שתף קטע נבחר

ואף מילה על התקשורת. טראמפ דיבר בקונגרס כמו נשיא ולא צייצן בטוויטר

בניגוד לציוצים והרטוריקה התוקפניים שלו, התייצב הלילה הנשיא האמריקני לראשונה בפני הקונגרס ונשא נאום ממלכתי. כי אחרי שורה של צווים נשיאותיים ומדיניות "אעשה הכול בעצמי", הבין טראמפ שלצעדים הגדולים באמת הוא זקוק לתמיכת המחוקקים - כולל הדמוקרטים - וגייס את כישוריו כאיש מכירות

 

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציג הלילה (יום ד') צד אחר שלו בעת נאומו הראשון בפני שני בתי הקונגרס בוושינגטון. הטראמפ שהתייצב לנאום בקונגרס היה סוגר עסקאות, איש מכירות שמבקש אחרות ומנסה לארוז מחדש את המסר הפופוליסטי שלו במונחים יותר נעימים לאוזן. הוא היה פחות לוחמני, פחות פגיע ויותר מכליל.

 

עוד סיפורים מעניינים מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

לפני חמישה שבועות, במהלך נאום ההשבעה שלו, טראמפ תקף את הפוליטיקאים בוושינגטון והאשים אותם שהם אליטות מנותקות ששגשגו על חשבון הציבור. הלילה, המסר שלו היה שונה: אני זקוק לכם, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד.

 

טראמפ בקונגרס. מאחור: סגן הנשיא פנס ויו"ר בית הנבחרים פול ראיין (צילום: EPA) (צילום: EPA)
טראמפ בקונגרס. מאחור: סגן הנשיא פנס ויו"ר בית הנבחרים פול ראיין(צילום: EPA)

כנראה שאיש מכירות נשאר איש מכירות. כוכב הריאליטי ואיל הנדל"ן שהפך לפוליטיקאי פיזר שורה של הבטחות: השקעות ענק בתשתיות ובתוכנית לעבודות ציבוריות; קיצוצים במסים למעמד הביניים; רפורמה במדיניות ההגירה; שינוי של ביטוח הבריאות; חוק חינוך חדש. כל ההבטחות הללו מצריכות פעולה של הקונגרס, לא פעם בעבודה של קואליציות שונות של שמרנים, מתונים ודמוקרטים.

 

יד מושטת לעבר הדמוקרטים

"זה החזון שלנו. זו המשימה שלנו", אמר טראמפ בנאומו בקונגרס. "אבל אנחנו יכולים להגיע לשם רק ביחד".

 

טראמפ הרפובליקני התגרה בדמוקרטים מאז שניצח בבחירות לנשיאות ב-8 בנובמבר 2016 והגביר את המתקפות עליהם משום שעיכבו את המינויים שלו לקבינט. הפעם הוא לא מתח עליהם ביקורת בנאומו בפני שני בתי הקונגרס. להיפך, הוא ביקש שוב ושוב את עזרתם ואמר שהבעיות של המדינה מחייבות פתרונות חוצי מפלגות.

 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
לאחר שבועות של מתקפה על התקשורת, היריבים הפוליטיים והשופטים שפסקו נגד הצו הנשיאותי שלו לאסור כניסת אזרחים משבע מדינות עם רוב מוסלמי, טראמפ הנמיך את הטון שלו. "זה היה טון מרוכך יותר והנשיא הרפובליקני סיפק נאום ולא ציוץ בטוויטר, דבר שהולם יותר כשאתה נשיא ארה"ב", אמר הציר הדמוקרטי פיטר וולץ'. האתגרים הולכים להיות הפרטים של המדיניות שלו.

 

אחרי הצווים הנשיאותיים הגיע זמן החקיקה הגדולה 

"הוא היה נשיאותי הלילה באופן שלא היה קודם לכן", אמר היועץ הרפובליקני מאט מאקוויאק.

 

נאומו של טראמפ היה במידה מסוימת הודאה של הבית הלבן שלסגנון הבומבסטי של הנשיא "אעשה הכול בעצמי" יש מגבלות. לאחר שורה של צווים נשיאותיים שעליהם חתם, טראמפ חייב כעת להפנות את תשומת הלב שלו לסוגיות הגדולות בסדר היום שלו וזה דורש פעולה חקיקתית בקונגרס.

 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
"הוא עשה כל מה שהוא יכול לעשות באופן חד-צדדי", אמר בראדלי בלייקמן, עוזרו לשעבר של הנשיא ג'ורג' בוש הבן. "כעת הוא צריך להעביר חוקים".

 

נשיא - ואיש עסקים

בלייקמן אמר שטראמפ זקוק לדמוקרטים כדי לבנות רוב שיאפשר לו להעביר חוקים "מתונים" שלא ימצאו חן בעיני הרפובליקנים השמרנים, כמו למשל השקעה גדולה בתשתיות. "הנשיא הוא גם איש עסקים שמעולם לא יצא לנו לראות", אמר בלייקמן. "הוא מבין שאתה עשוי שלא לאהוב את העסקה הזאת, אבל אני זקוק לכם בשלוש עסקות אחרות".

 

למרות הטון המרוכך, המדיניות הפלגנית של טראמפ וחודשים של רטוריקה עוינת לא יישכחו במהרה על ידי יריביו. "אם חיית במערה בחודש האחרון אתה עשוי לחשוב שזה היה נאום סביר. אם אתה רואה אותו מדי יום, אתה יכול לראות את הנאום הזה רק כמילים", אמר רודל מולינו, לשעבר יועץ בכיר לסנאטור הדמוקרטי הארי ריד. "אם הוא היה מתנהג כך מדי יום, הדמוקרטים היו עשויים להיות בעמדה שונה כלפיו".

 

חברת הקונגרס ננסי פלוסי, הדמוקרטית הבכירה בבית הנבחרים, אמרה בהודעה שפרסמה: "הנאום של הנשיא היה מנותק לחלוטין מהמציאות האכזרית של התנהגותו".

 

הגברת הראשונה מלניה טראמפ בקונגרס (צילום: MCT) (צילום: MCT)
הגברת הראשונה מלניה טראמפ בקונגרס(צילום: MCT)
חברי קונגרס דמוקרטים אמרו שהם אהבו את תוכניתו של טראמפ להשקעות ענק בתשתיות, את הזיכוי במס לילדים, קריאתו להוריד את המחירים של תרופות במרשם ואת הבטחתו לשמור על כמה נקודות מפתח בתוכנית ביטוח הבריאות ההיסטורית של הנשיא הקודם ברק אובמה מ-2010.

 

למרות הטון המרוכך: מדיניות ההגירה נותרה נוקשה

הסנאטור הדמוקרטי כריסטופר קונס הגיב בצורה חיובית יותר לנאומו של הנשיא הרפובליקני בפני חברי הקונגרס. "זה היה הנאום הציבורי הקוהרנטי ביותר שהוא סיפק בחודש האחרון שהתחיל והסתיים בצורה חיובית", אמר קונס.

 

עם זאת, הדמוקרטים מוטרדים מכמה דברים, בהם ההבטחה של טראמפ להגדיל את תקציב הצבא על חשבון תוכניות פנים, תוכניתו להוריד מסים לעשירים ולתאגידים ומדיניות גירוש המהגרים הנוקשה שלו.

 

בתו של הנשיא איוונקה טראמפ ובעלה ג'ארד קושנר (צילום: MCT) (צילום: MCT)
בתו של הנשיא איוונקה טראמפ ובעלה ג'ארד קושנר(צילום: MCT)

אף שטון הנאום שלו היה מרוכך יותר, טראמפ עדיין דיבר על מדינה במצב כלכלי גרוע שסובלת מטרור, סמים, כנופיות ומהגרים בלתי חוקיים. בימים הקרובים צפוי הבית הלבן לפרסם גרסה אחרת של התוכנית לאיסור כניסה לארה"ב, שהעיבה על השבועות הראשונים של נשיאותו.  

 

טראמפ הגיע לנאום בקונגרס והוא בשפל בדעת הקהל האמריקנית. בראיון שערך ברשת "פוקס ניוז" לפני נאומו, הוא הודה שהוא והצוות שלו לא העבירו את המסרים שלהם בצורה טובה ויעילה. סקר אחרון של רויטרס/ Ipsos מצא כי 48 אחוזים מהאמריקנים לא מרוצים מהעבודה של טראמפ עד כה ורק 46 אחוזים אמרו שהם מרוצים מהנשיא הרפובליקני - מספרים נמוכים ביותר לנשיא חדש.

 

היועץ הרפובליקני מאקוויאק אמר שהנאום של טראמפ יכול לשנות את מצבו בסקרים "ברגע מכריע" של הנשיאות שלו. "התמיכה הציבורית שלו תשתפר מהנאום הזה", הוא אמר. ג'ון גיר, מומחה לדעת קהל באוניברסיטת ונדרבליט, לא ממש משוכנע בכך. "הוא יצטרך לעשות יותר מאשר לשאת נאום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מסר של אחדות. טראמפ בקונגרס
צילום: EPA
מומלצים