שתף קטע נבחר

מפוני עמונה מחכים לפתרון קבע: "זרקו אותנו, הפכנו לפליטים"

התושבים שפונו מהמאחז עברו לקרוואנים זמניים או לדירות ששכרו מראש, אך עדיין לא יודעים מה יעלה בגורלם בטווח הארוך. "אנחנו בגלות, זו תחושה של חורבן ועתיד לא ברור", סיפרו. למשפחות הוצמד סיוע סוציאלי ומוסדות החינוך בעפרה נערכים לקליטת התלמידים החדשים

 

 

את הלילה הראשון והקר לאחר פינוי רוב המבנים במאחז עמונה העבירו רוב המשפחות בעפרה הסמוכה – חלקן בקרוואנים שהוצבו עבורן וחלקן גיבשו לעצמן פתרון דיור חלופי ביישוב. במועצת מטה בנימין העמידו ליווי סוציאלי צמוד למפונים ומוסדות חינוך חלופיים לתלמידים, אך חרף המאמצים, ולאחר שבג"ץ ביטל את מתווה עמונה, התושבים לא יודעים לאן לפנות: "הפכנו לפליטים ואין לנו בית לחזור אליו".

 

לאחר הפינוי המלא של כל התושבים יועבר השרביט מכוחות המשטרה הכחולה לאנשי מג"ב, שיאבטחו את האזור ואת הבתים כדי שלא ייגנב כל ציוד. בשעות הבוקר יגיעו כוחות של משרד הביטחון עם כלים כבדים, יארזו לכל משפחה את הציוד שלה ואז יחלו בפינוי המבנים.

הפינוי מעמונה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הפינוי מעמונה(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

 (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)
 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

חלק ממפוני עמונה התכוננו בשבועות האחרונים לפינוי הבלתי נמנע. כמה כבר דאגו לשכור דירות מבעוד מועד בעפרה, היישוב שאליו פונו המשפחות, בעוד אחרים נערכו לעבור לקרוואנים שהוצבו עבורם בהתנחלות וכן למדרשה במקום. בניסיון להתמודד עם המציאות החדשה, במועצת בנימין העמידו כמעט לכל משפחה ליווי סוציאלי צמוד, שבמהלך הימים הקרובים יהיה בקשר רציף בעיקר עם הילדים.

 

לילדים ולבני הנוער מהמאחז תהיה מסגרת חינוכית חדשה שתקלוט אותם בעפרה, אך כנראה ייקח כמה ימים עד שישובו למסגרת חינוכית מסודרת. הגנים ובתי הספר בעפרה ערוכים לקבל את התלמידים החדשים.

 

בעוד הקרוואנים הם פתרון זמני עבור עשרות המשפחות המפונות, העביר לאחרונה ראש הממשלה בנימין נתניהו, במסגרת שיחות שקיים, התחייבות לתושבי המאחז שלפיה הממשלה מוכנה לבנות יישוב חדש בכל מקום שיבחרו – ובתנאי שיש בו אדמות מדינה.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לראשונה לפינוי שהחל אתמול בשעות הבוקר, ובהודעה שנמסרה מלשכתו נמסר כי הקים צוות שיקדם הקמת יישוב חדש למפוני עמונה, "כפי שהבטיח למתיישבים לפני כחודש וחצי". על פי ההודעה "הצוות יכלול את נציגי המתיישבים, עוזר שר הביטחון להתיישבות וראש הסגל של ראש הממשלה. הצוות יחל לעבוד בטווח הזמן המיידי, כדי לאתר מיקום, ולהקים את הישוב".

 

"ההנהגה הפקירה אותנו. אנחנו בגלות"

"קשה לעכל את שאירע, הפכנו לפליטים ללא בית לחזור אליו" אמר ל-ynet דביר רז (36), נשוי ואב לחמישה, שפונה עם משפחתו למדרשה בעפרה. "אנחנו מתגוררים זה 12 שנה בעמונה, מהן שבע שנים בבית שבניתי בעשר אצבעותיי".

"כמו פליטים ללא בית". דביר רז (צילום: עומרי אפרים) (צילום: עומרי אפרים)
"כמו פליטים ללא בית". דביר רז(צילום: עומרי אפרים)

הוא שחזר את פינוי ביתו אתמול: "הכוחות הגיעו בסביבות שתיים בצהרים, היינו עם הילדה הגדולה שלנו ועם עוד כמאה בחורים שנותרו אצלנו בבית. המשטרה פרצה את החלון של חדר הילדים ופרצה הביתה. לאף שדיברתי עם מפקד הצוות שהיה אמור לפנות את הבית שלי והבהרתי שלא ננהג באלימות חלק, מהאנשים קיבלו מכות ואגרופים".

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)
 (צילום: קובי נחשוני) (צילום: קובי נחשוני)
(צילום: קובי נחשוני)
 

הוא הוסיף: "רף האלימות של השוטרים עלה וירד כל הזמן. בשלב מסוים איימו שכוחות יס"מ יפרצו וינהגו באלימות, גם כלפי הילדים שלי, אז נאלצנו לצאת. חלק מהרהיטים נזרקו ונשברו על ידי השוטרים ללא סיבה". לדבריו, "ההרגשה שלנו קשה מאוד, זו תחושה של חורבן גדול ועתיד לא ברור לחלוטין".

 

"ההנהגה הפקירה אותנו. התחושה מאוד קשה, אתה מרגיש בגלות, זרקו אותך", אמר אורי יבניאל (29), נשוי ואב לשניים, שפונה גם הוא מביתו בעמונה שבו התגורר בשלוש השנים האחרונות. "כרגע לא ברור לי עדיין לאן נלך, יכול להיות שנגור בעפרה. לא ניתן לנו שום פתרון. המדינה הבטיחה לנו את אותו מתווה שבסוף התברר כעורבא פרח, בעצם, אין לנו פתרון כרגע".

 

"יש כעס והרבה אכזבה מהממסד מהפוליטיקאים", הדגיש יבניאל. "אנחנו מרגישים שהם לא עשו מספיק בשבילנו. אנחנו מצפים לקו חדש. לשינוי בכל התפיסה של ההנהגה לגבי ההתיישבות".


פורסם לראשונה 01/02/2017 23:40

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים