שתף קטע נבחר

צילום: SHUTTERSTOCK

האם הסיעודית בבית: "זרקו אותנו לעזאזל"

בעקבות תחקיר "ידיעות אחרונות": אמה בת ה-80 של ד' הוצאה מבית האבות בשל התנאים ששררו בו, וכעת ילדיה קורסים תחת הטיפול בה. "אף אחד לא עוזר לנו", אומרת הבת. אנשי מקצוע מזהירים: "ב-2025 תהיה קטסטרופה, יחסרו 8,000 מיטות לקשישים. זו משימה לאומית שאנחנו לא נערכים אליה"

 

 

תחקיר "ידיעות אחרונות" בשבוע האחרון חשפו את התנאים הקשים בבתי האבות הסיעודיים בישראל. אולם אלה שבעקבות זאת מוציאים את יקיריהם מהמוסדות הללו נאלצים להתמודד עם מציאות קשה לא פחות. כזאת היא ד' (59) מבאר שבע, שסועדת עם אחיה את אמם בת ה-80. בעבר היא נעזרה בעובד סיעודי זר, אולם אחרי שעזב הם נותרו לטפל בה לבדם.

 

כתבות נוספות בנושא:

 

למשך תקופה שהתה האם בבית אבות. כשילדיה נחשפו לתנאים בו היא הוצאה משם, אבל כיום הם מקווים שהיא תחזור שכן אין באפשרותם לטפל בה. "בבית האבות לא נתנו לה את התרופות שלה", מספרת ד'. "הרמה של העובדים שם ירודה ותפסתי מטפלת שצועקת על קטועת רגליים. שאלתי אותה למה והיא ענתה שהיא רוצה תשומת לב. אחרי שגילינו שבית האבות לא קיבל את התרופה שאימא זקוקה לה החלטנו להחזיר אותה הביתה. לא הייתה לנו ברירה. אם היא הייתה עושה צרכים בחיתול, היו צריכים לקרוא לי כדי שאני אבוא ואקלח אותה. אחי לא היה מסוגל לעשות זאת. בלילה היא נפלה מהמיטה על הראש".

 

כיום מאושפזת האם בבית החולים סורוקה לאחר שעברה ניתוח ראש. "בקופת החולים רוצים לשלוח אותה לפתח תקווה אבל זה יהרוג אותה", ממשיכה ד'. "אני כל ערב יושבת אצלה. התחלתי לעבוד לאחרונה, אבל כולנו סביב אימא. אנחנו מתמוטטים כבר. אני מאוכזבת מהמדינה הזו. לא ידעתי שהמצב ככה. יש משרד בריאות, ביטוח לאומי, אנשים מקבלים משכורת כדי לתמוך בנו, לא כדי לזרוק אותנו לעזאזל. אף אחד מהגופים האלה לא עוזר. אנחנו באוויר.

 

"אומרים אל תשליכני לעת זקנה. אבל לפעמים משפחה לא יכולה. איפה המדינה? לפני שהיה לה עובד זר היו מגיעים מחברת 'מתן' לטפל בה משך כמה שעות ביום. גם הם וגם אנחנו התקשרנו לרווחה וביקשנו עזרה. לצערי אף אחד לא עזר לנו. אף אחד לא הסתכל עלינו. בית אבות קרוב שאליו רצינו לשלוח את אימא לא מוכן לקבל אותה. אז מה אעשה? אשלח אותה לפתח תקווה? זה להרוג אותה".

 

לקראת קטסטרופה

על פי השנתון הסטטיסטי "קשישים בישראל" של אשל והג'וינט מ-2015, ב"מוסדות לטיפול ממושך" בפיקוח משרד הבריאות, שבהם מטופלים קשישים סיעודיים וקשישים המוגדרים "תשושי נפש", יש כ-21 אלף מיטות. בנוסף, בפיקוח משרד הרווחה עוד כ-8,000 מיטות לקשישים המוגדרים "תשושים", הזקוקים להשגחה וטיפול המוגדרים אינטנסיביים פחות מזה שמקבלים הקשישים הסיעודיים. כלומר, על פי הנתונים, בישראל כ-30 אלף קשישים סיעודיים וקשישים המוגדרים "תשושים" ו"תשושי נפש" המטופלים במוסדות, הנמצאים בפיקוח המדינה.

 

 

בנוסף, במסגרת "חוק הסיעוד" מטופלים בקהילה ובבתיהם כ-160 אלף קשישים סיעודיים. חוק הסיעוד מקצה 30-18 שעות סיעוד בשבוע לכל אחד. מדובר בשעות שבהן המדינה, באמצעות הביטוח הלאומי, מממנת מטפל סיעודי שמגיע לביתו של הקשיש.

 

קביעת מצבו של הקשיש מתבצעת באמצעות פנייה למשרדי הבריאות והרווחה ששולחים בודקים מטעמם לבתי הקשישים. הבודקים עורכים להם מבחנים adl, שבודקים את תפקודו של הקשיש בפרמטרים כגון יכולתו להתלבש לבד ולאכול לבד. בנוסף נעשית גם בדיקה גבי מצבו הכלכלי של הקשיש.

 

לדברי פרופ' יצחק בריק מאוניברסיטת חיפה, שיעור הקשישים הנמצאים במוסדות בישראל נמוך יחסית לממוצע במדינות המערב ועומד על קצת יותר מ-3% מבני ה-65 ומעלה. "הטיפול בקהילה ובבית טוב יותר ועדיף", אומר פרופ' בריק, המשמש יו"ר האגודה הישראלית לגרנטולוגיה. "אדם מרגיש הרבה יותר טוב בבית שלו ובסביבה המוכרת לו. בביתו הקשיש יכול לשלוט בלוחות הזמנים ולקבל תמיכה גדולה יותר ממשפחתו בעוד שבמוסד הוא תלוי במטפלים שאינם מקרוביו".

 

בדיון שנערך אתמול בוועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת הזהיר פרופ' בריק: "אנחנו לקראת קטסטרופה. אם תוך עשר שנים לא תהיה פעולה מאוד רחבה של הממשלה, לפי דו"ח של משרד הבריאות בשנת 2025 יהיו חסרות 8,000 מיטות. דרושה ראייה רחבה. לצערנו הרב הטיפול בנושא הקשישים מפוצל בין כמה משרדי ממשלה וכמה וגורמים. צריך לשים את הנושא הזה בסדר עדיפויות גבוה ביותר ולהכין תוכנית אב לאומית לזקנה, שתהיה מגובה בתוכנית מפורטת ומתוקצבת עם הקמת רשות שתטפל בכך".

 

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הצטרף לאזהרתו של פרופ' בריק והודה שתוכנית כזו לא קיימת: "המשימה הזו של הזדקנות האוכלוסייה היא משימה לאומית אדירה ואנחנו ברמה לאומית לא באמת נערכים אליה".

 

בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת הפנים של הכנסת אמר יו"ר איגוד בתי האבות, רוני עוזרי, כי בבתי האבות קיים מחסור של כ-5,000 עובדים. "אנחנו במצוקה אדירה ולקראת שברון מוחלט", אמר.

 

במקביל נדחתה בכנסת הצעה של ח"כ דב חנין להקים ועדת חקירה נגד הממשלה המפקירה את ציבור הקשישים בישראל. 31 הצביעו נגד לעומת 18 בעד. סגן שר האוצר איציק כהן (ש"ס) אמר שהזדעזע גם הוא מהממצאים הקשים של תחקיר "ידיעות אחרונות", אך בפועל לא הציע שום פתרון מעשי. ח"כ חנין הזכיר בדבריו את ההצבעה בקיץ האחרון שבה נדחתה הצעת החוק להעלאת קצבת הזקנה לשכר מינימום של 5,000 שקל.

 

האישה שנתנה לי חיים

אידה בלאוס מחיפה טיפלה בשנים האחרונות באמה זלאטה, שהתגוררה בביתה עד ליום מותה לפני כחודשיים. בעשר השנים האחרונות סבלה האם מאלצהיימר ונזקקה להשגחה צמודה. למרות זאת לא חשבה הבת להעבירה למוסד.

 

"היא האישה שנתנה לי חיים, טיפלה בי בתור ילדה קטנה ורק כך יכולתי להחזיר לה. לא ראיתי שום דרך אחרת", היא אומרת. "היא הגיעה למצב שהייתה כמו ילדה קטנה ואני הייתי זו שצריכה לטפל בה".

 

אידה ובעלה השגיחו על האם לסירוגין, ולעתים גם על אמו של הבעל שעברה לגור אף היא בביתם. "בחלק מהיום הייתה פה עובדת סיעוד מטעם הביטוח הלאומי ובחלק מהזמן העסקתי אותה גם באופן פרטי", סיפרה הבת.

 

היא העריכה כי העלות החודשית הממוצעת בהוצאות הישירות לטיפול באם בבית הגיעה לכ-3,000 שקל, ולעתים אף יותר. "אני לא שופטת אף אחד, לא כל בנאדם יכול לעשות את זה אבל אני חושבת שזה היה הדבר הנכון והבסיסי לעשות למען מישהי שאני חייבת לה כל כך הרבה", סיכמה.

פורסם לראשונה 08/02/2017 23:29

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים