שתף קטע נבחר
 

הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש

המסקנה ההכרחית והבלתי נמנעת היא שהגיע הזמן לחשב מסלול מחדש ולתת העדפה לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי

הימים האחרונים בגוש דן נראים כאילו נלקחו מסרט - מכוניות בצמתים, אוטובוסים מלאים עד אפס מקום וכאוס תחבורתי נרחב. הכתובת כבר שנים נמצאת על הקיר, אבל במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים התעלמו. התנועה בישראל היא הצפופה במערב וככל שנראים הדברים עכשיו, המצב רק ילך ויעשה יותר גרוע בעיקר בתקופת חפירות הרכבת הקלה. מומחי התחבורה טענו כבר לפני שנים שאנחנו בדרך לפקק תנועה אחד גדול בגוש דן.

 

כאשר בוחנים את הסיבות העיקריות למצב הבלתי נסבל הזה ניתן למנות שתיים מרכזיות אשר מקפלות בתוכן הן את הבעיה והן את הפתרון:

הסיבה הראשונה היא שהיקף הנסיעה ברכב פרטי עולה במהירות. לפי נתוני הלמ"ס מדובר בעליה של כ-70% מאז שנת 2000, לעומת תוספת של 17% בלבד לאורך הכבישים. בחודש ינואר האחרון נשבר שיא (שוב) במסירת כלי רכב. כ-45 אלף כלי רכב חדשים עלו על הכבישים העמוסים של ישראל.

 

הסיבה השנייה היא שהיקף השימוש שעושה הציבור בתחבורה הציבורית, יורד גם הוא. מהנתונים עולה שהיקף השימוש בתחבורה הציבורית בשנת 2016, זהה כמעט לחלוטין לנתוני שנת 2010, כלומר לא רק שלא הלכנו קדימה, צעדנו לאחור, לאור הגידול החד בהיקפי הנסועה הכלליים שחל בשש השנים האחרונות.

כשנשאלו הישראלים מדוע הם נמנעים משימוש בתחבורה ציבורית, הם ציינו בעיקר את הצפיפות וחוסר הנוחות, את הכבילה ללוח הזמנים של התחבורה הציבורית ואת המהירות האטית של התחבורה הציבורית.

 

מהירות הנסיעה הממוצעת של אוטובוס בתל אביב היא 16 קמ"ש, חצי מהממוצע בערים כמו קופנהגן, מינכן או ציריך. בנוסף אורך המסלולים השמורים לתחבורה ציבורית בתל אביב נאמד ב-14 מטר לנפש שהוא מהנמוכים במדינות המפותחות, כאשר הממוצע באותן מדינות נאמד בכ-150 מטר לנפש - פי 10 יותר.

 

וכך יוצא שבלית ברירה הישראלים מעדיפים את הרכב הפרטי על פני שימוש יומיומי בתחבורה הציבורית, דבר המחליש אותה עוד יותר - משל הביצה והתרנגולת.

אלא שלא מדובר בסוגיה של נוחות ואיכות חיים בלבד. מעבר לתרומה בשיפור זיהום האוויר וצמצום פקקי התנועה, התחבורה הציבורית נושאת גם מימד חשוב בצמצום תאונות הדרכים. מחקר שנערך בארצות הברית, הוכיח ששימוש בתחבורה ציבורית הוא הדרך הבטוחה ביותר להגיע ממקום למקום, במובן של סיכוי להיות מעורב בתאונת דרכים.

 

המסקנה ההכרחית והבלתי נמנעת היא שהגיע הזמן לחשב מסלול מחדש ולתת העדפה לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי.

 

למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יש תוכנית לסלילת מאות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית במטרופולין דן. הקצאת נתיבים אלו לתחבורה ציבורית בלבד, תוציא את התחבורה הציבורית מהפקק, תגביר את מהירות הנסיעה ותצמצם את הפער ארוך השנים מהמדינות המפותחות. מהלך חיוני זה איננו שלם ללא הגברת האכיפה באותם נתיבים והעלאת המודעות הציבורית לחשיבות העדפת התחבורה הציבורית.

 

ברגע שהציבור יראה כי נסיעה באוטובוס תהיה מהירה, נוחה ובעיקר זולה, הוא ישאיר את הרכב בבית וייסע באוטובוס לעבודה, ללימודים או סתם לבילוי משפחתי, ככה נהוג בעלם ואין סיבה שגם אנחנו לא נהיה שם. במקום פקקים, אובדן זמן יקר בחיפוש חניה ועצבים מיותרים אפשר יהיה להגיע מהר ובטוח.

 

לאורך שנים הזניחו ממשלות ישראל את מערך הסעת ההמונים בישראל והתוצאה נראית לעין בימים האחרונים. תחנת רכבת אחת מושבתת משבשת את לוחות הזמנים של מאות אלפי אזרחים.

 

הגיע הזמן לתקן את העיוות רב השנים ולהשקיע בשיפור והגדלת מערך הסעת ההמונים. הנזק הכלכלי למדינה בשל עומסי התנועה נאמד בכ-15 מיליארד שקלים בכל שנה. שינוי של 1% בשיעור הנסיעות לטובת התחבורה הציבורית במטרופולינים נאמד בכ-650 מיליון שקלים ולכן מעבר לחסכון בחיי אדם ובזיהום האוויר השקעה בתחבורה הציבורית תחסוך למדינה גם כסף רב.

 

הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמותת אור ירוק
שמואל אבואב
צילום: עמותת אור ירוק
מומלצים