שתף קטע נבחר

חיסול מורשת אובמה: טראמפ ימנה שופט עליון

נשיא ארה"ב החדש צפוי להודיע הלילה את מי בחר למנות לשופט התשיעי בבית המשפט העליון. זה צפוי להיות מועמד שמרן מאוד, שייתן לרפובליקנים רוב מול הדמוקרטים בבית המשפט ויכריע בנושאים כמו הפלות, נשיאת נשק וזכויות להט"בים. הדמוקרטים מבטיחים קרב נגד המינוי בסנאט

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יודיע הלילה (בין שלישי לרביעי) איזה שופט הוא החליט למנות לשופט החדש בבית המשפט העליון. לפי הערכות טראמפ יבחר בשופט שמרן למדי, והדבר מדאיג מאוד את המחנה הליברלי, משום שלבחירתו של טראמפ יהיו במשך שנים ארוכות השלכות על נושאים כמו הזכות להפלה, הזכות לשאת נשק וזכויות של מיעוטים מיניים.

 

השופט החדש יחליף את השופט אנטונין סקליה, שמת בפברואר 2016, בימים שבהם נשיא ארה"ב היה עדיין ברק אובמה. אובמה רצה למנות שופט חדש לפני סיום תקופת הנשיאות שלו, אבל הסנאט, הנשלט על-ידי רפובליקנים, לא אפשר לו לעשות זאת – וכך גלגל את ההכרעה לידי טראמפ.

שלושה מהמועמדים השמרנים. מימין לשמאל: הרדימן גורסוץ' ופריור (צילום: AP) (צילום: AP)
שלושה מהמועמדים השמרנים. מימין לשמאל: הרדימן גורסוץ' ופריור(צילום: AP)

בהרכב המלא של בית המשפט מכהנים תשעה שופטים, ובחודשים האחרונים היו בו שמונה: ארבעה שמרנים וארבעה ליברלים. בחירתו של טראמפ צפויה להחזיר לשמרנים את הרוב בבית המשפט. השופט שטראמפ יבחר יצטרך לקבל את אישור הסנאט.

 

לשופט בבית המשפט העליון יכולה להיות השפעה על נושאי פנים בארה"ב במשך עשרות שנים – גם אחרי שהנשיא שמינה אותו מסיים את תפקידו – משום שהמינוי הוא לכל החיים. עשויה להיות לו השפעה מכרעת בנושאים כמו הפלות, הזכות לשאת נשק, דת, זכויות טרנסג'נדרים ועונש מוות – כולם נושאים שהחברה האמריקנית מפולגת עמוקות לגביהם.

 

ברקע למינוי, הדמוקרטים עדיין זועמים על התרגיל המלוכלך בעיניהם שעשה הסנאט לאובמה. מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, סירב אז לאפשר לסנאט לשקול למנות לתפקיד את המועמד של אובמה, מריק גרלנד. סירובו היה צעד שיש לו תקדימים מעטים בלבד בהיסטוריה האמריקנית. מקונל לקח את הסיכון וקיווה שהרפובליקנים ינצחו בבחירות לנשיאות ולקונגרס ב-8 בנובמבר, ואז יוכלו למנות מועמד התואם את השקפותיהם. ההימור שלו השתלם עם ניצחונו של טראמפ, אבל המחיר של המעשה היה העובדה שבית המשפט התנהל בהרכב חסר כמעט שנה.

טראמפ בעבודה בבית הלבן. חיים קשים בסנאט (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
טראמפ בעבודה בבית הלבן. חיים קשים בסנאט(צילום: רויטרס)

הסנאטור הדמוקרטי ג'ף מרקלי הבטיח להערים קשיים על הרפובליקנים בעת תהליך האישור של מינוי השופט שיבחר טראמפ. מקונל לעומת זאת קרא לדמוקרטים לכבד את ניצחונו של טראמפ בבחירת ולקיים הליך בדיקה זהיר והוגן למועמד שיבחר טראמפ, לא להכשילו.

 

שלושה שופטים בבתי משפט לערעורים שאותם מינה הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן נמנים עם המועמדים לתפקיד: ניל גורסוץ' מדנבר, ויליאם פריור מאטלנטה ותומס הרידמן מפילדלפיה. גורסוץ' והרידמן נחשבים לשמרנים מושבעים, והשמיעו עמדות שמרניות בנושאים הנוגעים לזכות לשאת נשק ולהפלות. פריור בן ה-54 אמר בעבר על הפסיקה שהתירה ב-1973 לבצע הפלות כי מדובר במעשה התועבה החוקתי הגדול בתולדות ארה"ב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
כן לנשק, לא להפלות. 3 מהמועמדים הבכירים
צילום: AP
מומלצים