הפרויקט החדש ברכבת: "מהפכה חשמלית"
ברכבת התחילו בעבודות על הסבת הרכבות לאנרגיה חשמלית ועמודי חשמל ראשונים נפרשו על הגשר שיוביל בין תל אביב לירושלים. מנכ"ל הרכבת ציין כי התוכנית תביא לירידה באיחורים, צמצום הפגיעה בסביבה והכפלת הנוסעים בכל רכבת. השר כץ: "מחזקים את ירושלים במעשים ולא בדיבורים"
מתקדמים לעבר התקן האירופי: רכבת ישראל פרשה השבוע את עמודי החשמל הראשונים לאורך שלושה קילומטרים על הגשר שיחבר בין תל אביב לירושלים. העבודות נערכות במסגרת הפרויקט שצפוי לצאת לדרך בחודש מרס 2018, שבמסגרתו תופעל הרכבת המהירה הראשונה על בסיס אנרגיה חשמלית.
לאחר 8 שנים של התנגדויות וביקורות על התוכנית, ועיכוב של יותר מעשור, ברכבת מתכוננים להסב את הרכבות ב-13 קווים ציבוריים לאורך 420 קילומטרים מכרמיאל ועד באר שבע לאנרגיה חשמלית.
לפי תוכניות הרכבת, הקו החשמלי הראשון יצא מתחנת הרצליה לכיוון ירושלים, כשמשך הנסיעה מתחנת תל אביב ההגנה לתחנת בנייני האומה בבירה יעמוד על 28 דקות. הרכבת תעבור ב"גשר מספר 6", שנחשב לארוך ביותר בישראל ואורכו יותר מקילומטר.
לצורך פתיחת הקו נרכשו 62 קטרים מיוחדים מתאגיד התחבורה הקנדי "בומברדייה", שלדברי רכבת ישראל יצמצמו את הפגיעה באיכות הסביבה, יוזילו את הוצאות התפעול ויביאו לדיוק בזמני ההגעה של הרכבות.
מלבד רכישת הקטרים, 294 קרונות דו-קומתיים קיימים יעברו תהליך הסבה שיאפשר להם לנסוע בקווים החשמליים, וברכבת פרסמו מכרז לרכישת 330 קרונות בעלי הנעה עצמית. הוויתור על קרון הקטר יביא להורדת המשקל והעומס על המסילה שמקשה על תהליך ההאצה, והכפלת מספר הנוסעים בכל רכבת מ-800 ל-1600 נוסעים.
מנכ"ל הרכבת שחר איילון שיבח את התוכנית ואמר: "מדובר בהתחלה של מהפכה חשמלית בישראל. חברת החשמל עושה מאמץ אדיר לאספקת החשמל, וכבר בחודש יולי נוכל לראות את הקטר החשמלי שנבנה במיוחד עבור הקו לירושלים נוסע הלוך ושוב".
עם השלמת העבודות בקו הרצליה-ירושלים, תמשיך הרכבת בהקמת קו ישיר שיחבר את תחנת כרמיאל לתחנות החוף, נתב"ג וירושלים. ברכבת ציינו כי ההסבה לחשמל תתבצע גם בקו נהריה-באר שבע, נהריה-מודיעין ובקווי השרון.
תוכנית הרכבת המהירה שקורמת עור וגידים מתניעה כעת לאחר שבדו"ח מבקר המדינה לשנת 2013 נכתב רבות על הכשלים בשלבי התכנון בשנת 2004. בין הכשלים שפורטו: ביטול מכרזים, היעדר תהליך של הפקת לקחים ותחלופה גבוהה בקרב בעלי התפקידים שפגעו בהתקדמות התוכנית.
עלות הפרויקט נאמדת בכ-7 מיליארד שקלים, והוא נחשב לאחד הפרויקטים התחבורתיים המורכבים ביותר שהיו בישראל. במסגרת הפרויקט תקום מסילה כפולה לאורך של 57 קילומטרים מתחנת תל אביב ההגנה ועד ירושלים, והמסלול צפוי לעבור דרך שמונה גשרים ושש מנהרות תוך 30-28 דקות.
בנסיעת המבחן של קרון המדידה התייחס שר התחבורה ישראל כץ לקשיים שבפיתוח הרכבת המהירה, ואמר כי כבר בשנות ה-90 נתקלה התוכנית בקשיים. "פעם התנהל הוויכוח על גשרים ושבילים מול הפעילים הסביבתיים, ואחר כך נמשכו הוויכוחים מול משרד האוצר שרצה להפנות את תקציב התוכנית (7 מיליארד שקלים, א.ז) לצרכים אחרים. בתור אחד שנולד וגדל במושב, אני מבין את הדאגות הסביבתיות, אבל עברנו את המשוכה הזאת".
במשרד התחבורה וברכבת ישראל מקווים שההיסטוריה הבעייתית בפיתוח הפרויקט לא תמנע ממנו להסתיים בזמן, אך עם זאת התחייב כץ להשקת הרכבת המהירה עוד השנה: "עד חג הפסח הבא הרכבת תעבוד באופן מלא ובחינם לכל עם ישראל. בקרוב נחזק את ירושלים במעשים ולא בדיבורים, ונראה את הטבע בזמן הנסיעה ברכבת".