שתף קטע נבחר

הצו שהכעיס את הרומנים: לגנוב בלי ללכת לכלא

הממשלה בבוקרשט פרסמה באישון לילה צו חירום שקובע אי הפללה לכמה עבירות שחיתות. המרוויחים הגדולים מהצעד - פוליטיקאים ואנשי ציבור ממפלגת השלטון הסוציאל-דמוקרטית שהיו מעורבים בפרשיות שחיתות. מאות אלפים הפגינו במדינה במחאה הגדולה ביותר מאז נפילת הקומוניזם ב-1989

 

 

מאות אלפי בני אדם הפגינו אתמול (יום ד') ברחבי רומניה נגד הממשלה שקבעה אי הפללה לכמה עבירות שחיתות. הייתה זאת המחאה הגדולה ביותר במדינה מאז נפילת הקומוניזם ב-1989.

 

עוד סיפורים מעניינים מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

לפי הערכות התקשורת ברומניה, בין 200 אלף ל-300 אלף בני אדם יצאו לרחובות בקור העז כדי להפגין נגד הממשלה. "גנבים!", "תתפטרו", "צ'אושסקו מעולם לא מת", היו בין הקריאות שנשמעו במהלך ההפגנות ברחבי רומניה יום לאחר צו החירום שפרסמה הממשלה המקומית.

 

 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
בבירה בוקרשט יידו כמה מפגינים בקבוקים, חזיזים ואבנים לעבר כוחות הביטחון, שהגיבו מצדם בירי גז מדמיע. כמה שוטרים ומפגינים נפצעו בעימותים בין הצדדים. הפגנות מחאה נערכו בערים נוספות במדינה, בהן טימיסוארה, בעיר שבה נולדה מהפכת 1989. במשך כמה ימים הצליחה אותה התקוממות עממית להפיל שלטון שהיה במדינה במשך קרוב ל-30 שנה ואילצה את הרודן ניקולאי צ'אושסקו לעזוב את כיסאו. הרודן הרומני ורעייתו הוצאו להורג ב-25 בדצמבר 1989.

 

ביום שלישי בלילה פרסמה ממשלת רומניה צו חירום שקובע אי הפללה לכמה עבירות שחיתות ושניצול סמכות לרעה דינו מאסר רק אם נגרם נזק כספי של יותר מ-44 אלף אירו (47,500 דולר).

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
ממשלת רומניה נמצאת תחת שליטת מפלגת "הסוציאל-דמוקרטים" (PSD), שרק לפני כמה שבועות ניצחה בבחירות הכלליות שנכפו עליה בעקבות הפגנות מחאה גדולות במדינה.

 

"אין שום דבר לא מוסרי בצו"

שר המשפטים של רומניה, פלורין לורדאש, התייחס אתמול בעמוד הפייסבוק שלו לצו החירום שפרסמה הממשלה ואמר ש"אין בו שום דבר חשאי, לא חוקי או בלתי מוסרי". עוד נטען מצד הממשלה שהחקיקה האחרונה עומדת בקנה אחד עם חוקת המדינה.

 

עם זאת, מבקרי הממשלה טוענים שהמרוויח העיקרי מצו החירום האחרון הוא מנהיג מפלגת "הסוציאל-דמוקרטים" ליביו דרגנאה, שעומד כרגע למשפט בגין ניצול סמכות לרעה, כמו כמה פוליטיקאים נוספים מהשמאל.

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
דרגנאה, בן 54, לא יכול לפי שעה לשרת במשרה ציבורית בגלל שנתיים מאסר על תנאי שנגזרו עליו בשנה שעברה בגין הונאת בחירות. משפטו החל שלשום והעבירות שמיוחסות לו נוגעות לסכום של 24 אלף אירו - פחות מהרף שנקבע ממש לפני יומיים באופן שלא יהפוך את אותן עבירות לפליליות.

 

החוק הבא: אלפי אסירים ישוחררו מהכלא

ראש ממשלת רומניה סורין גרינדיאנו צפוי להגיש בקרוב לפרלמנט יוזמת חקיקה נוספת שתביא לשחרורם מהכלא של כ-2,500 בני אדם שנידונו לפחות מחמש שנות מאסר בגין פשעים לא אלימים. הממשלה בבוקרשט מסרה כי באמצעות צעד זה היא תוריד את הצפיפות הגדולה בבתי הסוהר. מבקרי הממשלה טוענים, שוב, כי המרוויחים העיקריים מהמהלך יהיו אנשי ציבור רבים ופוליטיקאים שהיו מעורבים בשנים האחרונות בפרשיות שחיתות.

 

המאבק נגד שחיתות ברומניה קיבל חיזוק גדול בשנת 2015 כשראש הממשלה ויקטור פונטה הועמד לדין בגין העלמת תמס והלבנת כספים לכאורה, אישומים שהוא כופר בהם. רק בשבוע שעבר שיבחה הנציבות האירופית את פעולותיה נגד השחיתות של המדינה הקומוניסטית לשעבר, שהצטרפה לאיחוד האירופי ב-2007 ביחד עם שכנתה בולגריה (שתי המדינות נחשבות לעניות ביותר באיחוד האירופי). אלא שצעדה האחרון של הממשלה הרומנית מטריד מאוד את האיחוד האירופי, שפרסם אתמול הודעה בסוגיה. "המלחמה בשחיתות צריכה להתקדם, לא להתבטל", נמסר בהודעת בריסל. "הנציבות האירופית מזהירה מפני הליכה לאחור ותבחן לעומק את צו החירום". 

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
מפגינים יידו אבנים, בקבוקים וחזיזים לעבר שוטרים, שהגיבו בירי גז מדמיע. אחד הפצועים בהפגנה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מפגינים יידו אבנים, בקבוקים וחזיזים לעבר שוטרים, שהגיבו בירי גז מדמיע. אחד הפצועים בהפגנה(צילום: EPA)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

עומד לבין בגין הונאת בחירות בסכום של 24 אלף אירו. תמונת מנהיג הסוציאל-דמוקרטים ליביו דרגנאה בהפגנת הענק בבוקרשט (צילום: EPA) (צילום: EPA)
עומד לבין בגין הונאת בחירות בסכום של 24 אלף אירו. תמונת מנהיג הסוציאל-דמוקרטים ליביו דרגנאה בהפגנת הענק בבוקרשט(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

נשיא רומניה קלאוס יוהאניס, שנבחר ב-2014 עם אג'נדה של מלחמה בשחיתות והיה מבקר חריף של דרגנאה מהסוציאל-דמוקרטים, אמר אמש שצו החירום של הממשלה הוא "שערורייתי" ושהוא יפנה לבית המשפט החוקתי.

 

"באתי להפגין נגד שיטות המאפיה של הממשלה"

"אני זועם. ה-PSD ניצחו בבחירות, אבל אין זה אומר שהם יכולים לשנות באמצע הלילה בחשאי את חוק העונשין", אמרה גבריאלה סטייט, תושבת בוקרשט בת 46 שהפגינה עם ההמונים.

 

"באנו להפגין נגד הצו הלא מוסרי הזה ושיטות המאפיה של הממשלה. הם מצביעים בלילה כמו גנבים - חוק שנותן לפוליטיקאים ופקידי ציבור שמשרתים אותם זכות לגנוב 44 אלף אירו", אמר המפגין אלכסנדרו. "אני נמצא כאן בשביל העתיד של הילדים שלי. אני רוצה שהממשלה תתפטר, אני רוצה שהם יבטלו את הצו, אני לא רוצה שהוא יתפרסם"

 

בהפגנות שנערכו אתמול בעיר המערבית קלוז' השתתפו 20 אלף בני אדם, דיווח כתב של סוכנות הידיעות הצרפתית. 15 אלף מפגינים השתתפו במחאה בעיר טימישוארה ועשרת אלפים נוספים בעיר סיביו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מנהיג הסוציאל-דמוקרטים על הכוונת של המפגינים
צילום: EPA
מומלצים