מניין ההרוגים בכבישים ממשיך לעלות, נרשמה ירידה קלה במספר התאונות
כבישי ישראל כבר גבו את חייהם של 55 בני אדם מתחילת השנה, אך המפכ"ל טען כי ישנה "יציבות" במניין ההרוגים. אך נתונים רשמיים מראים תמונה אחרת ומדאיגה: ב-2016 חלה עלייה במספר ההרוגים, בפרט בכבישים בינעירוניים, וינואר האחרון היה קטלני יותר מאשר בשנים קודמות
מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך טען בנאום שנשא אתמול (יום ג') בכנס לשכת רואי החשבון כי מצב הקטל בכבישים "נבלם" וכי אף חלה ירידה במניין ההרוגים בתאונות דרכים בכבישים הבינעירוניים, אך נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מציגים תמונה אחרת לגמרי. בחודש ינואר האחרון נהרגו בכבישים יותר בני אדם בהשוואה לשנים קודמות, ב-2016 חלה עלייה במספר ההרוגים הכללי ומתחילת שנת 2017 כבר נהרגו 56 בני אדם בתאונות דרכים.
"אני אגיד רק במילה אחת – בלמנו כבר את העלייה במספר ההרוגים בבינעירוני, יש לנו ירידה, עכשיו אנחנו עובדים על העירוני", אמר אתמול המפכ"ל. בסך הכול יש לנו יציבות במספר ההרוגים".
אך נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מציגים מציאות שונה, בלשון המעטה. בשנת 2015 נהרגו בתאונות הדרכים בישראל 356 בני אדם, ובשנת 2016 עלה מספר הקרבנות ל-381 בני אדם. עלייה חלה גם בהרוגים בכבישים הבינעירוניים, שגבו את חייהם של 221 בני אדם בשנת 2015 ושל 245 בני אדם בשנת 2016.
שנת 2017 נפתחה גם היא בעלייה בהרוגים בתאונות הדרכים. חודש ינואר הסתיים ב-2014 עם 18 הרוגים, שנה לאחר מכן עם 31 הרוגים, אשתקד – 26 הרוגים, וינואר האחרון נחתם עם מספר שיא של 38 בני אדם שנהרגו בכבישי ישראל. גם חודש דצמבר האחרון הסתיים עם יותר הרוגים מאשר בשנתיים הקודמות. עד כה נהרגו מתחילת השנה 56 בני אדם בכבישים ברחבי הארץ. עם זאת, בכל זאת חלה ירידה מזערית דווקא בתחום העירוני בין השנים 2015 (135 הרוגים) ל-2016 (132 הרוגים).
ייתכן שהמפכ"ל מייחס את דבריו לתקופה שמתחילת 2017 ועד היום. עד כה נהרגו השנה 56 בני אדם, לעומת 55 בתקופה המקבילה אשתקד. 22 בני אדם נהרגו בכבישים העירוניים ו-34 בני אדם בכבישים הבינעירוניים. בתחום הבינעירוני חלה ירידה של 7 הרוגים מהתקופה המקבילה אשתקד, אולם קשה להבין כיצד מבססים מגמת "בלימה" על תקופה כה קצרה.
"בסך הכול יש לנו יציבות במספר ההרוגים, ירידה משמעותית בכמות תאונות הדרכים עוד לפני שגמרנו את ההתעצמות, כל שקל ששמים פה מוריד הרוגים, פצועים, ביטוחים, כל מה שאתם מדמיינים", הצהיר אתמול אלשיך.
אכן, נרשמה ירידה זעירה במספר תאונות הדרכים. בין השנים 2015 ל-2016 ירד מספר תאונות הדרכים מ- 12,753 ל-12,430 תאונות. יחד עם זאת, אין קשר בין מספר תאונות הדרכים למספר ההרוגים. חלה ירידה במספר התאונות, אך עלייה במספר ההרוגים. כמו כן מרבית התאונות התרחשו בכבישים העירוניים בעוד מרבית ההרוגים קיפחו את חייהם בכבישים הבינעירוניים. עוד נציין שבשנת 2014 נרשמו 12,445 תאונות, פחות מאלו שנרשמו בשנת 2015, שבה נרשמה כאמור עלייה במספר ההרוגים.
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמפורסמים היום, בחודש ינואר 2017 נרשמו על-ידי משטרת ישראל 991 תאונות דרכים עם נפגעים, כולל כאלה שאירעו באזור יהודה ושומרון. 33 מאותן תאונות היו קטלניות ו-109 היו תאונות עם פצועים קשה. בתאונות אלו נפגעו 1,790 בני אדם, מהם 38 הרוגים ו-136 פצועים קשה. לפי ניתוח של הלשכה, מסתמנת ירידה במספר התאונות עם נפגעים בקצב של 1.3% מחודש מאי 2016 ועד ינואר 2017, זאת לאחר עלייה בקצב של 0.4% בממוצע לחודש - שהחלה בנובמבר 2015 ונמשכה עד אפריל 2016.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "דבריו של המפכ"ל נסמכים על העובדות כדלקמן: 1. בלימה במספר ההרוגים בבינעירוני: על-פי נתוני המשטרה, מאז תחילת שנת 2017 קיימת ירידה של 22% בכמות ההרוגים בתחום הבינעירוני בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, בכמות הנפגעים קיימת ירידה של 19% אל מול אותה תקופה מקבילה אשתקד.
"2.ירידה בכמות תאונות הדרכים: על-פי נתוני המשטרה, במהלך שנת 2016 חלה ירידה של למעלה מ-3% בכמות תאונות הדרכים ביחס לשנת 2015".