שתף קטע נבחר

בית הדין הורה לטייסי אל על לשוב לעבודה תקינה

אחרי כמה ימי עיצומים, הוציא בית הדין לעבודה בתל אביב צו המורה לטייסים להימנע מלשבש את פעילות החברה ולשוב לעבודה תקינה. השופטת: "טיעוני הטייסים אינם מתקבלים על הדעת"

במרכז: פנחס גינזבורג, דיקרטור אל על, בבית הדין לעבודה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
במרכז: פנחס גינזבורג, דיקרטור אל על, בבית הדין לעבודה(צילום: מוטי קמחי)

בית הדין לעבודה בתל אביב הורה בצהריים (יום ב') לטייסי אל על לשוב לעבודה תקינה, להימנע מביטולי טיסות ולקיים שגרת הדרכות. הצו הוצא לבקשת הנהלת החברה לאחר שהטייסים שבו לנקוט עיצומים בימים האחרונים.

 

על רקע גל ביטולי הטיסות באל על והמשבר בין ועד הטייסים להנהלת חברת התעופה, נערך הבוקר דיון בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, שבו מתחה השופטת אופירה דגן-טוכמכר ביקורת על התנהלות הטייסים. "הטיעונים שמדובר בחוסר מוטיבציה או חולי אינדיבידואלי אינם מתקבלים על הדעת", טענה השופטת, ורמזה כי אי התייצבותם של הטייסים לעבודה נראית כמו שביתה מאורגנת.

 

השופטת הציעה פשרה שבמסגרתה ייפסקו העיצומים בשבוע הקרוב והצדדים ינהלו משא ומתן על שכרם של טייסים בני 65 ומעלה, אולם האחרונים סרבו לכך. במהלך היום צפויה להינתן החלטה זמנית עד לדיון הבא בסוגיה, שיתקיים ב-22 בחודש. 

 

הטייסים סרבו להצעת הפשרה של השופטת (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הטייסים סרבו להצעת הפשרה של השופטת(צילום: רויטרס)

 

בינתיים, הבוקר בוטלה טיסת אל על לוורשה ושינויים חלו בלוח הטיסות. טיסות החברה מסופיה ומלונדון (משדה התעופה לוטון) לנתב"ג הועברו לחברת "ישראייר", וטיסת החברה מניו יורק לישראל תבצע נחיתת בייניים בברלין ומשם תמריא לישראל.

 

בפתח הדיון אמר נציג הדירקטוריון, פנחס גינסבורג, כי ישנו פער רב בין עמדת ההנהלה לטייסים והסביר כי עמדת החברה היא ש"מצבם של הטייסים שלא יכולים לטוס מאוקטובר 2014 לא יכול להיות טוב יותר ממצבם של טייסים בני 65-67 ערב ההחלטה הרגולטרית שאוסרת על טייסים בני 65 להטיס נוסעים. עד לתאריך זה, טייס בן 65 עד 67 קיבל שכר קצין ראשון שזה 33 אלף שקל בחודש, ועבור זה הוא טס והדריך. הצעת החברה הנוכחית למדריך שלא טס ומאמן שמונה ימי הדרכה בחודש עמדה על 33 אלף שקל בחודש. עמדת הטייסים במשא ומתן היא ששכר הבסיס של טייס מעל גיל 65 לא יפחת משכר קברניט, כלומר 48 אלף שקל בחודש".

 

נציגת אל על, עו"ד אפרת בירן ממשרד נ.פינברג ושות', אמרה: "אנחנו רוצים שאחרי השנה שעברה אנשים ימשכו לטוס באל על, שלא יבטלו טיסות. לא ייתכן מצב שיש 28 טייסים פעילים ללא רישיונות בגלל עיצומים בהדרכות. את המדריכים הוציאו לחופשה אחרי שבבת אחת 10 מדריכים ירדו מסימולציות".

 

"הגענו למצב שגם אני לא מצליח לשלוט במצב. אנשים כבר לא שומעים לאף אחד - לא לי ולא להנהלה. אני לא יכול לפנות אליהם ולבקש מהם לטוס", טען יו"ר ועד הטייסים באל על, ניר צוק. "הוויכוח מתחיל לפני הכסף. ההנהלה אומרת לאנשים 'אתם לא טייסים'. אני חושב שבית הדין צריך לתת צו כיוון שאם היום בערב אני צריך להטיס 400 נוסעים ואני ארגיש שאני לא כשיר, אז לא אלך לטיסה", הוסיף.

 

בנוגע למגעים מול הנהלת אל על אמר צוק: "אנחנו במשא ומתן כל הזמן. אם השכר לא משתנה ונשאר כמו שההנהלה קבעה, שום דבר לא משתנה". הקברניט ניר ראובני טען במהלך הדיון כי "החוק אוסר על טייסים לטוס בלחץ נפשי".

 

הרקע לשיבושים הוא הנחייה של רשות התעופה האזרחית שאוסרת על טייסים מעל גיל 65 להטיס מטוסים, כך שלטייסי אל-על שחצו גיל זה נותרו שנתיים לעבוד בחברה עד שייצאו לפנסיה. בעבר, הטייסים הוותיקים שובצו בשכר קברניטים כמדריכי סימולטורים ובתפקידי קרקע, אולם בחברת התעופה החליטו להתחיל בצעדי התייעלות. יש לציין כי קברניט באל על מרוויח בממוצע 88,100 שקל בחודש, בעבור 100 שעות עבודה.

 

לאותם טייסים בני 65 ומעלה, ששובצו כמדריכי סימולטורים, הוצע לעבוד שמונה ימים בחודש בשכר של 33 אלף שקל ו-5,000 שקל עבור כל יום עבודה נוסף, בעוד שלאלו ששובצו בתפקידי קרקע ובמתכונת של עבודה יומית, הוצע שכר של 17 אלף שקל בחודש. כמו כן, הוצע מענק חד פעמי בסך מאות אלפי שקלים בעבור סיום העסקה. בוועד הטייסים סרבו לכל ההצעות. מנגד, גורם באל על ציין כי הטייסים הוותיקים דרשו לצאת לפנסיה מוקדמת בגיל 65, עם מענק פרישה בגובה מיליון ו-750 אלף שקל לכל טייס. 

 

ועד טייסי אל על הציג אמש את דרישותיו מההנהלה. המתווה שהוצג כולל דמי פרישה בסך 900 אלף שקל לטייס שיעזוב אחרי גיל 65 (המגלמים שכר ממוצע חודשי של 37.5 אלף שקל למשך שנתיים). במסלול שכזה, מתחייבים הטייסים להשתתף במקורות המימון, כך שהחברה תממן לכל פורש 600 אלף שקל ובוועד יממנו עוד כ-300 אלף שקל. דרישה נוספת היא לתשלום פנסיה מלאה על-ידי אל על, הכוללת פנסיית גישור, הפרשות עד גיל 67 ומענק פרישה.

 

כמו כן, דורשים בוועד כי טייסים שעברו את גיל 65 ויעבדו כמדריכי סימולטור, ישתכרו שכר בסיס של קברניט עם כל התנאים הנלווים כאיש צוות אוויר (כ-45 אלף שקל בממוצע) - ובפועל יידרשו לעבוד 8 ימים בחודש ולערוך טיסות ניסוי. טייסים שיעבדו בתפקידי קרקע יקבלו משכורת של מפקח (כ-35 אלף שקל) ויצטרכו לעבוד ימי עבודה מלאים.


פורסם לראשונה 06/02/2017 11:36

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים