שתף קטע נבחר

קרע היסטורי: רוסיה ובלארוס כבר לא

יותר מ-20 שנה שולט אלכסנדר לוקשנקו בבלארוס, ולכל אורכן הייתה רוסיה בעלת בריתו המרכזית. בשל הקריצה שלו למערב מקצצת מוסקבה את אספקת הנפט והגז למינסק, וביום שישי תקף אותה לוקשנקו במסיבת עיתונאים מייגעת שנמשכה 7.5 שעות: "נסתדר בלי הדלק שלכם". אפילו דיבור על מלחמה היה

בסימן לחיכוך ההולך וגובר בין שתי השכנות הסובייטיות לשעבר יצא בסוף השבוע נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו למתקפה על רוסיה משום שקיצצה את אספקת הנפט לארצו, והורה לשר הפנים הרוסי להגיש כתבי אישום נגד ראש הסוכנות הרוסית לבטיחות מזון. ביום שישי, במסיבת עיתונאים בשידור חי שנמשכה לא פחות משבע שעות וחצי, גם הבהיר לוקשנקו כי הוא מתנגד נחרצות לאירוח בסיס של חיל האוויר הרוסי בשטח בלארוס.

פוטין ולוקשנקו. קרע בברית ההיסטורית (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
פוטין ולוקשנקו. קרע בברית ההיסטורית(צילום: רויטרס)

במסיבת העיתונאים הארוכה טען לוקשנקו כי הגבלות הסחר האחרונות שהטילה מוסקבה על ארצו הוטלו בשל דאגת רוסיה מכך שבלארוס מנסה לשפר את קשריה עם המערב. לוקשנקו מחזיק בשלטון בבלארוס כבר יותר מ-20 שנה, ובמהלך התקופה הזו הוא התבסס על התמיכה הכלכלית והפוליטית של רוסיה וניצל במיומנות רבה את הדאגות הביטחוניות של הרוסים כדי להפוך את בלארוס לבעלת ברית הכרחית של רוסיה.

 

האיחוד האירופי וארה"ב הסירו לאחרונה את הסנקציות שהן הטילו על בלארוס – סנקציות שנועדו להעניש את לוקשנקו על שלטון הברזל שהנהיג בארצו. הסרת הסנקציות נעשתה בעקבות מערכת בחירות סבירה במונחי בלארוס ולאחר שחרורם של אסירים פוליטיים. ביום שישי הביע לוקשנקו תקווה שיחסים טובים יותר עם המערב ימריצו את כלכלת בלארוס.

לוקשנקו. "העצמאות שלנו חשובה יותר" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
לוקשנקו. "העצמאות שלנו חשובה יותר"(צילום: AFP)

במקביל להתחממות היחסים בין מינסק למערב חלה הרעה ביחסיה עם מוסקבה. בלארוס סירבה לקבל את המחיר שקבעה רוסיה לגז הטבעי שהיא מוכרת לבלארוסים. רוסיה טוענת שבלארוס חייבת לה 550 מיליון דולר, ובתגובה קיצצה בחצי את אספקת הנפט לבלארוס, שכנתה ממערב. הדלק הרוסי הזול שמשמש את בתי הזיקוק של בלארוס הוא משאב חשוב ביותר זה שנים עבור המדינה, שבה חיים כעשרה מיליון תושבים.

 

ביום שישי האשים לוקשנקו את רוסיה בניצול האנרגיה כנשק כדי לגרום לבלארוס להיכנע. "נסתדר בלי הדלק מרוסיה", אמר. "אם על כף אחת של המאזניים מוטל הנפט הרוסי ועל הכף השנייה מוטלת עצמאותנו, אי אפשר להשוות ביניהם".

"רוסיה פוחדת שפניי למערב". נשיא בלארוס (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"רוסיה פוחדת שפניי למערב". נשיא בלארוס(צילום: AFP)

איש לא יכבוש אותנו

היחסים בין רוסיה לבלארוס נעשו מתוחים גם בשל ייצוא המזון של בלארוס. רוסיה האשימה את בלארוס כי נעשתה צינור למזון מוברח שמטרתו לעקוף את החרם הרוסי שהטיל הקרמלין על רוב המזון ממדינות המערב. מוסקבה הטילה את החרם הזה בתגובה על הסנקציות שהטילו ארה"ב והאיחוד האירופי על רוסיה בעקבות מעורבותה במלחמה באוקראינה וסיפוח חצי האי קרים על-ידי הרוסים. כדי להעניש את בלארוס על כך שהיא משמשת נתיב הברחה לכאורה, הטילה רוסיה הגבלות על ייבוא מזון מבלארוס ותלתה זאת בסיבות תברואה.

 

לוקשנקו כילה את זעמו בסרגיי דנקוורט, ראש הסוכנות לבטיחות מזון של רוסיה, והורה למשרד הפנים של בלארוס להגיש נגדו כתב אישום בגין "פגיעה במדינה". הקרמלין הגיב בזעם ואמר שדנקוורט רק עושה את עבודתו. מוסקבה ציינה גם הלוואות גדולות שניתנו לבלארוס ומיליארדי דולרים שרוסיה הפסידה במסים שהיא פטרה את בלארוס משילומם. מדובר במסים על הנפט הרוסי.

 

המתיחות ניכרה גם בזירות אחרות – הסוכנות המרכזית לביטחון פנים ברוסיה החלה לקיים בדיקות ובקרה בגבול עם בלארוס. עד כה לא נערכו בדיקות בגבול בין רוסיה לבלארוס. לוקשנקו טען כי המעשה הוא "התקפה פוליטית". הוא אמר: "רוסיה התחילה לחשוש שבלארוס תעזוב אותה, שלוקשנקו פנה למערב".

"לא תהיה מלחמה". שלג במינסק, בירת בלארוס (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
"לא תהיה מלחמה". שלג במינסק, בירת בלארוס(צילום: רויטרס)

שנים ניסתה רוסיה לשכנע את לוקשנקו לאפשר הקמת בסיס של חיל האוויר הרוסי בארצו, וביום שישי הוא השיב ב"לא" מוחלט. "מה המטרה של בסיס כזה מנקודת המבט הצבאית?", שאל. "אנחנו לא זקוקים לו כאן. הבסיס והמטוסים שהם רוצים להציב כאן הם הפגנת כוח". לוקשנקו טען שלבסיס תהיה משמעות מועטה בלבד משום שכבר כיום יש לשתי המדינות שיתוף פעולה צבאי הדוק.

 

בצעד שסימן עד כמה עמוקה המתיחות בין רוסיה לבלארוס כעת ניסה לוקשנקו להרגיע את בני ארצו והבטיח להם: "לא תהיה מלחמה". עם זאת אמר: "איש לא יכבוש אותנו, אף אחד לא ישלח כוחות. נגן על עצמנו ועל עצמאותנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
פוטין ולוקשנקו. זה לא אותו דבר
צילום: רויטרס
מומלצים