שתף קטע נבחר

דיווחים: נרצח אחיו למחצה של קים ג'ונג און

חיסול חשבונות במשפחת השלטון של צפון קוריאה? לפי דיווחים קים ג'ונג נאם הורעל למוות על-ידי שתי סוכנות חשאיות בנמל התעופה בבירת מלזיה. בעבר סומן כשליט העתידי של צפון קוריאה, אבל הודח אחרי שניסה להיכנס לדיסנילנד עם דרכון מזויף. ב-2010 הצהיר: "מתנגד למינוי אחי לשליט"

קים ג'ונג נאם, אחיו למחצה של שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און, מת במלזיה - ולפי רוב הדיווחים הוא נרצח. מקורות רשמיים בממשלת דרום קוריאה אמרו כי קים ג'ונג נאם הורעל אתמול למוות בנמל התעופה בקואלה לומפור, בירת מלזיה, ככל הנראה על-ידי סוכנות חשאיות של צפון קוריאה.

 

קים ג'ונג נאם סומן בעבר בעצמו כיורש של שליט צפון קוריאה הקודם, קים ג'ונג איל, אבל בהמשך הוא הודח אחרי שניסה להיכנס לדיסנילנד בטוקיו עם דרכון מזויף. הוא עבר לסין - ואף הביע התנגדות למינוי אחיו קים ג'ונג און לשליט צפון קוריאה. לאורך השנים הוא התבטא כמה פעמים בפומבי נגד העובדה שמשפחתו הרודנית מעבירה את השליטה בצפון קוריאה מדור לדור בין בניה. מעריכים כי הוא היה באמצע שנות ה-40 לחייו.

האח שנרצח, קים ג'ונג נאם. חי בעיקר מחוץ לצפון קוריאה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
האח שנרצח, קים ג'ונג נאם. חי בעיקר מחוץ לצפון קוריאה(צילום: AFP)

קים ג'ונג און בתמונות חדשות שלו שפורסמו השבוע (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קים ג'ונג און בתמונות חדשות שלו שפורסמו השבוע(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

משטרת מלזיה אישרה לסוכנות הידיעות רויטרס שקים ג'ונג נאם "מת אתמול בדרך מנמל התעופה של קואלה לומפור לבית החולים". מקור בממשלת מלזיה אמר כי הוא לא הספיק אפילו לעבור את ביקורת הגבולות – הוא החל להרגיש רע כשחיכה לטיסה למקאו ואז התמוטט בדיוטי פרי.

 

ערוץ הטלוויזיה הדרום-קוריאני "צ'וסון" דיווח כי קים הורעל בנמל התעופה בקואלה לומפור על-ידי שתי נשים שמעריכים כי הן סוכנות חשאיות של המשטר הצפון קוריאני. הן נמלטו. לפי הערוץ, הדיווח נשען על מקורות רשמיים בממשלת דרום קוריאה. לפי חלק מהדיווחים הנשים שהרעילו אותו דקרו אותו במחטים.

"מתנגד להעברת השלטון לדור שלישי". קים ג'ונג נאם (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"מתנגד להעברת השלטון לדור שלישי". קים ג'ונג נאם(צילום: AFP)

 

היה קרוב לדוד שהוצא להורג

קים ג'ונג נאם היה אחיו הגדול של קים, ושנים ארוכות הוא חי בעיקר מחוץ לצפון קוריאה. קשריו עם משפחת השלטון הצפון קוריאנית נחשבים רופפים, וב-2010, כשהאב קים ג'ונג איל עוד היה בחיים ושלט במדינה הקומוניסטית המסוגרת, הביע קים ג'ונג נאם התנגדות לכך שקים ג'ונג און יירש את התפקיד אחרי מות האב. בראיון נדיר הוא אמר אז: "באופן אישי אני מתנגד להעברת השלטון לדור השלישי של המשפחה. אני סבור שאבי הוא זה קיבל את ההחלטה הזו. אין לי כל נגיעה להחלטה הזו, לא אכפת לי ממנה בכלל. אני מקווה שאחי הצעיר יעשה את המיטב כדי לעשות את חייהם של הצפון קוריאנים טובים".

 

ב-2012, אחרי מינוי קים ג'ונג און לשליט, דווח כי קים ג'ונג נאם אמר שצפון קוריאה מאוד לא יציבה ושבסופו של דבר המשטר הסטליניסטי בה יקרוס. לפי הערכות, קים ג'ונג נאם היה קרוב לדודו, ג'נג סונג תאק, שהיה האיש מספר שתיים בצפון קוריאה – עד שהוצא להורג ב-2013 בהוראתו של קים ג'ונג און. לאורך השנים הדגיש קים ג'ונג נאם שוב ושוב כי לו עצמו אין שום רצון להנהיג את צפון קוריאה.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

ב-2001 דווח כי קים ג'ונג נאם הודח מעמדת היורש אחרי שהתגלה כי ניסה להיכנס עם דרכון מזויף ליפן כדי לבקר בדיסנילנד-טוקיו. לאחר הדחתו החליט קים ג'ונג נאם לעזוב את צפון קוריאה והוא החל לנהל חיים שקטים עם אשתו ושני ילדיו בדרום סין. בעבר דווח כי הוא מקבל חצי מיליון דולר בשנה ממשפחת השלטון בצפון קוריאה כדי שיוכל להחזיק נכסים בבייג'ינג ולצאת לביקורים במוסקבה ובבנגקוק.

 

הדיווח על רצח האח בא בשעה שצפון קוריאה חוגגת את יום הולדתו של מנהיגה לשעבר קים ג'ונג איל, אביהם של קים ג'ונג נאם וקים ג'ונג און. קים ג'ונג איל מת ב-2011. היום המרכזי של החגיגות יהיה יום חמישי, והוא הוכתר כ"יום הכוכב הזורח". צפון קוריאה תערוך בו צעדות ענק ומופעי זיקוקים. חגיגות יום הולדתו של קים ג'ונג איל נערכות ימים אחרי שצפון קוריאה ביצעה ניסוי טילים נוסף - צעד שהוא הפרה של החלטות האו"ם ונתפש כקריאת תיגר נגד נשיא ארה"ב החדש דונלד טראמפ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
האח שנרצח, קים ג'ונג נאם
צילום: AFP
מומלצים