונים. אני מח"ט ומפקד, אלאור אזריה לא האויב שלי. הוא פקוד שלי ועדיין עונד את הכומתה המנומרת". בעקבות דבריו, יצאה בסערה אמו של אזריה מהאולם, וחזרה כמה דקות לאחר מכן.

 

בהמשך אמר המח"ט: "הסנגורים התגאו במלכודת הדבש שטמנו לי. אני מח"ט בצה"ל, אויבים טמנו לאורך שירותיי מלכודות. אתם הסנגורים לא אויבים שלי וגם אלאור לא. חייל שלי הסתבך בעבר באירוע דומה שהיכה פלסטיני אזוק לעיני משפחתו. הייתי עד מטעם התביעה בהליך נגדו וגם מטעם ההגנה לטובת זכויותיו. הצעתי לאלאור שיפנה לסניגוריה הצבאית מהניסיון שלי".

 

חזות מסר עוד בעדותו: "אמרתי לחוקרי מצ"ח אחרי התקרית 'הלוחם שלי לא יעלה לניידת אלא לרכב אזרחי כי הוא רק נחשד ולא פושע. לכן לא שמים עליו אזיקים. כל חודש ביקרתי את אלאור. במפגש הראשון הוא לא רצה לענות על שאלותיי בעצת עורכי דינו. צוות ההגנה האשים אותי אז בניסיון לשיבוש הליכי משפט. מאז הפסקתי להיפגש עם אזריה כי המסר עבר אז מצ'רלי אזריה לשני המג"דים - אני לא זקוק לעזרה. ביקור המ"פ בבית במשפחה הסתיים בביזויו כי תוכן הפגישה הוקלט ופורסם". האב צ'רלי הכחיש: "לא היו דברים מעולם".

 

המח"ט הוסיף: "אזריה בוחר להיות לוחם והוא ראוי להרבה שבחים על כך. הוא הצטרף לחטיבה שנלחמת 24/7 בטרור. בימים הלוחמים שלי מוצבים במאות עמדות ובלילות תופסים מבוקשים. לא סתם אלאור נבחר להיות חובש פלוגתי. הטובים ביותר נבחרים להיות חובשים פלוגתיים. אזריה חווה באירוע חוויה לא פשוטה. לראשונה בחייו הוא טיפל בפצוע שהיה גם אחד מחבריו הטובים ואני מניח שלכך יש השפעה. אלאור עשה מעשה חמור ועליו להיענש על כך אבל צריך להתחשב בו בנושא העונש".

"אף אחד לא הכריח את אזריה להיות לוחם" (צילום: AP) (צילום: AP)
"אף אחד לא הכריח את אזריה להיות לוחם"(צילום: AP)

במהלך הדיון נראה אזריה מעביר כמה פעמים פתקים לסנגוריו. חזות מצדו דיבר באופן קולח ומהיר ותקף את הסנגורים: "חבל שלא קראתם לי בדרך נאותה לתת עדות אופי על אלאור. הוא היה חייל מצטיין".

 

האם אושרה הגיבה בשקט: "מגעיל, איכס, למה גייסתי את הילד", ובעלה צ'רלי אמר: "מסכנים החיילים". בשלב זה הסנגורים הראו למח"ט כתבה שפורסמה ב-ynet על מפגש בין חזות לאלאור, שבו צה"ל טען כי מדובר במפגש אקראי שלא תוכנן.

 

המח"ט טען: "אלאור לא עבר אז במקרה ונכנס אז למשרד שלי. זה לא היה מתוכנן, אבל לא במקרה. ביקשתי שיקראו לו כי זה לא מעצר רגיל ונחשונים בסיס גדול". המ"ט אמר אתה דברים בניגוד להכחשה אז של דובר צה"ל. לדבריו, "אני מכחיש בתוקף שדבר הפגישה אז דלף על ידי דובר צה"ל".

 

אחרי שהאב צעק לכיוון המח"ט "שקרנים, שקרנים", שב חזות לדבר על הפגישה האחרונה עם האב: "אני גאה שנפגשתי עם צ'רלי אחרי תשעה חודשי נתק. יזמתי את הפגישה יחד עם אופיר סופר בעקבות פוסט שפרסם ביום הכרעת הדין. יזמתי את הפגישה מתוך דאגה לאלאור ומשפחתו ומתוך רצון לראות איך אחרי הכרעת דין, שקראתי את כל 98 העמודים שלה, שיש עוד סיכוי להתחבר למשפחת אזריה".

 

הוא אמר עוד כי "אני עובר סערה לא פשוטה בשלושת השבועות האחרונים. עד לפני שלושה שבועות שמי לא היה מוכר וזה היה נוח למשפחתי. אשתי אמרה לי 'למה אתה צריך את זה'. אמרתי לה שזאת חובתי להיפגש עם האבא, גם אם שמי ישתרבב מעתה לפרשה. ניסיונות קודמים שלי להגיע למשפחת אזריה נענו בתקיפה מילולית שלי ושל פקודיי ואמירה ברורה ש'אנו לא מעוניינים בקשר'".

 

לדברי חזות, "הזכרתי שמות הבכירים כמו ראש אכ"א ואלוף פיקוד מרכז בשיחה עם צ'רלי אזריה, ולא הזכרתי אותם סתם. לא התייחסתי לכך כמסתורין ומחשכים. יש חוסר אמון בין המשפחה לצבא ולכן הצעתי לו להביא קצינים בכירים נוספים ואם הם חשים מאוימים אז נבוא על אזרחי.

 

"פעלתי לייצר אמון ולאחות שבר שקיים. להבנתי, אלאור הורשע בהריגה בסף גבוה של העבירה. אני לא חושב שאלאור צריך לקבל את העונש הגבוה שיש בחוק על הריגה בגלל זכויותיו, ולכן היה לי קריטי לפעול ושאזריה ישמע דעה נוספת ביחס להליך המשפטי. אני מח"ט כפיר ויש לי סגנון דיבור של מח"ט שמדבר עם פאסון ולכן אמרתי לצ'רלי שאני מייצג את הצבא. צ'רלי אזריה הפך לדמות מפורסמת ואני אלוף משנה עם כומתה של כפיר. לכן חשבתי שראוי שהפגישה תהיה במקום דיסקרטי ולא במקום אזרחי או ציבורי. אני לא מסתיר כלום. אני לא מתבייש בפגישה".

 

בהמשך דבריו ציין חזות: "לילה לפני הכרעת הדין נפגשתי עם מפקד האוגדה ורמ"ט האוגדה אל"מ ערן שני, שלפני זה נפגש עם אלאור וצ'רלי. אז כן הייתה התעניינות באלאור. ייצגתי את כל הצבא, לא גורם קונקרטי. אני מפקד על החטיבה הגדולה בצה"ל. אף אחד לא שלח אותי. אחרי המפגש עדכנתי את ראש אכ"א, אלוף פיקוד מרכז ועוזר הרמטכ"ל והרמטכ"ל על תוכן הפגישה, על הת"ש ועל ההצעה להיפגש עם הסנגור הצבאי הראשי. הרמטכ"ל אמר לי 'אף אחד לא נפגש עם ראש אכ"א ואלוף הפיקוד. אתה כמח"ט אחראי על הת"ש'".

 

הוא הוסיף: "אני ממליץ לצ'רלי לשמוע חוות דעת נוספת לפני שייגזר עונשו של בנו. באתי לדאוג לחייל שלי. לא ירדתי לפרטי עסקה כי אני לא מוסמך לכך. אני מח"ט בצה"ל ובשדה הקרב אקבל החלטות מורכבות הרבה יותר מבלי לבקש אישור. לכן לא עדכנתי מראש את מפקדיי. אין לי דבר נגד אלאור ומשפחתו. אף אחד לא הכריח את אלאור בגיל 18 להתגייס להיות לוחם".

 

על ההצעה שנתן לצ'רלי אזריה להפגישו עם אלופים בצה"ל אמר חזות: "לא תיאמתי את זה מראש. לא שיקרתי לצ'רלי. טעיתי והרמטכ"ל העמיד אותי על טעותי בפגישה שעתיים לאחר מכן. הרמטכ"ל לא הנחה להציע עסקת טיעון לאזריה, לפחות כלפיי זה לא נאמר". על הצעת הסנגור עו"ד אייל בסרגליק שהטלפון של המח"ט ייבדק, השיב חזות: "זו חוצפה. אני לא יושב פה על ספסל הנאשמים. לדרוש ממח"ט בצה"ל את הטלפון שלו כאילו הוא משקר זה חוצפה. לא תערער את האמינות שלי".

 

בתום עדות המח"ט, החלו דברי התובע. "בית הדין הוציא הכרעה מפורטת וחד משמעית ששלחה מסר ברור לצבא ולחברה בנוגע לנורמות הפעולה הראויות", אמר התובע, סגן-אלוף במיל' נדב וייסמן בבואו להסביר את מתחם הענישה שהתביעה מבקשת לגזור על אזריה. "העונש עוסק בקשת רחבה יותר של נושאים מאלה שנדונו בהכרעת הדין ובכללם לערכים שנפגעו, במכלול הנסיבות הסובבות המעשה וגם כאלה שאין בכולם להקים סייג לאחריות פלילית, בנאשם עצמו ובמשפחתו ועוד".

 

בהתייחסו לשיקולי התביעה אמר וייסמן כי "שיקולים להחמרה: הנאשם הורשע בעבירת הריגה שהיא אחת מעבירות החמורות בחוק העונשין. הוא הרג שלא כדין תוך הפרה מפקודות הצבא וחריגה מערכי הצבא. זו עבירה חמורה ולא בכדי קובע המחוקק עונש מקסימלי של 20 שנות מאסר על עבירת ההריגה ועונש מרבי של שנת מאסר על עבירת ההתנהגות שאינה הולמת בה הורשע הנאשם.

 

"הנאשם, שהוא חייל קרבי מאומן, עשה שימוש בנשקו הצבאי שהופקד בידיו כדי להרוג שלא כדין, בניגוד להוראות הפתיחה באש שבהם לדבריו היה בקיא. חשוב להדגיש: הנאשם לא טעה. הוא אמר זאת מפורשות ובית הדין קבע זאת מפורשות. הנאשם אמר שהיה חוזר על המעשה גם מחר. זו לא טעות משום סוג שהוא ולא בלבול מכל סוג שהוא".

 

עוד אמר התובע כי "בית הדין קבע שירי הנאשם בוצע מתוך כוונה לגרום למות המחבל מתוך מעשיו הקודמים של המחבל ולא מתוך סכנה לנאשם. הקביעות האלה מתארות מעשה בדרגת אשמה גבוהה. הנאשם פעל בכוונה שהיא הדרגה החמורה ביותר של הדרגה הפלילית בעבירת ההריגה ובית הדין קבע זאת".

 

הראשון להעיד היה אופיר סופר, המתווך בפגישה בין חזות לצ'רלי אזריה, שנימק את השיקולים שהביאו למעורבותו במקרה: "היה אירוע מכונן כאשר הייתי מ"פ בצנחנים שהביא אותי למעורבות במקרה הזה. לוחם שפעל למען המולדת נאלץ אז לעמוד מול בג"ץ. זו חוויה שנמשכה למעלה מעשור. מדובר היה בחיסול של מבוקש בכיר שהובילה אותי לחקירת מצ"ח, החלטה שלא להגיש אישום נגדי, ומשם זה עלה לבג"ץ".

 

"גיא חזות היה מג"ד שלי בצנחנים כאשר הייתי הסמג"ד שלו. אני מכיר אותו כאדם נאמן והלכתי אחריו לכל מקום. אני ביליתי בסמטאות בלאטה", הוסיף סופר ולאחר מכן פנה לסנגורו של אזריה, עו"ד אייל בסרגליק: "איפה אתה בילית יקירי?". בשלב זה ביקשה ההגנה להכריז על חזות כעל עד עויין. אח"כ טען: "מילה של חזות היא מילה, וחד משמעית ניתן לסמוך עליה".

 

אלאור אזריה, הבוקר (צילום: אביגיל עוזי) (צילום: אביגיל עוזי)
אלאור אזריה, הבוקר(צילום: אביגיל עוזי)

המתווך בפגישה אופיר סופר: "אני יזמתי וחוללתי" (צילום: אביגיל עוזי) (צילום: אביגיל עוזי)
המתווך בפגישה אופיר סופר: "אני יזמתי וחוללתי"(צילום: אביגיל עוזי)

"אני פעלתי בעצמי - אני יזמתי וחוללתי", הבהיר סופר. "כך ניגשתי לפגישה עם צ'רלי, מתוך אכפתיות ומתוך הבנה שהייתה פה תוצאה קשה בבית הדין. אני אזרח שאכפת לו. הייתה לי שיחה קצרה עם הסנגור הצבאי הראשי אל"מ רן כהן, לשאול אותו מה דורשת הפרוצדורה ואיך זה יכול לקרות, כדי שצ'רלי ישמע דעה נוספת בעניין. תשובתו הייתה: 'די שצ'רלי יביע נכונות'".

 

באשר לתוכן השיחה, ול"עסקה" שהוצעה לצ'רלי אזריה, ממנה השתמע כי הומלץ לו להחליף את צוות ההגנה, אמר סופר: "אני לא אמרתי להחליף עו"ד. הדגשתי - דעה נוספת. אם הסנגור הצבאי הראשי היה אומר לי שזה אסור, זה היה חותך אותי מיד. אני חושב שהיה חשוב לייצר כאן שיח".

 

סופר סיפר כי ניסה לשוחח עם חזות לאחר פרסום ההקלטות בתקשורת: "שוחחתי עם המח"ט שיחה מאוד קצרה. כמה לא נעים הסיפור. הוא לא רצה לשוחח איתי ומתוך כך הבנתי שלא טוב שנדבר. המח"ט הוא מפקד בכיר, מפקד חטיבה סדירה, ואין לי עמדה לגבי על דעת מי הוא פועל".

 

מפקד הבסיס שבו שהה אזריה במעצר פתוח: "הוא היה חריג בנוף"

עוד לפני העדויות של סופר והמח"ט חזות, נמשך מצעד עדי האופי לטובתו של אזריה. סא"ל במיל' אייל שליו, שהיה עד לפני כחודשיים מפקד בסיס נחשונים שבו מרצה אזריה את המעצר הפתוח שלו, סיפר: "אלאור היה מאוד ממושמע, מנומס. לא נתקלתי איתו בשום בעיה. הוא היה חריג בנוף של נחשונים. השהייה בבסיס נחשונים לא פשוטה. הרמה הסוציו-אקונומית של החיילים בנחשונים נמוכה. בבסיס יש בדידות יחסית גדולה. לא הייתה שום תלונה מצידו".

 

עם הוריו בבית הדין הצבאי (צילום: אביגיל עוזי) (צילום: אביגיל עוזי)
עם הוריו בבית הדין הצבאי(צילום: אביגיל עוזי)

סא"ל שליו הבהיר: "מעולם לא פגשתי את המשפחה, אבל כן שוחחתי רבות עם אביו של אלאור. לא עניין אותי מה קרה. היה לי חשש להתלהמות - בעד ונגד. היה לי חשוב לדאוג לו לצרכיו כחייל. היו גם התרעות מודיעיניות, צבאיות ומשטרתיות לגביו, ולכן זה הצריך אותנו לפעול בהתאם, כמו בנסיעות מהבסיס. היה לנו בהתחלה חשש לאובדנות לגביו, ולכן דיברתי איתו אז כמעט מדי יום ודאגתי להפנותו לקב"ן". באשר לעונש שייגזר על אזריה, אמר: "אלאור בן 20 וצריך לחשוב על עתידו".

 

המח"ט לאב: "חייל שלי התעלל בפלסטיני אזוק - והעדתי לטובתו"

כפי שטען צ'רלי אזריה בעדותו לפני שבוע, חזות וסופר ניסו להסתיר את הפגישה וכבר כשפגש בהם מחוץ לשער בסיס צריפין נאמר לו: "פה זה לא נראה טוב. בוא נשב באיזה משרד, נחזיר אותך אחר כך". ההצעות הקונקרטיות של המח"ט וסופר לאביו של אזריה כללו את צירוף הסנגור הצבאי הראשי לצוות ההגנה, "שהקו שלהם לא היה מוצלח עד כה", ההמלצה לוותר על הערעור בגלל "סיכוייו הקלושים", מעטפת הגנה לאזריה, מפגשים מיידיים עם בכירים בצה"ל דוגמת אלוף פיקוד המרכז וראש אכ"א וכן העמדת שרשרת הפיקוד של אזריה להעיד לטובתו לקראת גזירת העונש.

 

אך בנוסף לכך ניסה חזות לשכנע את אזריה האב: "הלוואי שכל הילדים בישראל היו מתגייסים כמו אלאור לקרבי. נוכל לפתור את הכול. הכול פתיר. זה כסף קטן. אני לא בא להציע לך עסקה, אני לא הגורם המוסמך לכך. בוא רק תבחן אופציות עם הסנגור הצבאי הראשי. יש לנו יכולות להוריד את הרכבת הזו מהמסלול לפני שזה ייגמר בהתנגשות איומה שתיגמר רע לבן שלך ולמדינה. הזמן פה הוא קריטי, אין לנו הרבה זמן, צ'רלי. זה חשוב. ערעור זו סאגה ארוכה שבה שוב אנו מטלטלים את החברה הישראלית".

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)
 

המח"ט גם הדף טענות של צ'רלי אזריה לפיהן הפרשה גרמה לחיילים לחשוש לירות לעבר מחבלים: "כקצין מהשטח, החיילים שלי היו מעורבים מאז בעשרות אירועים, די, זה לא המצב". עוד קודם לכן, מח"ט כפיר הזכיר בפני צ'רלי מקרה מעברו כמג"ד 202 בצנחנים: "לפני עשור לוחם שלי היכה, וזו מילה מכובסת, כי הוא יותר התעלל בפלסטיני אזוק במחסום חווארה מול אשתו. זה צולם והיה בלגן גדול מאוד. במשפט נתתי עדות מטעם התביעה. הוא הורשע ובטיעונים לעונש העדתי מטעם ההגנה. נתתי לו נקודות זכות על מה שנתן למדינה, ביקרתי אותו בכלא ועזרתי לו במכתב בקשת חנינה לנשיא וביטול הרישום הפלילי. אני אומר לך בצורה ברורה: אני לא מייצג את עצמי - אני מייצג את כל הצבא".

 

אופיר סופר, פעיל בכיר במפלגתה של איילת שקד, לא הותיר עובדה זו מוסתרת במהלך הפגישה ואמר לאזריה בנוכחות המח"ט: "כתבתי לאיילת שקד שאני צריך להתייעץ איתה דחוף. סימסתי לה שרק אם את בקיאה אז תעני לי. אמרתי לה מה המצב המשפטי ושאלתי אם יש סיכוי ללכת לערעור? כאילו להוריד את הדבר הזה? היא אמרה לי 'חבל על הזמן, אין סיכוי לערעור'. הדבר הכי טוב זה להביא את העונש למינימום של המינימום. אמרתי לה שאנו עושים את הדברים בשביל אלאור, בשביל הצבא והחברה ואם יש אישה עניינית שלא חשודה בשמאלניות יתר....".

 

סופר הציג לאזריה את הסיכויים למסלולים האפשריים והוסיף: "תזכור שלעורכי הדין מכל הצדדים יש את האינטרסים שלהם והקריירה שלהם, כמו לפוליטיקאים שכותבים בטוויטר ובפייסבוק. הבן שלך לוחם, זה לא יגאל עמיר - כל המדינה מאחוריו".


פורסם לראשונה 31/01/2017 12:10

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
אל"מ חזות, צ'רלי ואלאור אזריה
צילום: מוטי קמחי
מומלצים