שתף קטע נבחר

6 ציוצים ביום ו-24 צווים. החודש הראשון של טראמפ במספרים

נשיא ארה"ב נואם הלילה בפלורידה אחרי 30 ימים סוערים של הפגנות, עימותים עם התקשורת - וגם כמה הישגים. טראמפ אירח בינתיים ארבעה מנהיגים זרים, חתם על 24 צווים (הבולט שבהם נחסם) ונדד לאחוזה שלו בפלורידה שלוש פעמים. שני מינויים שלו התבררו ככישלון כבר בחודש הראשון

במסיבת העיתונאים בבית הלבן ביום חמישי, שתיזכר בעיקר בגלל ההתפרצות על הכתב החרדי ששאל אותו על אנטישמיות, אמר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי מאז שהושבע לתפקיד ב-20 בינואר עשה הממשל החדש "התקדמות יוצאת דופן". טראמפ אמר שהממשל שלו עובד "כמו מכונה משומנת" והוסיף: "אני לא חושב שאי פעם היה נשיא שבפרק הזמן הקצר הזה עשה כל כך הרבה".

 

החודש הראשון של טראמפ בתפקיד היה רצוף בהפגנות ובעימותים עם התקשורת - וגם במעשים. מאז שהתמנה לתפקיד חתם טראמפ על 24 צווים מנהלים ותזכירים. בינתיים נכנסו לתוקף ארבעה צווים של טראמפ, ביניהם הצו שקורא לבטל את "חוק הפחם", רגולציה שאוסרת על חברות להשליך פסולת ממכרות פחם לנחלים סמוכים.

טראמפ חותם על צו בבית הלבן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
טראמפ חותם על צו בבית הלבן(צילום: רויטרס)

 

מהרגע הראשון בתפקיד הנשיא ה-45 של ארה"ב ועל רקע הפגנות ענק נגדו, מיהר טראמפ לבטל תוכניות דגל של קודמו בתפקיד. כבר בימים הראשונים כנשיא הפחית את הרגולציה שנוגעת לרפורמת הבריאות "אובמה קר" והוציא את ארה"ב מהסכם הסחר הטרנס-פסיפי. טראמפ גם הוציא לדרך את פרויקט בניית החומה בגבול מכסיקו וביטל את המימון לארגונים מחוץ לארה"ב שמבצעים הפלות, או תומכים בהן.

 

צו מנהלי אחד שעליו חתם טראמפ נחסם. מדובר כמובן בצו שאוסר על כניסת נוסעים משבע מדינות בעלות רוב מוסלמי לארה"ב. הצו הוביל לגל הפגנות בארה"ב ובעולם ולכאוס בשדות התעופה, והוקפא בהחלטת שופטים פדרליים. טראמפ, שאמר אחרי הקפאת הצו כי בכוונתו לערער, צפוי לפרסם גרסה חדשה לצו בשבוע הבא. הערב אמר ג'ון קלי, המזכיר לביטחון המולדת, כי הכוונה ליצור גרסה "יעילה יותר" שלא תמנע מבעלי גרין קארד להיכנס לארה"ב.

מפגינים נגד טראמפ בניו יורק (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מפגינים נגד טראמפ בניו יורק(צילום: AFP)

צעדת הנשים בוושינגטון ביום שאחרי השבעת טראמפ (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
צעדת הנשים בוושינגטון ביום שאחרי השבעת טראמפ(צילום: רויטרס)

תומכי טראמפ מחכים לו בפלורידה, הערב (צילום: AFP) (צילום: AFP)
תומכי טראמפ מחכים לו בפלורידה, הערב(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

סבא טראמפ בסוף השבוע בוושינגטון עם ארבלה וג'וזף, הילדים של איוונקה וג'ארד קושנר (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
סבא טראמפ בסוף השבוע בוושינגטון עם ארבלה וג'וזף, הילדים של איוונקה וג'ארד קושנר(צילום: רויטרס)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

אחרי הניצחון בבחירות אמר טראמפ כי ימתן את השימוש בטוויטר. בינתיים הוא לא מצליח להתאפק, גם בגלל העימות המתמשך שלו עם התקשורת בארה"ב ("אויבת העם האמריקני"). מנהיג העולם החופשי מצייץ בממוצע שש פעמים ביום. 25.1 מיליון איש עוקבים אחרי דף הטוויטר האישי שלו. 15.5 מיליון איש עוקבים אחרי עמוד הטוויטר הנשיאותי.

 

ארבעה מנהיגים זרים מיהרו להגיע לבית הלבן כבר בחודש הראשון – ראשי הממשלות של בריטניה, יפן, קנדה וישראל. מנהיג אחד ביטל – אנריקה פנייה נייטו, נשיא מכסיקו. המתיחות בין שתי המדינות על רקע כוונתו של טראמפ לבנות חומה (שמכסיקו תשלם עליה) הכריעה את הכף.

 

אחוז התמיכה הנמוך אי פעם בתום החודש הראשון

טראמפ אמור היה למנות שופט אחד לבית המשפט העליון. הוא מינה את השופט השמרן ניל גורסוץ' בן ה-49, שיהיה השופט העליון הצעיר ביותר זה 25 שנים. שני מינויים נוספים שלו כבר התבררו ככישלון. הראשון - מייקל פלין, שהתפטר מתפקיד היועץ של טראמפ לביטחון לאומי בעקבות המגעים שניהל עם רוסיה. הערב אמר דובר הבית הלבן שון ספייסר שטראמפ מתכנן לראיין לפחות ארבעה מועמדים שיחליפו את פלין.

מייקל פלין בארוחת ערב עם פוטין במוסקבה, 2015 ()
מייקל פלין בארוחת ערב עם פוטין במוסקבה, 2015
 

דונלד ומלניה מארחים את אבה ורעייתו באחוזה בפלורידה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
דונלד ומלניה מארחים את אבה ורעייתו באחוזה בפלורידה(צילום: רויטרס)

 

המינוי השני שכשל הוא של אנדרו פוזדר, שהסיר את מועמדתו מתפקיד שר העבודה. פוזדר חשש שהסנאט לא יאשר את המינוי שלו. בינתיים אושרו רק 14 מ-24 המינויים של טראמפ לקבינט. טראמפ טען שהדמוקרטים מעכבים בכוונה את המינויים במטרה לשבש את השלטון.

 

הלילה ינאם טראמפ בפלורידה באירוע שמגדירים בבית הלבן כ"עצרת קמפיין". טראמפ אמר כי מצפה שכמות גדולה של קהל יגיע לעצרת הראשונה שהוא עורך מאז שהחל בתפקיד. טראמפ ינאם בפני תומכיו באורלנדו כשאחוז התמיכה שלו בציבור נמוך במיוחד: בסקר של מכון Pew שנערך בין 7 ל-12 בפברואר ענו רק 39% מהנשאלים שהם מרוצים מתפקודו - הנתון הנמוך אי פעם. לביל קלינטון היו בפברואר 1993 51% תמיכה. בקרב הרפובליקנים הבולט שמתבטא נגד טראמפ הוא הסנאטור ג'ון מקיין. על הסכסוך של הנשיא עם התקשורת אמר מקיין שדיקטטורים "מתחילים בדיכוי העיתונות החופשית".

 

במהלך החודש הראשון בתפקיד נסע טראמפ שלוש פעמים לאחוזת מאר א-לאגו בפלורידה. בניגוד לבית הלבן, האחוזה של טראמפ שבה אירח לאחרונה את ראש ממשלת יפן שינזו אבה נחשבת למקום אהוב במיוחד על הגברת הראשונה מלניה. "היא אומרת ששם היא הכי שמחה. היא אוהבת את פאלם ביץ'", אמרו במשפחת טראמפ.


פורסם לראשונה 18/02/2017 22:46

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
דונלד טראמפ עם נכדיו
צילום: AFP
מומלצים