המשבר באל על: הושהתה התפטרות הטייסים המפקחים
בית הדין דן בבקשת החברה ל"סעדים זמניים דחופים", לאחר שהטייסים המפקחים הודיעו על התפטרותם. החברה הזהירה: "זה יקרקע את המטוסים". השופטת דגן טוכמכר קבעה כי הצדדים ימשיכו במו"מ עד כניסת השבת ומתחה ביקורת על החברה: "הלקוחות הם היחידים שנפגעים מהגנון הזה"
המשבר באל על: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דן הבוקר (ד') בבקשת חברת התעופה ל"סעדים זמניים דחופים", לאחר שהטייסים המשמשים בתפקידי פיקוח בחברה ביקשו לסיים את תפקידיהם, דבר שלפי החברה עלול להוביל לקרקוע כל טיסות אל על. לטענת החברה, הודעות ההתפטרות נעשו באופן קולקטיבי במסגרת הסכסוך בין החברה לבין ועד הטייסים.
כעבור שעה קלה הפסיקה השופטת אופירה דגן-טוכמכר את הדיון ושלחה את הצדדים להגיע להסכמות ביניהם מחוץ לאולם, לפני שתאלץ לתת סעד זמני. "יש לי הרגשת דז'ה וו", אמרה. נציגי הטייסים וההנהלה יצאו עם יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. עם שובם החליטה השופטת כי ההתפטרות של שמונת הטייסים המפקחים תושהה והצדדים ימשיכו לנהל משא ומתן אינטנסיבי עד לכניסת השבת. השופטת מתחה ביקורת על אל על: "הלקוחות הם היחידים שנפגעים מהגנון הזה. אני עדיין לא מבינה מי קונה כרטיסים בחברה הזאת".
נציגת ההנהלה, עו"ד אפרת בירן, אמרה כי "הצעה המתגבשת היא שהמשא ומתן ימשך בצורה אינטנסיבית עד כניסת שבת ועד אז ינסו להגיע להסכם. בנוסף, עד אז ימשיכו הקברניטים המכהנים בתפקידי ניהול בתפקידם". בירן ציינה כי המנכ"ל דוד מימון אף הסכים לבטל את נסיעתו לחו"ל בסוף השבוע לצורך המגעים עם הטייסים.
עו"ד כפיר זאב, שמייצג את הטייסים, הסביר כי אין קשר בין התפטרות הטייסים להמשך המשא ומתן וסירב לקבוע מועד ליום ראשון שלטענתו יפגע במשא ומתן. "הם לא רוצים את התפקיד הניהולי שלהם כי הם צריכים פתרון אמיתי לצרכים שלהם כמנהלים כדוגמת יכולת של הטייס ראשי לבצע את תפקידו ושל מנהלי הציים לעבוד", אמר.
הצדדים הסכימו כי אם לא יתקדם המשא ומתן עד לכניסת שבת, במוצאי שבת יקבעו הצדדים מועד חדש ובו תינתן החלטה. עד אז, תושהה התפטרות 8 הקברניטים הבכירים.
בשבוע האחרון מקיימים הטייסים והנהלת חברת התעופה מו"מ סביב המחלוקות הנוגעות לתנאי העבודה של טייסים שחצו את גיל 65, ומבחינה רגולטורית נאסר עליהם להטיס נוסעים, אלא שהם אמורים להמשיך לעבוד עד שיצאו לפנסיה בגיל 67.
לפני הפסקת הדיון אמרה השופטת: "כל הכרעה שיפוטית וחוסר ודאות יוצרת נזק גדול לשני הצדדים. אולי צריך לפרק את החברה להתחיל אותה מחדש. אולי כלכלית זה הכי נכון ואולי לא, אבל לשני הצדדים צריך להיות ברור שזה לא הפתרון האידיאלי".
קברניט רוני זוהר, מנהל צי 737, שאיים להתפטר מתפקידו הבכיר אמר בדיון בבית הדין לעבודה: "אני מבקש לשחרר אותי מניהול טיסות כי תוכנית העבודה שלי קרסה. אני לא מסוגל לקחת אחריות על הצי שלי. אין לזה כל קשר למשא ומתן בין ועד הטייסים להנהלה ואני לא מעורב בו. אני אהיה בן 65 רק עוד שש שנים. אני מבקש לשחרר אותי מניהול טיסות הצי כי תוכנית העבודה שלי קשה ואני לא מסוגל לקחת אחריות על הצי שלי".
קברניט גיא נבות, מנהל צי 767, אמר בדיון כי "אני כבר שנה מתריע על נושא הבטיחות בחברה ועל הצד המקצועי של הטייסים. אני לא יכול להמשיך בתפקידי הניהולי. לפני 3 חודשים החלטתי שאני לא יכול לשאת באחריות ולכן ביקשתי לסיים את תפקידי בהתאם לנוהלי החברה".
נציגת הטייסים, עו"ד אפרת דויטש, הודיעה שהצדדים כבר הסכימו שהטייסים הוותיקים יהפכו למדריכי טיסה וישתכרו שכר בסיס של 45 אלף שקל בחודש. נציגת ההנהלה, עו"ד אפרת בירן ציינה שהמחלוקת העיקרית היא על חישוב שעות הפעילות שהטייסים יתחייבו לעבוד. נציגי הטייסים מוכנים לעבוד תשעה ימים בחודש, אולם ההנהלה דורשת שהחישוב יעשה בצורה שנתית, מאחר שיש חודשים בהם ישנה ירידה בפעילות ההדרכה.
נציג ההסתדרות אדרי אמר לשופטת: "לא מנהלים חברה בבית הדין. נמצא כאן ציבור שלם שפגעו לו בכסף בצורה מטורפת. באבחת סכין אחת הורידו לאנשים 17 אלף שקל. החברה צריכה לתת לעובדים את מה שהם כבר הסכימו עליו".
אל על לבורסה: נזקים שאין להעריך כרגע
אתמול הודיעה אל על לבורסה כי התפטרות הטייסים עלולה לגרום "נזקים שאין החברה יודעת להעריכם בשלב זה. לאור זאת, פנתה החברה לבית הדין בבקשה להצהיר כי ההתפטרות של המפקחים מהווה שביתה שלא כדין ולמנוע נקיטת פעולה אשר תגרום שיבוש הפעילות בחברה". מבחינה רגולטורית אמנם אפשר להפעיל טיסות בלי פקחים, אבל ללא טייס ראשי אסור לחברה להוציא טיסות. על פי הערכות, על הטייס הראשי מופעלים לחצים להתפטר מתפקידו.
בנוסף טענה אל על בפני הבורסה כי "במסגרת ההסכם בין החברה לבין הטייסים הם התחייבו לשקט תעשייתי. חרף האמור אירעו שיבושים נוספים ובעקבות זאת ניתן צו ארעי של בית הדין האזורי ב-6 בפברואר, המחייב את נציגי מגזר הטייסים להפעיל מרותם ופיקוחם הארגוני על מנת לגרום לשקט תעשייתי מוחלט ולעבודה תקינה. מעבר להגשת הבקשה, החברה נוקטת בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת למנוע פגיעה ביכולתה להפעיל את טיסותיה כסדרן".
בתגובה לטענות אל על אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי ועד הטייסים לא פוצץ את המו"מ וכי נציגי הוועד לא חזרו בהם מההסכמות שהושגו בימים האחרונים. מוועד טייסי אל על נמסר בתגובה: "מנהלי הציים והטייסים הראשיים בחברת אל על, חברי הנהלה שאינם שייכים לוועד טייסי אל על, הביעו אי אמון במנכ"ל דוד מימון ובדרך ניהולו. הנהלת אל על פנתה לבית המשפט כדי להוציא צווי מניעה למפקחים ולמדריכים העוזבים. מכתבי ההתפטרות של טייסים מנהלים רבים המשמשים כמפקחים ומדריכים באגף מבצעי אוויר באל על הוגשו לפני שלושה חודשים ובהם הודיעו שאין ביכולתם לממש את אחריותם במצב הנוכחי. במשך כל תקופה זו – לא נמצאו להם מחליפים. הסיבה: כל הצוות המקצועי הקיים באל על מבין שאין ביכולתם לחתום על כשירות מבצעית עם מנכ"ל כושל שמרסק את החברה במקום לפעול לפתרון והרגעת המצב.