שתף קטע נבחר

סגן נשיא ארה"ב ביקר במחנה דכאו שבגרמניה

מייק פנס, אשתו ובתו צעדו היום במקום שבו הושמדו עשרות אלפי יהודים ואסירים נוספים. אבא נאור, מניצולי המחנה. ליווה את סגן הנשיא שהבטיח בסוף השבוע במינכן: "לאיראן לעולם לא תהיה יכולת גרעינית לאיים על ישראל"

  

 

לזכור ולא לשכוח: סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, אשתו קארן ובתם שרלוט ביקרו בצהריים (יום א') במחנה דכאו הסמוך למינכן. לסגן הנשיא נלווה ניצול המחנה אבא נאור, שעוסק בהסברה ובהנחלת זיכרון השואה.

 

בני הזוג פנס ובתם צעדו מתחת לשלט "העבודה משחררת", הניחו זר ועמדו ליד האנדרטה לזכר הנספים. פנס שוחח עם שרלוט קנובלוך ועם קרין הופמן מהמועצה היהודית של בוואריה, שליוו אותו למבנה שבו שכנו המשרפות. בני המשפחה קיבלו הסברים ליד מפה של מחנות ההשמדה של הנאצים ובחדר שבו הוצגו דוגמאות לתעמולה הנאצית.

בחדר המשרפות במחנהה דכאו (צילום: AP) (צילום: AP)
בחדר המשרפות במחנהה דכאו(צילום: AP)

לצד סגן הנשיא, ניצול השואה אבא נאור (צילום: AFP) (צילום: AFP)
לצד סגן הנשיא, ניצול השואה אבא נאור(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

אבא נאור, שהתלווה לסגן הנשיא פנס, סיפר שהוא התעמק מאוד בסיור: "הוא רצה לדעת על גם על המלחמה וגם על השורדים. הוא אפילו הלך לקרמטוריום, שם שרפו אנשים. הוא רצה לדעת אם יש ניצולים והיות שהייתי היחיד - אז הייתי ה'כוכב' בסיור למרות שהייתי שמח לא להיות כוכב הסיור ולא לעבור את מה שאני עברתי. הסברתי לו מה אני עושה ואיך אני מחלק את הזמן בין רחובות לגרמניה".

 

דכאו הוא מחנה הריכוז הנאצי הראשון. אסיריו הראשונים של המחנה היו פוליטיים. ביוני 1933 מונה תיאודור איקה למפקד המחנה, והוא שקבע את השיטות האכזריות שהפכו למודל בכל מחנות הריכוז. בשנים אלה עברו אנשי SS הכשרה ואימונים במקום, ומאוחר יותר הועברו למחנות ההשמדה בפולין. בשנים הבאות נכלאו בדכאו יהודים, צוענים, הומוסקסואלים ואנשי דת - תחילה על בסיס פוליטי, ולאחר "ליל הבדולח" על בסיס גזעני (10,000 יהודים הובאו בתקופה זו לדכאו).

 

ב-1942 הועברו היהודים מדכאו למחנות ההשמדה בפולין, ושנתיים מאוחר יותר הועברו אלפי יהודים (בעיקר מהונגריה) אל בתי החרושת לחימוש שהוקמו ליד המחנה. כל האסירים בדכאו הועבדו בפרך, במחנה עצמו וב-36 מחנות-משנה - הן עבור המדינה והן עבור חברות פרטיות ששכרו את האסירים תמורת תשלום יומי ל-SS.

 

מבין 206 אלף האסירים שהובאו לדכאו נרצחו במקום בין 30 ל-40 אלף. אלפים נוספים נספו בצעדות המוות, בניסויים הרפואיים ועוד, אך לא היו רשומים כאסירים במקום. בחודשים האחרונות לקיומו של המחנה החמירו התנאים עוד יותר ומגיפת טיפוס הפילה 200-100 חללים מדי יום. 7,000 אסירים הוצאו מהמחנה בצעדת מוות באפריל 1945, וכאשר הצבא האמריקני נכנס למחנה, נמצאו בו 60 אלף אסירים תשושים וחולים, כשליש מהם יהודים. 36 מבין 40 אנשי ה-SS מסגל המחנה שהועמדו לדין, הוצאו להורג. שרידי המחנה משמשים מצבת זיכרון לשואה.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

ליד השלט "העבודה משחררת" (צילום: AP) (צילום: AP)
ליד השלט "העבודה משחררת"(צילום: AP)
  

 

סגן הנשיא הקודם ג'ו ביידן ביקר במחנה לפני כשנתיים. פנס שהה בוועידת הביטחון של מינכן ונועד עם הקנצלרית אנגלה מרקל. הוא הבהיר בנאומו בוועידה כי "תחת הנשיא טראמפ, ארצות הברית מחויבת לחלוטין להבטיח שלאיראן לא תהיה לעולם יכולת גרעינית לאיים על שכנותיה, על בעלות בריתנו באזור, ובפרט על ישראל".  

 

ביקור מייק פנס במחנה ההשמדה התקיים בעיצומה של סערה ציבורית סביב דבריו של הנשיא דונלד טראמפ במסיבת העיתונאים בשבוע שעבר שבה נשאל בין השאר על יחסו לאנטישמיות - שאלה שהובילה למתקפה של טראמפ נגד הכתב החרדי, ג'ייק טורקס. "אני רוצה למצוא כתב ידידותי", פנה טראמפ לכתב כשחיוך גדול על פניו. ואז אמר טראמפ לכתבים האחרים: "תראו כמה ידידותי הוא". הכתב ג'ייק טורקס פתח את דבריו בכך שהוא אינו מאשים את טראמפ או אנשיו באנטישמיות, ואף ציין כי נכדיו של טראמפ הם יהודים. אחר כך ביקש לשמוע מה דעתו של הנשיא על גל האנטישמיות, וזכה לתגובה לא צפויה.

 

טראמפ השיב: "הוא אמר שישאל שאלה פשוטה, והוא לא עשה זאת". הוא אמר לכתב: "שב, הבנתי את השאלה. אני האדם הכי פחות אנטישמי שאתם מכירים בחייכם והאדם הכי פחות גזעני". הכתב ניסה להשלים את השאלה, וטראמפ גער: "שקט, שקט, שקט. הוא שיקר כשאמר שישאל שאלה פשוטה. ברוכים הבאים לעולם התקשורת. אני שונא את ההאשמה הזו והיא דוחה אותי. אני אפילו מתעב את השאלה כי אנשים מכירים אותי. שמעתם את ראש הממשלה נתניהו. שמעתם את ביבי? הוא אמר 'אני מכיר את דונלד טראמפ במשך זמן רב', ואז אמר 'תשכחו מזה'. אז קח את זה במקום לשאול שאלה מאוד מעליבה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
מייק פנס ואשתו קארן
צילום: AP
מומלצים