שתף קטע נבחר

הפיראטים באפריקה עושים קאמבק: חטפו מכלית נפט

הספינה "אריס 13", שנשאה את דגל סרי לנקה ועליה שמונה אנשי צוות, דיווחה ששתי סירות עקבו אחריה - ואז נעלמה מהרדאר. זו הפעם הראשונה מאז 2012 שהפיראטים הסומלים מצליחים לחטוף ספינה מסחרית

שודדי הים חוזרים לכותרות. פיראט סומלי (ארכיון) (צילום: AP) (צילום: AP)
שודדי הים חוזרים לכותרות. פיראט סומלי (ארכיון)(צילום: AP)

 

אחרי הפסקה ממושכת נראה ששודדי הים האפריקנים עושים קאמבק: גורם ממשל בסומליה מסר היום (יום ג') שפיראטים חטפו מכלית נפט שנשאה את דגל סרי לנקה - הפעם הראשונה שבה מצליחים הפיראטים הסומלים להשתלט על ספינה מסחרית מאז 2012.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

ג'ון סטיד, איש ארגון הסיוע Oceans Beyond Piracy, אמר שהספינה "אריס 13" שלחה אתמול אות מצוקה, כיבתה את מערכת המעקב שלה ושינתה את מסלולה לעבר עיר הנמל הסומלית אלולה. "הפיראטים חטפו את מכלית הנפט והביאו אותה ליד אלולה", אמר מוחמוד אחמד עיינאב, הנציב המחוזי של אלולה, לסוכנות הידיעות רויטרס בשיחת טלפון. פיראטים שפועלים בעיר אישרו שהם ציפו לבואה של הספינה.

 

לדברי סטיד, מומחה בנושא פיראטים, על מכלית הנפט שנחטפה היו ככל הנראה שמונה אנשי צוות. "הספינה דיווחה אתמול אחר הצהריים ששתי סירות עוקבות אחריה. לאחר מכן היא נעלמה", הוא אמר לרויטרס.

 

מטוס של הכוח הימי של האיחוד האירופי בסומליה (EU Navfor) טס באזור בניסיון לאתר את מכלית הנפט ולקבוע מה עלה בגורלה. לפי נתונים שנמצאים בידי סוכנות רויטרס, הספינה ביצעה פנייה חדה ממש לאחר שעברה את קרן אפריקה (או חצי האי הסומלי) במהלך הפלגתה מג'יבוטי למוגדישו, בירת סומליה.

 

מכלית הנפט "אריס 13" שוקלת 13 אלף טונות ונמצאת בבעלות של החברה הפנמית Armi Shipping ומנוהלת על ידי חברת Aurora Ship Management מאיחוד האמירויות.

 

בימי הזוהר שלהם, לפני חמש שנים, ביצעו הפיראטים הסומלים 237 תקיפות מול חופי סומליה והחזיקו במאות בני ערובה - ברוב המקרים תמורת תשלום כופר.

 

השנה העריך ארגון Oceans Beyond Piracy את העלות הגלובלית של מקרי תקיפה מצד פיראטים בשבעה מיליארד דולר. לפי ארגון הסיוע, מי שנשא ב-80 אחוזים מההפסדים בגלל הפיראטיות היא תעשיית הובלת הסחורות. עם זאת, מתקפות הפיראטים רשמו ירידה חדה לאחר שבעלי ספינות הגבירו את אמצעי הביטחון ונמנעו מלהתקרב לחופי סומליה.

 

הפיראטים החלו את דרכם כקבוצה של דייגים שביקשו להגן על עצמם ועל פרנסתם, אך במהרה גילו כי הנשק שבידיהם עשוי להניב להם רווחים גדולים עוד יותר ולכן התחילו לשדוד ספינות שעברו באזור שלהם.

 

הפיראטים של המאה ה-21 הם בעלי חזות שונה מעמיתיהם ההיסטוריים: דייגים בהכשרתם החמושים במשגרי רקטות, מערכות איכון לוויני (GPS) וטלפונים סלולריים מתוחכמים. הם שטים בסירות מנוע קטנות מול חופי סומליה - אזור שבו פועלים אינספור חמושים ופורעי חוק. הם לבושים בבגדים בלויים, חבושים במשקפי שמש ישנים ולא מהססים לירות בתתי-מקלע לעבר ספינות תענוגות. הם מזנקים על כל כלי שיט שנקרה בדרכם באמצעות סולמות ישנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים