שתף קטע נבחר

שוטר משחזר: "לא חשבנו שירססו חומרים או יכו במוטות ברזל"

יותר מ-60 שוטרים נפצעו במהלך פינוי מאחז עמונה. בשיחה עם ynet כמה מהם סיפרו כי הופתעו מעוצמת האלימות והשנאה. "השוו אותי לנאצי", סיפר אחד השוטרים. "הייתי חייב לנהוג באיפוק"

 

 

יום וחצי נדרש למשטרת ישראל כדי לפנות את תושבי עמונה ויותר מאלף פעילי הימין שהגיעו למקום. שיאו האלים של הפינוי אירע אתמול בצהריים (ה') כשמתבצרים בבית הכנסת תקפו את השוטרים שניסו לפרוץ למקום. חגי, שוטר שהשתתף בפינוי בית הכנסת, סיפר בשיחה עם ynet כי הוא וחבריו לא ציפו לעוצמה כזאת של אלימות. "תיארנו לעצמנו שהצעירים בבית הכנסת לא יתפנו מרצונם, אבל לא חשבנו שירססו חומרים על שוטרים או יכו במוטות ברזל", אמר.

 

חגי הוסיף וסיפר: "גם כמות המכשולים הייתה לא סבירה. מקררים, שולחנות וכיסאות עץ חסמו את הכניסות. מה הם חשבו להכות אותנו ברהיטים האלו?".

שוטר שנפצע בפינוי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שוטר שנפצע בפינוי(צילום: רויטרס)
 

שוטרים פורצים לבית הכנסת (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
שוטרים פורצים לבית הכנסת(צילום: אלכס קולומויסקי)
 

שמשה מנופצת בניידת משטרה ()
שמשה מנופצת בניידת משטרה

 

  

 

אביתר, שוטר נוסף, סיפר על האלימות המילולית שחווה. "השוו אותי לנאצי, קראו לי לסרב פקודה ואמרו שאין לי ערכים", שחזר. "הייתי חייב לנהוג באיפוק, אבל זה היה מאוד לא נעים ואם לא הייתי בתפקיד זה לא היה עובר בשתיקה".

 

גם אביתר מספר שנתקל באלימות פיזית: "בניגוד לתושבי עמונה שהתפנו בצורה מכובדת, בני הנוער שהתבצרו בבית הכנסת התפרעו. גם בעת הפינוי הם ניסו להתנגד ולשלוח זרועות לכל עבר. אנחנו מצדנו ניסינו לכבד אותם ולפגוע בהם כמה שפחות. אין לי ספק שאם היינו נוקטים יותר באלימות כלפיהם אז פחות שוטרים היו נפגעים".

 

לפחות 17 שוטרים נפגעו בעימות עם המתבצרים בבית הכנסת, וחלקם דיממו כתוצאה מאבנים, מטפי כיבוי, קרשים וצבע שהושלכו לעברם. לאחר פינוי בית הכנסת הוצאו כ-100 מתבצרים באוטובוסים אל מחוץ ליישוב, בודדים ניפצו שמשות והצליחו לברוח, אך נתפסו לאחר זמן קצר.

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

בית הכנסת לאחר הפינוי האלים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בית הכנסת לאחר הפינוי האלים(צילום: רויטרס)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

ממשטרת ישראל נמסר לאחר סיום מבצע "גן נעול": "המשטרה השלימה את המשימה שהוטלה עליה לפינוי הישוב מתושבים ומאנשים נוספים, בהתאם להחלטת בית המשפט ולהנחיית הדרג המדיני, ועל מנת לאפשר לצה"ל ולמשרד הביטחון לפנות את הבתים והתשתיות. המשטרה פינתה את כלל תושבי הישוב למדרשה ביישוב עופרה. בנוסף, הרחיקה המשטרה יותר מ- 1,000 אנשים שהגיעו למקום, חלקם כדי להזדהות עם המתיישבים, חלקם כדי למחות וחלקם כדי לנסות למנוע את פינוי הישוב בכוח. בכך השלימה המשטרה את המשימה שהוטלה עליה וסיימה את תפקידה במבצע הכולל".

 

עוד נמסר מהמשטרה: "כ-13 צעירים נעצרו לאחר שהפרו את הסדר במקום והשתמשו באלימות נגד השוטרים. במהלך המבצע, שהחל אתמול בשעות הבוקר, נפצעו כ-60 שוטרים, חלקם טופלו במקום וחלקם פונו לקבלת טיפול בבתי החולים באזור. כל השוטרים שנפצעו מוגדרים כעת במצב קל, וחלקם אף חזרו כבר לפעילות מבצעית".

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
(צילום: אלכס קולומויסקי)

 (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
(צילום: אלכס קולומויסקי)

 (צילום: הלל מאיר/TPS) (צילום: הלל מאיר/TPS)
(צילום: הלל מאיר/TPS)

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשיך: "משטרת ישראל נערכה באופן מסודר מבעוד מועד, במדרג יכולות זמין, כדי לאפשר פינוי שקט ומכובד ולהימנע ככל האפשר מפגיעה במפונים או בכוחות הביטחון. השוטרים הונחו ותורגלו לפעול ברגישות ובסובלנות, תוך איפוק מקסימלי מול תושבי המקום, מתוך התחשבות ברגשות הכאב של התושבים ומתוך ההבנה כי מדובר במשימה רגשית מורכבת מאוד.

 

"משטרת ישראל הייתה ערה לגורמים אחרים שהגיעו ליישוב ולא היו בשליטה כלשהי של הנהגה ציבורית ו/או חינוכית מכל סוג, ולכן נערכה לאופציה שבה תידרש להתמודד עימם", הוסיף המפכ"ל. "כנגד כל גילויי אלימות, בוודאי זו הקיצונית, משטרת ישראל תפעל למצות את הדין עם פורעי החוק, כפי שהיא נוהגת דרך קבע ועל סמך כלל הראיות שנצברו על ידה במהלך המבצע".


פורסם לראשונה 02/02/2017 23:40

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הפינוי הפך לשדה קרב
צילום: רויטרס
מומלצים