שתף קטע נבחר

מסתתרים מתחת לקרוואן בקור מקפיא: ההתנגדות בעמונה נמשכת

מבצע פינוי עמונה נכנס לתוך הלילה. צעירים הסתתרו מתחת לקרוואנים וכבלו את עצמם בשרשראות למבנים. חלקם התעמתו עם הכוחות המפנים: "בושה להוציא ילדים קטנים מהבית. איך תישנו הלילה?". גורם בכיר במשטרה: "פינוי בית הכנסת יישמר לסוף". נתניהו הודיע: יוקם צוות לקידום הקמת יישוב חדש

לא עוצרים את הפינוי: בזמן שכבר כ-30 משפחות פונו ממאחז עמונה במבצע שיצא לדרך ב-11:00 בבוקר (יום ד'), כוחות הביטחון ממשיכים במאמצי הפינוי בתקווה שיעברו ללא עימותים חריגים וללא פצועים וכשבשטח מרגישים את הקור חודר העצמות כשהטמפרטורה עומדת על שתי מעלות בלבד מעל לאפס.

 

פונו מעמונה לעפרה: "נותרנו ללא מענה"

 

כשברקע החשש של תושבי עמונה שאין להם פתרון קבע לאחר החלטת בג"ץ לבטל את המתווה, הודיע הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקמת צוות שיקדם הקמת יישוב חדש כפי שהבטיח למתיישבים לפני כחודש וחצי. בהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר כי הצוות יכלול את נציבי המתיישבים, ראש הסגל בלשכה יואב הורוביץ ועוזר שר הביטחון להתיישבות. הצוות צפוי להתחיל את עבודתו בזמן הקרוב כדי לאתר מיקום חדש ולהקים את היישוב.

 

צעירים שהגיעו למאחז כדי למחות על הפינוי המשיכו גם הערב להתעמת עם הכוחות מילולית. "בושה וחרפה להוציא ילדים בני 3 מהבית. איך תישנו הלילה?", שאלו הצעירים את השוטרים המפנים.

מתנגדי הפינוי נאחזים בקרקע עד הרגע האחרון  ()
מתנגדי הפינוי נאחזים בקרקע עד הרגע האחרון

מסתתרים מתחת לקרוואן ()
מסתתרים מתחת לקרוואן


 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

מפנים באוטובוסים את המתנגדים (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מפנים באוטובוסים את המתנגדים(צילום: מוטי קמחי)

חלק מהמפגינים ומהתושבים הסתתרו מתחת לקרוואנים והשוטרים הוציאו אותם משם. אחרים מתבצרים בבתים כשחלקם קשרו את עצמם בשרשראות למבנים. כמה מהמוחים שרים שירי אמונה.

 

מהמשטרה נמסר כי עד כה פונו 30 בתים וכ-30 משפחת מתוך 40 שהתגוררו ביישוב. מתחילת מבצע הפינוי נפצעו 24 שוטרים ושוטרות. חלקם פונו לבתי חולים ומרביתם כבר שוחררו מהם לאחר שקיבלו טיפול רפואי.

 

מאז תחילת המבצע נעצרו 13 צעירים בגין הפרת סדר, תקיפת שוטרים והפרעה לשוטרים במילוי תפקידם. עוד כ-400 צעירים וצעירות שהגיעו ליישוב כדי לסייע בהתנגדות לפינוי הורחקו והועלו לאוטובוסים אל מחוץ לעמונה.

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

המראות אחר הצהריים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
המראות אחר הצהריים(צילום: AFP)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

גורם בכיר במשטרה התייחס להמשך מאמצי הפינוי וסיפר כי הוא יימשך גם הלילה בהתאם להערכת מצב שתתקבל. במקביל, אומר הגורם, טרקטורים יחלו לפלס את הדרכים בתוך המאחז כדי לאפשר תנועה חופשית לאוטובוסים שמפנים את הנערים. הגורם ציין כי לפי הערכות, פינוי בית הכנסת בעמונה יישמר לסוף המבצע ואולי יפונה רק בבוקר. "יש זמן, עובדים לאט", אמר הגורם ל-ynet.

 

הערב קיבלו תושבי עמונה בשורה רעה נוספת עם החלטת בג"ץ לבטל את המתווה שהוסכם עם התושבים על פינוי לחלקות סמכות. בג"ץ קיבל את עמדת העותרים שטענו כי הקרקעות שהובטחו לתושבים נמצאות בבעלות פלסטינית. ההחלטה התקבלה בדעת רוב של השופטים סלים ג'ובראן ויורם דנציגר מול השופט ניל הנדל שתמך במימוש המתווה.

 

חלק מהמשפחות שכבר הגיעו למדרשה בעפרה, שם הם ילונו בימים הקרובים, מספרים על תחושות קשות ולא יודעים מה יעלה בגורלם. "נותרנו ללא מענה", סיפר אורי גולדברג שפונה עם רעייתו וארבעת ילדיו. "ציפיתי שראש הממשלה ידפוק על השולחן וימצא פתרון בדמות המתווה שעליו חתמנו". מאוחר יותר, כאמור, הודיע נתניהו על הקמת צוות לקידום היישוב החדש.

 

"זה יום כואב שלא ניתן לכמת במילים", סיפר יעקב בנימין (38) שפונה עם רעייתו ושלושה מילדיו. "13 שנה התגוררנו בעמונה והלב מסרב להאמין שעזבנו ונותרנו ללא בית". עמיחי רובין, מנהל המדרשה בעפרה, סיפר כי הם אנחנו ערוכים לקלוט 38 משפחות ועד כה נקלטנו כ-20 משפחות. "אנחנו כמדרשה נעשה כל מה שניתן כדי לתת להם תחושה של בית. כמובן שהתנאים רחוקים מכך - מכניסים משפחות שרגילות לבית של 100 מטר לחדרי אירוח קטנים. לא רצינו באירוח הזה, נעשה עוול למשפחות, אבל אנחנו עושים כל מה שניתן כדי להקל עליהם והם יוכלו להישאר כאן ככל שיצטרכו".

 

מורן אזולאי ואיתמר אייכנר השתתפו בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים