שתף קטע נבחר

אחרי 33 שנה: מרוקו חזרה לאיחוד האפריקני

הכלכלה החמישית באפריקה, שפרשה מהאיחוד ב-1984 במחאה על הכרתו בסהרה המערבית, התקבלה מחדש כחברה והמלך מוחמד השישי הגיע למטה באדיס אבבה: "אפריקה היא ביתי, ואני חוזר הביתה. התגעגעתי לכולכם"

מרוקו הצטרפה היום (ג') סופית ורשמית לאיחוד האפריקני 33 שנה אחרי שפרשה ממנו. הפרישה לפני יותר משלושה עשורים נעשתה במחאה על כך שהאיחוד הכיר בסהרה המערבית, אזור שמרוקו תובעת בעלות עליו. חזרת מרוקו לאיחוד האפריקני מצרפת לאיחוד את אחת הכלכלות הגדולות באפריקה והיא מגדילה את התקווה לרכך את אחד הסכסוכים הטריטוריאליים המסובכים ביותר.

מלך מרוקו מוחמד השישי בוועידת הפסגה של האיחוד, היום: "חזרתי הביתה" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מלך מרוקו מוחמד השישי בוועידת הפסגה של האיחוד, היום: "חזרתי הביתה"(צילום: AFP)

נשיא רואנדה פול קגאמה לוחץ את ידו של המלך מוחמד השישי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
נשיא רואנדה פול קגאמה לוחץ את ידו של המלך מוחמד השישי(צילום: AFP)

מלך מרוקו מוחמד השישי זכה לתשואות כשהתיישב היום לראשונה על כיסאו במטה האיחוד האפריקני באדיס אבבה. מרוקו פרשה מהאיחוד ב-1984, כשהוא עוד נקרא "הארגון לאחדות אפריקה", במחאה על כך שסהרה המערבית העשירה בפוספט התקבלה כחברה מלאה באיחוד. עם זאת התמיכה האפריקנית בסהרה המערבית, אזור שהאו"ם מגדיר כשטח ללא שלטון עצמי, דעכה, ואילו חשיבותה של כלכלת מרוקו, המגלגלת 110 מיליארד דולר, גדלה. מרוקו היא הכלכלה החמישית בגודלה באפריקה כיום.

 

בוועידת פסגה של האיחוד האפריקני השבוע התקבלה מרוקו בחזרה לארגון: 39 מדינות תמכו בקבלתה ורק עשר הביעו הסתייגות מכך, כנראה בהובלתן של אלג'יריה ודרום אפריקה. "אפריקה היא ביתי ואני חוזר הביתה", אמר המלך מוחמד השישי לקול תשואות ראשי המדינות האחרות. "התגעגעתי לכולכם".

בעבור מרוקו, כלכלה ליברלית יחסית ובת ברית הדוקה של המערב, חזרה לאיחוד האפריקני אמורה לקדם את כניסתה לשווקים האפריקניים הצומחים במהרה מדרום. החזרה תסייע לה גם להפחית את התלות שלה בשווקים האירופיים הסובלים מקיפאון. בשנים האחרונות רשמו חברות מרוקניות השקעות גדולות ברחבי אפריקה במגוון תחומים – משירותים כלכליים ועד מיזמי שיכון. המלך מוחמד השישי הבהיר היום שזו רק ההתחלה: "אפריקה הכרחית למרוקו ומרוקו הכרחית לאפריקה", אמר.

 

המלך המרוקני נשא נאום שנמשך 20 דקות והתייחס במרומז לסכסוך בנוגע לסהרה המערבית, שטח שנוי במחלוקת מאז שהכוח הקולוניאלי הספרדי עזב את המקום ב-1975. עם זאת הוא הבהיר כי הוא אינו רוצה להחריף את המתיחות: "איננו רוצים לפלג את היבשת".

הפגנה ברבאט, בירת מרוקו, נגד ביקור מזכ"ל האו"ם בסהרה המערבית (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הפגנה ברבאט, בירת מרוקו, נגד ביקור מזכ"ל האו"ם בסהרה המערבית(צילום: AFP)

אחרי נסיגת ספרד טענה מרוקו כי השטח שייך לה, ובמשך 16 שנה היא ניהלה מלחמה נגד תנועת העצמאות "פוליסריו" שהקימה את "הרפובליקה הדמוקרטית הערבית של הסהרה". בתחילה זכתה התנועה לתמיכת אלג'יריה, ואחר כך קיבלה תמיכה מרחבי אפריקה כולה. מאז הפסקת האש ב-1991 התחלקה סהרה המערבית לשניים: כוח משקיפי שלום של האו"ם מפקח על ההפרדה בין הכוחות המרוקניים במה שמרוקו רואה כמחוזות הדרומיים שלה, לבין כוחות גרילה באזור שבשליטת פוליסריו, סמוך לגבול עם אלג'יריה.

 

שר החוץ של סהרה המערבית, סאלם אולד סלק, אמר כי צירופה של מרוקו לאיחוד האפריקני הוא "צעד גדול" לקראת הכרה בינלאומית בסהרה המערבית משום שכעת תשב מרוקו בחדר אחד, במעמד שווה, עם יריבתה: "זה צעד חיובי בעבור תושבי סהרה המערבית. אחרי 33 שנה הבינה מרוקו שעליה לשבת עם הרפובליקה של הסהרה. אנחנו מקווים שלמרוקו יהיה הרצון הטוב לפתור את הסכסוך הזה ולהסיג את חייליה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
המלך מוחמד השישי בוועידת האיחוד
צילום: AFP
מומלצים