הוגבלה תנועת הרכבות בין הצפון לדרום, תחנת השלום נסגרה
תחנת הרכבת בתל אביב תישאר סגורה לפחות עד ליום ראשון הקרוב בגלל חפירת הרכבת הקלה. מערך היסעים יופעל כדי להתמודד עם העומס. חברות האוטובוסים יתגברו קווים והרכבת תפעיל קו עוקף תל אביב - אך הנוסעים עדיין מודאגים: "כל התחנות יושפעו מסגירת התחנה, יהיה עומס בכל העיר"
מהלילה ולפחות עד ליום ראשון הבא בשעה 5:00 בבוקר תיפסק תנועת הרכבות הישירה בין צפון הארץ לדרומה בגלל סגירת תחנת השלום, מהעמוסות והמרכזיות בישראל, לצורך כריית הקו האדום של הרכבת הקלה שתעבור מתחת למסילות.
במשרד התחבורה וברכבת מציעים לנוסעים פתרונות שונים, בהם מערך היסעים (שאטלים) בחינם מתחנות אחרות בתל אביב ואוטובוסים בחינם מתחנת סבידור מרכז (ארלוזורוב) לנתב"ג, אך נוסעים רבים עדיין נותרו מבולבלים ויצטרכו לחפש פתרונות.
בשל סגירת תחנת השלום מציע משרד התחבורה שירות היסעים לנוחיות הנוסעים. ממשרד התחבורה נמסר כי השירות, הנקרא קו 777, יופעל ללא עלות בין התחנות התל אביביות ההגנה, השלום וסבידור מרכז. הקו ייצא בתדירות גבוהה ובשיטת "מלא וסע", ויעבור במיקומים הבאים: תחנת ההגנה (מסוף החרש), תחנת השלום לכיוון דרום (בפינת דרך בגין/גבעת התחמושת לכיוון דרום), תחנת השלום לכיוון צפון (בפינת דרך בגין/גבעת התחמושת לכיוון צפון) ובתחנת סבידור מרכז (בתחנת קווים 20 ו-21 של חברת דן).
תדירות השאטלים תנוהל באופן הבא: בין השעות 9:00-6:00 "מלא וסע", בין השעות 15:00-09:00 בכל 10 דקות, בין השעות 19:00-15:00 "מלא וסע", ובין השעות 23:00-19:00 בכל 10 דקות.
בנוסף למערך ההיסעים יופעל גם קו רכבת ייעודי במסלול עוקף תל אביב, בין נהריה לבאר שבע, בשני הכיוונים. הקו יעבור בנהריה, תחנות חיפה, הרצליה, לוד, רמלה, קריית גת, להבים-רהט, ותחנות באר שבע. בכל עת ניתן גם להתעדכן בכל הפרטים באתר רכבת ישראל, בפייסבוק, באפליקציה או במוקד שירות הלקוחות *5770.
כמו כן יופעל שירות אוטובוסים ללא תשלום, כל היום, בין תחנת סבידור מרכז לנמל התעופה בן גוריון בשני הכיוונים. במשרד התחבורה הדגישו כי גם שירות האוטובוסים הבינעירוניים יתוגבר אל תל אביב וממנה.
בעלי כרטיס תקופתי (גמיש 7, גמיש 30) בתוקף בזמן סגירת המקטע ושאחת או יותר מהתחנות הסגורות נכללות בו, יהיו זכאים לפיצוי שיינתן באמצעות הארכת תוקף הנסיעה, בהתאמה למספר הימים שבהם כרטיס הנסיעה היה בתוקף ומקטע הנסיעה היה סגור. הפיצוי ייטען אוטומטיות במכונות הכרטוס או בקופות עד ל-10 במאי.
גם בצה"ל נערכים להסיע את אלפי החיילים שמשתמשים בתחנה וחלקם משרתים בבסיס הקריה הסמוך אליה. "היציאות מקריית ההדרכה בימים חמישי, 9 במרס, ושישי, 10 במרס, תתבצענה באמצעות מערך 'תופסים קו' ל-22 מוקדים שיופעלו במתכונת מתוגברת", ציינו בצה"ל.
חיילים מיחידות הערבה ויחידות דרום מרחביות המתגוררים בהרצליה וצפונית לה יוכלו לנסוע באוטובוסים ייעודיים. היציאות מיחידות הצפון יתבצעו באמצעות היסעים ישירים מיוחדים שיעדם תל אביב, ירושלים ובאר שבע.
"ייווצר עומס על כל התחנות בתל אביב"
חרף תגבור התחבורה הציבורית והקמת מערך היסעים, נוסעים רבים צופים שייתקלו מחר בקשיים רבים בעקבות סגירת תחנת רכבת השלום – ולא רק באזור התחנה הספציפית, אלא בכל תל אביב. מעוז ינון מבנימינה סיפר כי יעשה את דרכו מביתו לתל אביב ברכבת של 8:26, יירד בתחנת סבידור מרכז ומשם ייקח אוטובוס למקום עבודתו במרכז תל אביב.
"אני אוהב לנסוע ברכבת ואני משתמש בה הרבה, אבל ברור לי שמחר זה ישפיע על כל התחנות", אמר. "גם ככה התחנות מאוד עמוסות אז כל מי שמשתמש בתחנת השלום יפוזר בין יתר התחנות בעיר וברור שזה ייצור עומס. השאטלים לא רלוונטיים עבורי וקשה לי להאמין שהרבה אנשים יעלו עליהם".
גם ארז שמתגורר ביישוב סמוך לבנימינה יעשה את דרכו למקום עבודתו בתל אביב מתחנת הרכבת בבנימינה. "ברור לי שכל הנסיעה אעמוד ברכבת", אמר. "זו נסיעה יחסית קצרה, אבל ברור שיהיו איחורים ברכבת בגלל העומס שייווצר מסגירת תחנת השלום. אקח מקדם הגנה אבל אני ממש מקווה לא לאחר לעבודה. מהתחנה אקח אוטובוס למקום עבודתי במקום ללכת ברגל", הוסיף.
מתן, תושב אזור כפר סבא, הזמין כרטיסים למשחק הכדורגל בין בית"ר ירושלים למכבי חיפה שייערך מחר בשעה 21:00 באצטדיון טדי בבירה. "הבנתי שיש שינויים ברכבת, אז התקשרתי למוקד", סיפר. "הם אמרו לי שעוד הרבה אנשים התקשרו אבל שאין פתרון דרך תל אביב. אסע להרצליה ושם אקח רכבת לרמלה ומשם אמשיך לירושלים. חבל שזה ככה, ואנחנו האוהדים שלא נוסעים ברכב צריכים להוציא את המיץ כדי לבוא לשעה וחצי של כיף".
גיל יעקב, מנכ"ל ארגון "15 דקות" לצרכני תחבורה ציבורית בישראל מסר: "אנחנו מברכים על קיום העבודות. יחד עם זאת, אנו מצפים ממשרד התחבורה ומהרשויות המקומיות לפעול באופן דחוף יותר להקצאת נת"צים כדי למנוע פגיעה בתחבורה הציבורית בזמן העבודות, לאפשר לנוסעים בה לנוע במהירות ולא להיתקע בעומסי תנועה ולהפוך אותה לאלטרנטיבה ראויה. כך למשל, נכון להקצות נתיב אחד מנתיבי איילון לטובת נת"צ, נתיב דומה בכביש 5, ולקדם עוד חמישה קווים מכינים לרכבת הקלה – כמו קו 1 מפתח תקווה לבת ים".