שתף קטע נבחר

ריבלין: "גזען הוא גזען, מסרב לפגוש אותם"

נשיא המדינה אמר כי הוא "לא רואה בעין יפה את ההתקרבות של גורמי ימין בישראל לגורמי ימין גזעניים באירופה שמטיפים לשנאת זרים". נשיאת העליון נאור: "אנו חווים התפרצות של אנטישמיות"

הנשיא ראובן ריבלין (צילום: אבי קנר) (צילום: אבי קנר)
הנשיא ראובן ריבלין(צילום: אבי קנר)
 

"העם היהודי לא צריך לעבור על סדר היום מול תופעות של אנטישמיות". כך אמר הערב (יום ג') נשיא המדינה ראובן ריבלין בפגישה עם ראשי נציגויות ישראל בצפון אמריקה. לדבריו, "כאשר אנחנו אומרים never again (לעולם לא עוד) זה נכון גם לעולם כולו. אני חושב שנושא האנטישמיות הוא נושא שבו מדינת ישראל ונציגיה צריכים לעמוד שכם אל שכם ולהתמודד מולו ללא כחל וסרק ואני מברך את הנשיא טראמפ על כך שלפני שבוע הוא אמר זאת במילים ברורות ועל עמידתו הברורה. הדברים צריכים לחזור ולהיאמר ללא היסוס".

 

ריבלין התייחס גם לביקוריהם בישראל של נציגי מפלגות הימין הקיצוני באירופה בישראל וגינה את המפגשים שלהם עם אנשי ימין ישראלים. "נציגי מפלגות גזעניות מנסות להגיע לארץ ולהתחבר עם גורמי ימין כדי לעשות רהבילטציה לעצמם", אמר הנשיא. "אני מסרב לפגוש גורמים כאלה כי גזען הוא גזען הוא גזען ולא משנה כלפי מי הוא גזען, ולכן לא רואה בעין יפה את ההתקרבות של גורמי ימין בישראל לגורמי ימין באירופה שמטיפים לשנאת זרים".

 

ראשי הנציגויות העלו בפני ריבלין את השבר ביחסי מדינת ישראל עם הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים בגלל אי כיבוד ההסכם של ממשלת ישראל עם נשות הכותל. הנציגים הזהירו כי השבר הזה מפריע מאוד לקשר בין יהדות התפוצות לישראל ועולה בכל מפגש. הדיפלומטים אמרו כי השבר הזה לא זוכה למענה מצד ממשלת ישראל.

 

באשר לתחושות בקרב יהודי ארצות הברית, אמר הנשיא: "ביהדות ארצות הברית יש הרגשה לא פשוטה ואני ער לה. הרגשה שנובעת כמובן מאי הסכמות בין מדינת ישראל על כל ממשלותיה לבין ארצות הברית". באשר לכך הבהיר הנשיא כי התמיכה של ארה"ב בישראל לא מגיעה מהשקפת עולם פוליטית, אלא ערכית וכי כך תישאר גם אם מפעם לפעם מתגלעים חילוקי דעות. "השותפות של אזרחי ארצות הברית עם מדינת ישראל היא הסמל הערכי ואותו מאירה יהדות ארה"ב ואותו והיא נושאת".

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור(צילום: גיל יוחנן)

בנאום שנשאה נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור בבית הנשיא היא קישרה בין האנטישמיות וגילויי הגזענות בעולם לבין הצורך לשמור על עצמאות בית המשפט העליון המנסה למנוע אפליה ופועל למען זכויות האדם. לדברי נאור, "אנטישמיות, רדיפת יהודים באשר יהודים הם, לבשה צורה ופשטה צורה במהלך ההיסטוריה, ושיאה הנורא בפשע האיום ביותר שידעה ההיסטוריה האנושית - השואה, שבה הושמד שליש מעמנו. בימי האופל של המשטר הנאצי בגרמניה שיתפה גם מערכת המשפט פעולה עם האנטישמיות וההשמדה".

 

נאור הזכירה כי הדרך להשמדת העם היהודי באירופה נסללה כאשר שללו מהיהודים את זכויות האזרח ואת זכויות האדם, והם הוגדרו כבלתי אנושיים ותתי אדם-אדם. לדבריה, "כאשר מציירים צלבי קרס בפתח גן ילדים, עוקרים מצבות בבתי עלמין יהודיים ומאיימים על מרכזים קהילתיים בפיצוץ – משמעותם של אירועים אלה היא שאנו חווים התפרצות של אנטישמיות שהייתה רדומה וחבויה ועתה יצאה כאותו שד מן הבקבוק".

 

נאור קראה למאבק באנטישמיות ובכל סוג של אפליה ובחתירה להגנה מתמדת על ערכים דמוקרטיים "שקודשו בדמם ובחירותם של קרבנות העריצות והשנאה". לדבריה, חשיבות ההגנה על זכויות האדם ועל זכויות המיעוט החי בקרבנו הוא אחד הלקחים החשובים שעלינו ללמוד מההיסטוריה שלנו כעם. "עלינו להבטיח את השוויון ולמגר את האפליה", אמרה. "האפליה פוגעת לא רק בזכויותיו של הפרט אלא ביסודות החברה ובכוחות המאחדים".

 

נשיאת בית המשפט העליון הוסיפה כי שמירה על השוויון היא חובה מוסרית המוטלת על כתפיה של כל רשות מרשויות השלטון והבטחת מימושו היא מלאכתה של מערכת המשפט, ובפרט של בית המשפט העליון. היא סבורה שלשם שמירה על מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית דרושה מערכת משפט עצמאית. "שופטי ישראל פוסקים לפי הדין ובאופן אובייקטיבי", אמרה נאור. "הדין מוכרע לפי משקל הטיעון ולא לפי זהות הטוען".

 

נאור הזכירה גם כי לאחרונה נשמעים קולות הקוראים לפגוע בעצמאות הרשות השופטת. "אילו היינו נרתעים בפסיקותנו בשל קולות אלה היינו חוטאים באופן חמור לחובתנו כשופטים", סיכמה. "שופטי ישראל ימשיכו לעשות מלאכתם נאמנה, וימלאו את תפקידם ואת חובתם כשופטים ללא מורא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי קנר
הנשיא ראובן ריבלין
צילום: אבי קנר
מומלצים