שתף קטע נבחר

הוואי הראשונה בארה"ב שמערערת על הצו של טראמפ: "יפגע במוסלמים"

התביעה הכללית בהונלולו הגישה צו מניעה לאיסור הכניסה המתוקן של הנשיא הרפובליקני: "יפגע באוכלוסייה המוסלמית בהוואי, בתיירות ובסטודנטים הזרים". השר להגנת המולדת של ארה"ב: "בין ינואר לפברואר חלה ירידה של 40% במספר המעצרים של מהגרים בלתי חוקיים בגלל האכיפה וההרתעה"

יוצאים נגד הנשיא הרפובליקני. בית המחוקקים של הוואי, הונלולו (צילום: AP) (צילום: AP)
יוצאים נגד הנשיא הרפובליקני. בית המחוקקים של הוואי, הונלולו(צילום: AP)

 

הוואי הפכה אתמול (יום ד') למדינה הראשונה בארצות הברית שהגישה עתירה משפטית כדי לעצור את צו איסור הכניסה המתוקן שפרסם הנשיא דונלד טראמפ. הבקשה לצו מניעה הוגשה בבית משפט פדרלי בהונלולו על ידי התביעה במדינת האיים שבאוקיינוס השקט.

 

עוד סיפורים מעניינים מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

הוואי, המדינה שבה נולד הנשיא הקודם ברק אובמה, ניסתה לעצור משפטית גם את הצו הקודם שפרסם הנשיא טראמפ שאסר כניסה לאזרחי שבע מדינות עם רוב מוסלמי – סוריה, עיראק, איראן, סומליה, סודן, לוב ותימן. הצו החדש שפורסם ביום שני וייכנס לתוקף ב-16 במרס הוריד את עיראק מהרשימה ומאפשר לאזרחי שש המדינות האחרות להיכנס לארה"ב אם יש ברשותם ויזה בתוקף או גרין קארד. 

 


 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
התביעה הכללית בהוואי טוענת שצו איסור הכניסה של טראמפ יפגע באוכלוסייה המוסלמית של הוואי, בתיירות ובסטודנטים הזרים.

 

"20% מתושבי הוואי הם ממוצא זר"

"הוואי מיוחדת בכך שהיא תמיד לא הייתה מדינה שמפלה בהיסטוריה ובחוקה שלה", אמר התובע הכללי דאגלס צ'ין. "20 אחוזים מהתושבים הם ממוצא זר, מאה אלף אינם אזרחים ו-20 אחוזים מכוח העבודה ממוצא זר".

 

צ'ין אמר שמדינת הוואי הקצתה 150 אלף דולר מהתקציב שלה לתשלום לחברת עורכי דין חיצונית כדי שתעזור לה בתביעתה נגד הממשל האמריקני. התובע אמר גם שתושבי הוואי חושבים שהרעיון של איסור כניסה למדינה על בסיס לאום הוא דבר מעליב משום שהם עדיין זוכרים את היפנים-אמריקנים שנשלחו למחנות מעצר במהלך מלחמת העולם השנייה. הוואי, הזכיר צ'ין, הייתה אחד המקומות בארה"ב שבהם הוצבו מחנות מעצר אלה.

 

רוב התושבים בהוואי יודעים שהפחד מבני אנשים חדשים יכול להוביל למדיניות רעה, אמר התובע במדינה.

 

התובע הכללי של הוואי דאגלס צ'ין (צילום: AP) (צילום: AP)
התובע הכללי של הוואי דאגלס צ'ין(צילום: AP)

הוואי הגישה את צו המניעה נגד ממשל טראמפ לאחר ששופט פדרלי בהונלולו אמר שהמדינה יכולה להתקדם עם התביעה שלה בניסיון לעצור את צו המוסלמים החדש.

 

"רוצים להגן על תושבי הוואי נגד הפעולות הלא חוקיות של טראמפ"

בתביעה שהגישה הוואי נכתב שהיא תובעת את הממשל כדי להגן על התושבים, העסקים ובתי הספר שלה, כמו גם על הריבונות שלה נגד "פעולות לא חוקיות של הנשיא דונלד טראמפ והממשל הפדרלי".

 

צו ההגירה המקורי גרם לכאוס בשדות התעופה בארה"ב ובעולם, והגורמים שאמורים היו לאכוף אותו התקשו לעשות זאת. במשרד החוץ בבגדד בירכו על ההחלטה של הנשיא טראמפ להוציא את עיראק מהרשימה: "צעד חשוב בכיוון הנכון, שמחזק את הברית האסטרטגית בין בגדד לוושינגטון". 

 

הממשל האמריקני מסר אתמול שמספר המעצרים של מהגרים לא חוקיים שניסו להיכנס לארה"ב ירד ב-40 אחוזים בין ינואר לפברואר. בינואר, כזכור, נכנס טראמפ לבית הלבן ובממשל בוושינגטון מייחסים בין היתר את הירידה לתוכניתו של הנשיא להקים חומה בגבול הדרומי עם מכסיקו. "הירידה במעצרים מראה שינוי במגמות", אמר השר לביטחון המולדת ג'ון קלי. "מאז שהממשל מיישם צווים נשיאותיים לאכוף את חוקי ההגירה, המעצרים והפעילות של הגירה לא חוקית במגמת ירידה לעבר השיעור הנמוך ביותר בחמש השנים האחרונות", אמר קלי. "השנה ראינו ירידה מ-31,578 מעצרים ל-18,762 מעצרים - ירידה של 40 אחוזים".

 

השר להגנת המולדת אמר שמעט יותר אנשים לוקחים את הסיכון של לשים את גורלם בידי סוחרים בבני אדם. "התוצאות המוקדמות מראות שאכיפה חשובה, הרתעה חשובה ושאכיפת הגירה מקיפה יכולה להשפיע", אמר קלי, אחד האנשים הקרובים ביותר לטראמפ בממשל האמריקני, על הגברת הפיקוח והבקרה בגבול עם מכסיקו. 

 

במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות ארה"ב, עורר טראמפ את זעמם של המכסיקנים וכן של אמריקנים רבים כשאמר שמכסיקנים שחוצים את הגבול לארה"ב באופן לא חוקי עם סוחרי סמים, אנסים ופושעים. הוא גם אמר במהלך הבחירות ולאחר שנבחר שמכסיקו היא זו שתשלם על החומה שתוקם בגבול בין שתי המדינות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
"התיירות תיפגע". חוף ים בהונלולו
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
צו מרוכך יותר, אבל עדיין שנוי במחלוקת. טראמפ
צילום: רויטרס
מומלצים