שתף קטע נבחר

סיוט התחבורה הציבורית של הסטודנטים: "אין דרך להגיע ללימודים"

לאתי מכפר יונה נדרשות שלוש שעות להגיע לאוניברסיטה, טל מירושלים עובר בקושי שלושה קילומטרים ב-45 דקות והסטודנטים בתל-חי נאלצים להסתמך על טרמפים. חצי מהסטודנטים בארץ נוסעים בתחבורה ציבורית מקרטעת בדרך ללימודים: "אי אפשר לקנות מכונית ואין לנו אופציה אחרת"

 

אוטובוסים שלא מגיעים במועד, פקקים, קווים מאספים ושלוש שעות נסיעה ללימודים – אלו הם רק חלק מהקשיים שבהם נתקלים חצי מהסטודנטים ברחבי הארץ בדרכם למוסדות האקדמיים שבהם הם לומדים. "אין לנו אופציה אחרת חוץ מתחבורה ציבורית", הסבירו בשבוע שעבר בוועדה מיוחדת לפניות הציבור בכנסת הסטודנטים, שזמן ההגעה שלהם לאוניברסיטאות ולמכללות לוקח בממוצע פי שניים מאלו שמתניידים בכלי רכב פרטיים.

 

  

לאתי פרימט, סטודנטית למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן, נדרשות לא פחות משלוש שעות בכל יום להגיע מביתה שבכפר יונה ללימודים. "אני צריכה לקחת אוטובוס מכפר יונה לנתניה, ומשם אני צריכה להתפלל להספיק לעלות על קו 640 שזהו קו מאסף שעובר בנתניה ובהרצליה וממשיך משם לאוניברסיטה", סיפרה בשיחה עם ynet. "זה מקשה על תפקוד החיים היומיומי, אני מגיעה ללימודים כבר עייפה לגמרי".

 (צילום: אסף זגריזק) (צילום: אסף זגריזק)
(צילום: אסף זגריזק)
 

לדבריה של אתי, קו האוטובוס המיוחד עובר שלוש פעמים בשעות הבוקר המוקדמות, ואם היא מפספסת אותו היא נדרשת לקחת רכבת מנתניה לתל אביב ומשם אוטובוס נוסף לבר אילן. "במקרה כזה הדרך מתארכת עוד יותר", הסבירה.

 

אתי שיתפה את חברי הוועדה בכנסת גם בבעיות שבהם נתקלים חבריה לספסל הלימודים. "אין לנו יכולת לקנות מכונית, רבים מאיתנו מקבלים מלגה ומתפרנסים כדי לממן שכר דירה וזה קשה", אמרה. "אין לנו אופציה אחרת. באזור אשדוד יש הרבה מקרים שלא מתחשבים ברב-קו ולא נותנים לסטודנטים את ההנחה שמגיעה להם".

 

נסיעה של 3 קילומטרים ב-45 דקות

אך לא רק נסיעות בין-עירוניות הן בעייתיות. המדינה ועיריית ירושלים משקיעות לא מעט משאבים כדי להביא סטודנטים לבירה, אבל מי דואג שהם גם יצליחו להגיע מדירתם בעיר לאוניברסיטה? "רובנו גרים במרכז העיר, וההגעה לאוניברסיטה העברית לא פשוטה", הסביר טל שטיקר, נציג הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית בדיון. לדבריו, נדרשות לו 45 דקות לצלוח מרחק של שלושה קילומטרים בלבד.

 

"למרות שיש קשר עם מפעילות התחבורה, עדיין ישנם קשיים רבים", אמר. "בשעות הערב הבעיה היא לא רק שעמוס, אלא שהתדירות של האוטובוסים מאוד נמוכה. לא הפנימו שהם אחרי סיום הלימודים, מרביתנו נשארים באוניברסיטה עד מאוחר ואז כבר אין תחבורה ציבורית יעילה. יש גם דילוגים ואיחורים של האוטובוסים וכאלו שפשוט לא יוצאים. אתה יכול לעמוד בתחנה והאוטובוס פשוט לא יגיע".

 

בטי אלברט מתגוררת במרכז תל אביב ובכל יום עושה את דרכה לאוניברסיטה. "אני לוקחת אוטובוס לתחנת רכבת האוניברסיטה ומשם לוקחת אוטובוס לקמפוס", סיפרה בשיחה עם ynet. הרבה פעמים אני מגיעה ואז צריכה להמתין כ-40 דקות עד שאוטובוס עובר שם. אם אלך את זה ברגל זה ייקח 25 דקות אבל זו דרך לא פשוטה לאדם בריא ובוודאי לאדם שמתמודד עם מוגבלות. לחבריי שמתגוררים בגוש דן, בחולון ובדרום תל אביב, נדרשת שעה וחצי להגיע לאוניברסיטה כי הקווים עוברים באזורי העיר הפקוקים".

 

נציגי מכללת תל-חי דיווחו גם הם על בעיותיהם בנוגע לתחבורה הציבורית במכתב לוועדה. לדבריהם, הקווים שמגיעים למכללה הצפונית לא מסונכרנים עם שעות הלימודים ובצומת בכביש 90 האוטובוס נכנס קודם לקריית שמונה ומאריך את הדרך בכ-50 דקות. לדברי הסטודנטים, שרבים מהם מתגוררים בקיבוצים ובמושבים, הם נאלצים להגיע לקמפוס בטרמפים.

 

ל-47% מהסטודנטים אין תחבורה ציבורית נגישה

לפי סקר שביצעו עמותת אור ירוק והתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל באוקטובר האחרון בקרב 596 סטודנטים מ-56 מוסדות אקדמיים שונים, עולה כי כ-51% מהסטודנטים מגיעים בתחבורה ציבורית, ובממוצע סטודנט יבזבז כ-50 דקות כל יום בדרכו אל המוסד האקדמי וחזרה ממנו. 47% מהסטודנטים העידו כי אין להם תחבורה ציבורית נגישה וזמינה מהבית אל האוניברסיטה או אל המכללה.

 

באור ירוק בדקו גם את זמני הנסיעה בימי חול בשעה 8:00 בבוקר באמצעות האפליקציות גוגל ומוביט. לפי הבדיקה, זמן ההגעה בתחבורה ציבורית לעתים כפול מזה שברכב פרטי. כך למשל נסיעה מקריית ים לאוניברסיטת חיפה, מרחק של כ-16 קילומטרים, תארך בתחבורה ציבורית 62 דקות (על פי גוגל) או 57 דקות (על פי מוביט). ברכב פרטי, לעומת זאת, הנסיעה אורכת 37 דקות בלבד.

 

נסיעה מטירת כרמל לטכניון אורכת 38 דקות (גוגל) או 47 דקות (מוביט), אבל ברכב פרטי הנסיעה בת ששת הקילומטרים תארך 23 דקות. נסיעה מראש פינה למכללת תל חי: 62 דקות (גוגל) או 74 דקות (מוביט), וברכב: 33 דקות בלבד. נסיעה מגבעתיים למכללה למנהל בראשון לציון: 73 דקות (גוגל) או 65 דקות (מוביט) לעומת 31 דקות בלבד ברכב. נסיעה מאופקים למכללת ספיר אורכת על פי גוגל 43 דקות ועל פי אפליקציית מוביט 53 דקות, אך ברכב – 29 דקות.

 

"הוועדה מקיימת הרבה ישיבות בנושא כי פניות הציבור עוסקות בבעיות של האזרח מול המדינה, ומשום מה התחבורה הציבורית היא במקום ראשון בתלונות שמגיעות אלינו" אמר יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר. "אבל כאן זהו ציבור שבוי והוא קונה סחורה שלא בחר לקנות".

 

משרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה מקיים בקרה שוטפת על כל פעילות התחבורה הציבורית ופועל נגד חברות אוטובוסים שלא עומדות בזמנים שנקבעו להם. משרד התחבורה יבחן את טענות הסטודנטים לעומק וייתן מענה לכל הליקויים שהועלו". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף זגריזק
הסטודנטים בכנסת. "אין לנו אופציה אחרת"
צילום: אסף זגריזק
מומלצים