שתף קטע נבחר

 

אוהד נטש 0.4 שניות אחרי הנווט - ונהרג; חיל האוויר "לא הבין את הסיכון"

כ-4 חודשים אחרי התרסקות ה-F-16 בבסיס רמון פרסם חיל האוויר את ממצאי התחקיר, מהם עולה כי א-סימטריה במשקל החימושים משני צדי המטוס, ששב מתקיפה בעזה, הובילה לאובדן שליטה. בחיל הודו כי לא הבינו עד האירוע את מלוא פוטנציאל הסיכון, וכעת יוכלו טייסים להטיל פצצות בים. בתקרית נהרג רב-סרן אוהד כהן נוב

רב סרן אוהד כהן-נוב, ותיעוד מיד לאחר ההתרסקות ()
רב סרן אוהד כהן-נוב, ותיעוד מיד לאחר ההתרסקות
  

חיל האוויר פרסם היום (ה') את ממצאי התחקיר בנוגע למותו של רב סרן אוהד כהן-נוב, שנהרג בניסיון נטישה של מטוסו לקראת נחיתה בבסיס רמון בנגב, בשובו מתקיפה ברצועת עזה, ולפיו א-סימטריות בשל שוני במשקלים בין החימושים הוביל לאובדן שליטה בנחיתה.

 

ממצאי התחקרי העלו כי הצוות פעל לפי כל ההנחיות והחליט לנטוש את מטוס ה-F-16 אחרי שהבין שהגיע למצב של אובדן שליטה. רגע הנטישה היה במגע עם הקרקע במסלול בבסיס רימון כאשר 0.4 שניות הבדילו בין נטישת הנווט ששרד לנטישת הטייס נוב שנהרג. מהממצאים עולה כי לא נמצא כשל טכני במטוס. מפקד חיל האוויר קיבל את מסקנות צוות התחקיר וציין כי מדובר בתאונה קשה. עיקרי התחקיר הועברו למשפחתו של כהן-נוב ז"ל.

 

 

בחיל האוויר הודו כי לא הבינו עד האירוע את פוטנציאל הסיכון בנחיתה א-סימטרית, למרות שגילו שנרשמו חמישה אירועים דומים מאז שנת 2000 שהסתיימו ללא פגע. מהתחקיר יוטמעו שני לקחים מרכזיים: הנושא יוטמע בהרחבה בהכשרת הטייסים ובאימונים ובמצב עתידי דומה הטייס יוכל להטיל חימושים בים אם יבין שהמצב הא-סימטרי שעמו הוא אמור לחזור ולנחות, חריג ומסוכן. בתקרית בה נהרג רס"ן נוב-כהן הצוות לא הטיל חימושים בים. לא היה נוהל שהורה לעשות זאת עד לתקרית.

כהן נוב ז"ל ואשתו. ציפו לתינוק ()
כהן נוב ז"ל ואשתו. ציפו לתינוק
   

הטייס, רב-סרן אוהד כהן-נוב ז"ל (צילום: דובר צה''ל) (צילום: דובר צה''ל)
הטייס, רב-סרן אוהד כהן-נוב ז"ל(צילום: דובר צה''ל)

בסיכום חקירת האירוע הנחה מפקד חיל האוויר על שינוי נקודת העבודה בנושא נחיתה בתצורות א-סימטריות על ידי הגדלה משמעותית של שולי הבטיחות. משמעות השינוי היא בחינה מקצועית הנדסית, ניסויי טיסה והתאמת כשירות אנשי צוות האוויר. עד השינוי, ימשיך החיל לטוס במגבלות שנקבעו מיד לאחר התאונה. בנוסף, ציין מפקד החיל כי חיל האוויר ימשיך לפעול לשיפור תהליכי הלמידה בדגש על אירועי בטיחות. עוד הנחה כי הלקחים והמסקנות מאירוע זה יוטמעו לכלל הלוחמים, גורמים נוספים רלוונטיים, ויכללו בקורסי הכשרה פיקודיים בחיל, על מנת לחזק גישה ביקורתית אשר תסייע לאתר את שאינו מובן מאליו.

 

הלוויתו של רב-סרן אוהד כהן-נוב ז"ל    (צילום: ירון ברנר)

הלוויתו של רב-סרן אוהד כהן-נוב ז"ל    (צילום: ירון ברנר)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

חלקי כיסא המפלט והקופסה השחורה נשלחו במסגרת החקירה לבדיקות בחו"ל. נציגי היצרנית לוקהיד מרטין לקחו חלק בתחקיר, כולל בחינת תוצאות ניסויים בנחיתות א-סימטריות שבוצעו בישראל בשנות ה-80 וה-90 עם הגעת מערך F-16 לישראל. עוד עלה כי הצוות תודרך על נחיתה א-סימטרית בטרם המשימה והמטוס שהתרסק היה המטוס שהוביל במבנה המטוסים שביצע את התקיפה. חוסר שליטה הוביל להתרסקות, לאחר שהצוות החליט לבצע סיבוב נוסף באוויר בטרם ינחת, הליך מוכר ומתורגל רבות.

 

התאונה התרחשה בחודש אוקטובר 2016. כהן נוב, סגן מפקד טייסת קרב בחיל האוויר, הבחין בשריפה במטוס ה-F-16 שלו. הוא ניסה להיחלץ ממנו אך נהרג. הנווט שהיה עמו, ונטש בהתאם לנהלים רגעים ספורים קודם לכן, נפגע קל בלבד ופונה לבית החולים תל השומר. לאחר התאונה מינה מפקד חיל האוויר אמיר אשל צוות חקירה לחקור את נסיבותיה.

 

כהן נוב, בן 34 במותו, התגורר בבסיס "רמון". הוא נחשב למקצועי מאוד ומוערך בחיל. הוא עבר הסבה מהטסת F-15 להטסת F-16.

בחיל האוויר בדקו מה גרם להתלקחות המהירה של מטוס הקרב בקצה המסלול ולנזק המשמעותי שנגרם לו כתוצאה מהשריפה. בין היתר נבדק אם תקלה במערכת החימוש או קצר חשמלי גרמו להתרסקות.

 

הוא הותיר אחריו אישה הרה וילדה קטנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים